Quality remote teaching: a challenge for Peruvian universities

Descripción del Articulo

Faced with the risk of a possible contagion, generated by COVID -19, authorities around the world ordered the immediate and mandatory closure of colleges and universities and the transfer of face-to-face teaching to emergency remote mode in almost the entire world. However, despite the uncertainty a...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Rebaza Wu, María Natalia, Mercado Gonzales, Martha Yudy
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Nacional Agraria La Molina
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.lamolina.edu.pe:article/1855
Enlace del recurso:https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1855
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:enseñanza remota
calidad educativa
universidad peruana
enseñanza superior
estrategias
remote teaching
educational quality
peruvian university
higher education
strategies
id REVUNALM_aab1e7a6a55d9d780b3d8efad32764e1
oai_identifier_str oai:revistas.lamolina.edu.pe:article/1855
network_acronym_str REVUNALM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
repository_id_str
spelling Quality remote teaching: a challenge for Peruvian universities Enseñanza remota de calidad: un desafío para las universidades peruanasRebaza Wu, María Natalia Mercado Gonzales, Martha YudyRebaza Wu, María Natalia Mercado Gonzales, Martha Yudyenseñanza remotacalidad educativauniversidad peruanaenseñanza superiorestrategiasremote teachingeducational qualityperuvian universityhigher educationstrategiesFaced with the risk of a possible contagion, generated by COVID -19, authorities around the world ordered the immediate and mandatory closure of colleges and universities and the transfer of face-to-face teaching to emergency remote mode in almost the entire world. However, despite the uncertainty and challenge that this measure could have been, the virtualization of education allowed collaborative work and the exchange of ideas, knowledge, and strategies between diverse educational institutions. In this sense, the article proposes reflexive proposals in relation to how virtual teaching should be approached. These measures emphasize the necessary work of tutoring and accompaniment of the teacher, the need to use interactive strategies, empathy, emotional development, the promotion of values, among others.Frente al riesgo de un posible contagio, generado por el COVID -19, las autoridades de todo el mundo dispusieron el cierre inmediato y obligatorio de colegios y universidades y el traslado de la enseñanza presencial al modo remoto de emergencia en casi todo el mundo. Sin embargo, pese a lo incierto y retador que pudo resultar dicha medida, la virtualización de la educación permitió el trabajo colaborativo y el intercambio de ideas, conocimientos y estrategias entre instituciones educativas diversas. En este sentido, el artículo plantea propuestas reflexivas con relación a cómo debería enfocarse la enseñanza virtual. Estas medidas dan énfasis a la necesaria labor de tutoría y acompañamiento del docente, a la necesidad del empleo de estrategias interactivas, a la empatía, al desarrollo emocional, a la promoción de los valores entre otros.Universidad Nacional Agraria La Molina2021-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/185510.21704/rtn.v15i2.1855Tierra Nuestra; Vol. 15 No. 2 (2021): July to December; 69-79Tierra Nuestra; Vol. 15 Núm. 2 (2021): Julio a Diciembre; 69-792519-738X1818-4103reponame:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molinainstname:Universidad Nacional Agraria La Molinainstacron:UNALMspahttps://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1855/2359https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1855/2416Derechos de autor 2022 María Natalia Rebaza Wu, Martha Yudy Mercado Gonzaleshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.lamolina.edu.pe:article/18552022-09-01T18:44:40Z
dc.title.none.fl_str_mv Quality remote teaching: a challenge for Peruvian universities
Enseñanza remota de calidad: un desafío para las universidades peruanas
title Quality remote teaching: a challenge for Peruvian universities
spellingShingle Quality remote teaching: a challenge for Peruvian universities
Rebaza Wu, María Natalia
enseñanza remota
calidad educativa
universidad peruana
enseñanza superior
estrategias
remote teaching
educational quality
peruvian university
higher education
strategies
title_short Quality remote teaching: a challenge for Peruvian universities
title_full Quality remote teaching: a challenge for Peruvian universities
title_fullStr Quality remote teaching: a challenge for Peruvian universities
title_full_unstemmed Quality remote teaching: a challenge for Peruvian universities
title_sort Quality remote teaching: a challenge for Peruvian universities
dc.creator.none.fl_str_mv Rebaza Wu, María Natalia
Mercado Gonzales, Martha Yudy
Rebaza Wu, María Natalia
Mercado Gonzales, Martha Yudy
author Rebaza Wu, María Natalia
author_facet Rebaza Wu, María Natalia
Mercado Gonzales, Martha Yudy
author_role author
author2 Mercado Gonzales, Martha Yudy
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv enseñanza remota
calidad educativa
universidad peruana
enseñanza superior
estrategias
remote teaching
educational quality
peruvian university
higher education
strategies
topic enseñanza remota
calidad educativa
universidad peruana
enseñanza superior
estrategias
remote teaching
educational quality
peruvian university
higher education
strategies
description Faced with the risk of a possible contagion, generated by COVID -19, authorities around the world ordered the immediate and mandatory closure of colleges and universities and the transfer of face-to-face teaching to emergency remote mode in almost the entire world. However, despite the uncertainty and challenge that this measure could have been, the virtualization of education allowed collaborative work and the exchange of ideas, knowledge, and strategies between diverse educational institutions. In this sense, the article proposes reflexive proposals in relation to how virtual teaching should be approached. These measures emphasize the necessary work of tutoring and accompaniment of the teacher, the need to use interactive strategies, empathy, emotional development, the promotion of values, among others.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1855
10.21704/rtn.v15i2.1855
url https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1855
identifier_str_mv 10.21704/rtn.v15i2.1855
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1855/2359
https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1855/2416
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 María Natalia Rebaza Wu, Martha Yudy Mercado Gonzales
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 María Natalia Rebaza Wu, Martha Yudy Mercado Gonzales
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Agraria La Molina
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Agraria La Molina
dc.source.none.fl_str_mv Tierra Nuestra; Vol. 15 No. 2 (2021): July to December; 69-79
Tierra Nuestra; Vol. 15 Núm. 2 (2021): Julio a Diciembre; 69-79
2519-738X
1818-4103
reponame:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
instname:Universidad Nacional Agraria La Molina
instacron:UNALM
instname_str Universidad Nacional Agraria La Molina
instacron_str UNALM
institution UNALM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
collection Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1843258457229099008
score 12.659675
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).