Use of technology in University: education bibliometric exploration
Descripción del Articulo
The aim of this article is to scrutinize the advancement and significance of technology utilization in higher education, with the purpose of comprehending present trends and identifying novel avenues of inquiry that are of significance to the academic community. A quantitative approach was employed...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad Nacional Agraria La Molina |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.lamolina.edu.pe:article/1839 |
Enlace del recurso: | https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1839 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Integración tecnológica herramientas digitales impacto tecnológico innovación educativa Technological integration digital tools technological impact educational innovation digital skills |
id |
REVUNALM_9a17d8cb364fd3a8abc13483195ebadb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.lamolina.edu.pe:article/1839 |
network_acronym_str |
REVUNALM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina |
repository_id_str |
|
spelling |
Use of technology in University: education bibliometric explorationUso de la tecnología en la educación universitaria: exploración bibliométricaNavarro-Castillo, YulissaUgaz, MildherNavarro-Castillo, YulissaUgaz, MildherIntegración tecnológicaherramientas digitalesimpacto tecnológicoinnovación educativaTechnological integrationdigital toolstechnological impacteducational innovationdigital skillsThe aim of this article is to scrutinize the advancement and significance of technology utilization in higher education, with the purpose of comprehending present trends and identifying novel avenues of inquiry that are of significance to the academic community. A quantitative approach was employed by conducting a bibliometric analysis on 43 scientific articles retrieved from the Scopus database, in order to obtain the most pertinent metrics of high-impact publications that were produced up until 2023. The research findings regarding the implementation and use of technology at the university level are very dispersed and underdeveloped, with the most relevant topics being motivation and the human factor in learning with technologies. Furthermore, a concentration of articles was found in four countries and in 31% of scientific journals. This study is unique because it applies a methodology enhanced with the use of a digital tool for a level that is underserved in terms of research and education at the university level.El principal objetivo de este artículo es analizar la evolución y la relevancia del uso de la tecnología en la educación de nivel superior para conocer las tendencias actuales y definir nuevas líneas de investigación que sean de interés para la comunidad académica. Se aplicó una metodología cuantitativa a través de un análisis bibliométrico a 43 artículos científicos filtrados de la base de datos Scopus para obtener las métricas más relevantes de las publicaciones de alto impacto que han sido desarrolladas hasta 2023. Los principales hallazgos de la investigación con respecto a la implementación y al uso de la tecnología en el nivel universitario están muy dispersos y poco desarrollados; no obstante, se estableció que los temas más relevantes son la motivación y el factor humano en el aprendizaje con tecnologías. Además, se encontró una concentración de artículos en cuatro países y el 31% de las revistas científicas. Este estudio se diferencia de otros, porque aplica una metodología potenciada con el uso de una herramienta digital para un nivel poco atendido en materia de investigación, la educación a nivel universitario.Universidad Nacional Agraria La Molina2024-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/183910.21704/rtn.v18i1.1839Tierra Nuestra; Vol. 18 No. 1 (2024): January to June; 11-28Tierra Nuestra; Vol. 18 Núm. 1 (2024): Enero a Junio; 11-282519-738X1818-4103reponame:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molinainstname:Universidad Nacional Agraria La Molinainstacron:UNALMspahttps://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1839/2919https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1839/2920Derechos de autor 2024 Yulissa Navarro-Castillo, Mildher Ugazhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.lamolina.edu.pe:article/18392025-04-03T14:16:13Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Use of technology in University: education bibliometric exploration Uso de la tecnología en la educación universitaria: exploración bibliométrica |
title |
Use of technology in University: education bibliometric exploration |
spellingShingle |
Use of technology in University: education bibliometric exploration Navarro-Castillo, Yulissa Integración tecnológica herramientas digitales impacto tecnológico innovación educativa Technological integration digital tools technological impact educational innovation digital skills |
title_short |
Use of technology in University: education bibliometric exploration |
title_full |
Use of technology in University: education bibliometric exploration |
title_fullStr |
Use of technology in University: education bibliometric exploration |
title_full_unstemmed |
Use of technology in University: education bibliometric exploration |
title_sort |
Use of technology in University: education bibliometric exploration |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Navarro-Castillo, Yulissa Ugaz, Mildher Navarro-Castillo, Yulissa Ugaz, Mildher |
author |
Navarro-Castillo, Yulissa |
author_facet |
Navarro-Castillo, Yulissa Ugaz, Mildher |
author_role |
author |
author2 |
Ugaz, Mildher |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Integración tecnológica herramientas digitales impacto tecnológico innovación educativa Technological integration digital tools technological impact educational innovation digital skills |
topic |
Integración tecnológica herramientas digitales impacto tecnológico innovación educativa Technological integration digital tools technological impact educational innovation digital skills |
description |
The aim of this article is to scrutinize the advancement and significance of technology utilization in higher education, with the purpose of comprehending present trends and identifying novel avenues of inquiry that are of significance to the academic community. A quantitative approach was employed by conducting a bibliometric analysis on 43 scientific articles retrieved from the Scopus database, in order to obtain the most pertinent metrics of high-impact publications that were produced up until 2023. The research findings regarding the implementation and use of technology at the university level are very dispersed and underdeveloped, with the most relevant topics being motivation and the human factor in learning with technologies. Furthermore, a concentration of articles was found in four countries and in 31% of scientific journals. This study is unique because it applies a methodology enhanced with the use of a digital tool for a level that is underserved in terms of research and education at the university level. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1839 10.21704/rtn.v18i1.1839 |
url |
https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1839 |
identifier_str_mv |
10.21704/rtn.v18i1.1839 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1839/2919 https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1839/2920 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Yulissa Navarro-Castillo, Mildher Ugaz https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Yulissa Navarro-Castillo, Mildher Ugaz https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Agraria La Molina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Agraria La Molina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tierra Nuestra; Vol. 18 No. 1 (2024): January to June; 11-28 Tierra Nuestra; Vol. 18 Núm. 1 (2024): Enero a Junio; 11-28 2519-738X 1818-4103 reponame:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina instname:Universidad Nacional Agraria La Molina instacron:UNALM |
instname_str |
Universidad Nacional Agraria La Molina |
instacron_str |
UNALM |
institution |
UNALM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845795047331594240 |
score |
13.035174 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).