Use of technology in University: education bibliometric exploration

Descripción del Articulo

The aim of this article is to scrutinize the advancement and significance of technology utilization in higher education, with the purpose of comprehending present trends and identifying novel avenues of inquiry that are of significance to the academic community. A quantitative approach was employed...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Navarro-Castillo, Yulissa, Ugaz, Mildher
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad Nacional Agraria La Molina
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.lamolina.edu.pe:article/1839
Enlace del recurso:https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1839
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Integración tecnológica
herramientas digitales
impacto tecnológico
innovación educativa
Technological integration
digital tools
technological impact
educational innovation
digital skills
id REVUNALM_9a17d8cb364fd3a8abc13483195ebadb
oai_identifier_str oai:revistas.lamolina.edu.pe:article/1839
network_acronym_str REVUNALM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
repository_id_str
spelling Use of technology in University: education bibliometric explorationUso de la tecnología en la educación universitaria: exploración bibliométricaNavarro-Castillo, YulissaUgaz, MildherNavarro-Castillo, YulissaUgaz, MildherIntegración tecnológicaherramientas digitalesimpacto tecnológicoinnovación educativaTechnological integrationdigital toolstechnological impacteducational innovationdigital skillsThe aim of this article is to scrutinize the advancement and significance of technology utilization in higher education, with the purpose of comprehending present trends and identifying novel avenues of inquiry that are of significance to the academic community. A quantitative approach was employed by conducting a bibliometric analysis on 43 scientific articles retrieved from the Scopus database, in order to obtain the most pertinent metrics of high-impact publications that were produced up until 2023. The research findings regarding the implementation and use of technology at the university level are very dispersed and underdeveloped, with the most relevant topics being motivation and the human factor in learning with technologies. Furthermore, a concentration of articles was found in four countries and in 31% of scientific journals. This study is unique because it applies a methodology enhanced with the use of a digital tool for a level that is underserved in terms of research and education at the university level.El principal objetivo de este artículo es analizar la evolución y la relevancia del uso de la tecnología en la educación de nivel superior para conocer las tendencias actuales y definir nuevas líneas de investigación que sean de interés para la comunidad académica. Se aplicó una metodología cuantitativa a través de un análisis bibliométrico a 43 artículos científicos filtrados de la base de datos Scopus para obtener las métricas más relevantes de las publicaciones de alto impacto que han sido desarrolladas hasta 2023. Los principales hallazgos de la investigación con respecto a la implementación y al uso de la tecnología en el nivel universitario están muy dispersos y poco desarrollados; no obstante, se estableció que los temas más relevantes son la motivación y el factor humano en el aprendizaje con tecnologías. Además, se encontró una concentración de artículos en cuatro países y el 31% de las revistas científicas. Este estudio se diferencia de otros, porque aplica una metodología potenciada con el uso de una herramienta digital para un nivel poco atendido en materia de investigación, la educación a nivel universitario.Universidad Nacional Agraria La Molina2024-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/183910.21704/rtn.v18i1.1839Tierra Nuestra; Vol. 18 No. 1 (2024): January to June; 11-28Tierra Nuestra; Vol. 18 Núm. 1 (2024): Enero a Junio; 11-282519-738X1818-4103reponame:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molinainstname:Universidad Nacional Agraria La Molinainstacron:UNALMspahttps://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1839/2919https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1839/2920Derechos de autor 2024 Yulissa Navarro-Castillo, Mildher Ugazhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.lamolina.edu.pe:article/18392025-04-03T14:16:13Z
dc.title.none.fl_str_mv Use of technology in University: education bibliometric exploration
Uso de la tecnología en la educación universitaria: exploración bibliométrica
title Use of technology in University: education bibliometric exploration
spellingShingle Use of technology in University: education bibliometric exploration
Navarro-Castillo, Yulissa
Integración tecnológica
herramientas digitales
impacto tecnológico
innovación educativa
Technological integration
digital tools
technological impact
educational innovation
digital skills
title_short Use of technology in University: education bibliometric exploration
title_full Use of technology in University: education bibliometric exploration
title_fullStr Use of technology in University: education bibliometric exploration
title_full_unstemmed Use of technology in University: education bibliometric exploration
title_sort Use of technology in University: education bibliometric exploration
dc.creator.none.fl_str_mv Navarro-Castillo, Yulissa
Ugaz, Mildher
Navarro-Castillo, Yulissa
Ugaz, Mildher
author Navarro-Castillo, Yulissa
author_facet Navarro-Castillo, Yulissa
Ugaz, Mildher
author_role author
author2 Ugaz, Mildher
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Integración tecnológica
herramientas digitales
impacto tecnológico
innovación educativa
Technological integration
digital tools
technological impact
educational innovation
digital skills
topic Integración tecnológica
herramientas digitales
impacto tecnológico
innovación educativa
Technological integration
digital tools
technological impact
educational innovation
digital skills
description The aim of this article is to scrutinize the advancement and significance of technology utilization in higher education, with the purpose of comprehending present trends and identifying novel avenues of inquiry that are of significance to the academic community. A quantitative approach was employed by conducting a bibliometric analysis on 43 scientific articles retrieved from the Scopus database, in order to obtain the most pertinent metrics of high-impact publications that were produced up until 2023. The research findings regarding the implementation and use of technology at the university level are very dispersed and underdeveloped, with the most relevant topics being motivation and the human factor in learning with technologies. Furthermore, a concentration of articles was found in four countries and in 31% of scientific journals. This study is unique because it applies a methodology enhanced with the use of a digital tool for a level that is underserved in terms of research and education at the university level.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1839
10.21704/rtn.v18i1.1839
url https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1839
identifier_str_mv 10.21704/rtn.v18i1.1839
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1839/2919
https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1839/2920
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Yulissa Navarro-Castillo, Mildher Ugaz
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Yulissa Navarro-Castillo, Mildher Ugaz
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Agraria La Molina
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Agraria La Molina
dc.source.none.fl_str_mv Tierra Nuestra; Vol. 18 No. 1 (2024): January to June; 11-28
Tierra Nuestra; Vol. 18 Núm. 1 (2024): Enero a Junio; 11-28
2519-738X
1818-4103
reponame:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
instname:Universidad Nacional Agraria La Molina
instacron:UNALM
instname_str Universidad Nacional Agraria La Molina
instacron_str UNALM
institution UNALM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
collection Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845795047331594240
score 13.035174
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).