Education for sustainable development from the geography of cuba in ninth grade
Descripción del Articulo
Education for sustainable development proposes to promote education that contributes to a correct perception of the state of the world, that is capable of generating responsible attitudes and commitments and that prepares citizens to make decisions based on their knowledge about the world. There for...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2025 |
Institución: | Universidad Nacional Federico Villarreal |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Federico Villarreal |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.revistas.unfv.edu.pe:article/1967 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unfv.edu.pe/rtb/article/view/1967 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Education geography geographic space sustainable development Desarrollo sostenible educación espacio geográfico geografía |
id |
REVUNFV_9d207e6025300f77d117e11be2ac9b23 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistas.unfv.edu.pe:article/1967 |
network_acronym_str |
REVUNFV |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Federico Villarreal |
repository_id_str |
. |
spelling |
Education for sustainable development from the geography of cuba in ninth gradeEducación para el desarrollo sostenible desde la geografía de cuba en noveno gradoLatuff-Bravo, DiarelisAguilar-Espinosa, OlidayIannacone Oliver, José Alberto Armiñana-García, RafaelEducationgeographygeographic spacesustainable developmentDesarrollo sostenibleeducaciónespacio geográficogeografíaEducation for sustainable development proposes to promote education that contributes to a correct perception of the state of the world, that is capable of generating responsible attitudes and commitments and that prepares citizens to make decisions based on their knowledge about the world. There fore, all activities carried out in educational institutions must be aligned with this purpose. In this sense, this work aims to develop complementary activities that contribute to education for sustainable development from the Geography of Cuba in ninth grade. Methods and techniques are used to carry out there searchsuch as : document review, observation and interview. This ample is made up of 25 students from 9th 1 of the Basic Secondary School: “José Ramón León Acosta”, Santa Clara, Villa Clara, Cuba. The results contributed to strengthening knowledge, the formation of values and the development of general and specific skills of the subject of Geography.La educación para el desarrollo sostenible propone impulsar una educación que contribuya a una correcta percepción del estado del mundo, que sea capaz de generar actitudes y compromisos responsables y que prepare a los ciudadanos para la toma de decisiones fundamentadas en sus conocimientos acerca del mundo. Por ello todas las actividades que se realizan en las instituciones educativas deben estar alineadas con este propósito. En este sentido, este trabajo tiene como objetivo: proponer actividades complementarias que contribuyan a la educación para el desarrollo sostenible desde la Geografía de Cuba en noveno grado. Se emplean métodos y técnicas para la realización de la investigación tales como: la revisión de documentos, la observación y la entrevista. La muestra está constituida por 25 escolares de noveno 1 de la Secundaria Básica: “José Ramón León Acosta situada en la ciudad de Santa Clara, Villa Clara, Cuba. Los resultados contribuyeron a fortalecer los conocimientos, la formación de valores y el desarrollo de habilidades generales y específicas de la asignatura de Geografía.Universidad Nacional Federico Villarreal. Facultad de Ciencias Naturales y Matemática. Escuela Profesional de Biología2025-05-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://revistas.unfv.edu.pe/rtb/article/view/1967The Biologist; Vol. 23 No. 1 (2025): The Biologist (Lima) (Early View)The Biologist; Vol. 23 Núm. 1 (2025): The Biologist (Lima) (Versión Anticipada)1994-90731816-0719reponame:Revistas - Universidad Nacional Federico Villarrealinstname:Universidad Nacional Federico Villarrealinstacron:UNFVspahttps://revistas.unfv.edu.pe/rtb/article/view/1967/3147https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistas.unfv.edu.pe:article/19672025-05-09T15:52:34Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education for sustainable development from the geography of cuba in ninth grade Educación para el desarrollo sostenible desde la geografía de cuba en noveno grado |
title |
Education for sustainable development from the geography of cuba in ninth grade |
spellingShingle |
Education for sustainable development from the geography of cuba in ninth grade Latuff-Bravo, Diarelis Education geography geographic space sustainable development Desarrollo sostenible educación espacio geográfico geografía |
title_short |
Education for sustainable development from the geography of cuba in ninth grade |
title_full |
Education for sustainable development from the geography of cuba in ninth grade |
title_fullStr |
Education for sustainable development from the geography of cuba in ninth grade |
title_full_unstemmed |
Education for sustainable development from the geography of cuba in ninth grade |
title_sort |
Education for sustainable development from the geography of cuba in ninth grade |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Latuff-Bravo, Diarelis Aguilar-Espinosa, Oliday Iannacone Oliver, José Alberto Armiñana-García, Rafael |
author |
Latuff-Bravo, Diarelis |
author_facet |
Latuff-Bravo, Diarelis Aguilar-Espinosa, Oliday Iannacone Oliver, José Alberto Armiñana-García, Rafael |
author_role |
author |
author2 |
Aguilar-Espinosa, Oliday Iannacone Oliver, José Alberto Armiñana-García, Rafael |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Education geography geographic space sustainable development Desarrollo sostenible educación espacio geográfico geografía |
topic |
Education geography geographic space sustainable development Desarrollo sostenible educación espacio geográfico geografía |
description |
Education for sustainable development proposes to promote education that contributes to a correct perception of the state of the world, that is capable of generating responsible attitudes and commitments and that prepares citizens to make decisions based on their knowledge about the world. There fore, all activities carried out in educational institutions must be aligned with this purpose. In this sense, this work aims to develop complementary activities that contribute to education for sustainable development from the Geography of Cuba in ninth grade. Methods and techniques are used to carry out there searchsuch as : document review, observation and interview. This ample is made up of 25 students from 9th 1 of the Basic Secondary School: “José Ramón León Acosta”, Santa Clara, Villa Clara, Cuba. The results contributed to strengthening knowledge, the formation of values and the development of general and specific skills of the subject of Geography. |
publishDate |
2025 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2025-05-09 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unfv.edu.pe/rtb/article/view/1967 |
url |
https://revistas.unfv.edu.pe/rtb/article/view/1967 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unfv.edu.pe/rtb/article/view/1967/3147 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Federico Villarreal. Facultad de Ciencias Naturales y Matemática. Escuela Profesional de Biología |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Federico Villarreal. Facultad de Ciencias Naturales y Matemática. Escuela Profesional de Biología |
dc.source.none.fl_str_mv |
The Biologist; Vol. 23 No. 1 (2025): The Biologist (Lima) (Early View) The Biologist; Vol. 23 Núm. 1 (2025): The Biologist (Lima) (Versión Anticipada) 1994-9073 1816-0719 reponame:Revistas - Universidad Nacional Federico Villarreal instname:Universidad Nacional Federico Villarreal instacron:UNFV |
instname_str |
Universidad Nacional Federico Villarreal |
instacron_str |
UNFV |
institution |
UNFV |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Federico Villarreal |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Federico Villarreal |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1832296304658612224 |
score |
13.973999 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).