Presentación
Descripción del Articulo
The Education, Sensibilities and Social Justice dossier brings together a set of works by international academics who build relevant arguments about the role of affectivity in the constitution of the social bond. The theoretical and empirical contributions can be framed in the affective turn of the...
| Autores: | , |
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| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2024 |
| Institución: | Universidad Marcelino Champagnat |
| Repositorio: | Revista educa UMCH |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.umch.edu.pe:article/314 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/314 |
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The Education, Sensibilities and Social Justice dossier brings together a set of works by international academics who build relevant arguments about the role of affectivity in the constitution of the social bond. The theoretical and empirical contributions can be framed in the affective turn of the field of educational research. Affectivity is no longer interpreted as a refuge of intimacy and becomes an object of public projection. Emotions constitute a backbone of social justice to the extent that “they are endowed with a vital force that opens futures” (Ahmed, 2015, p.304). The integral perspective on emotional ties conceives them as links that unite society (Elías, 1998). By assuming a relational epistemological horizon, affect is interpreted as an interwoven expression of the material and the subjective. Topics related to the processes of socialization and subjectivation, power relations and resistance practices carried out by actors in the educational community are addressed. |
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PresentaciónPresentationPresentaciónKaplan, Carina VivianaDe los Ángeles Sulca, Elisa MartinaKaplan, Carina VivianaDe los Ángeles Sulca, Elisa MartinaKaplan, Carina VivianaDe los Ángeles Sulca, Elisa MartinaPresentaciónPresentaciónPresentationPresentationThe Education, Sensibilities and Social Justice dossier brings together a set of works by international academics who build relevant arguments about the role of affectivity in the constitution of the social bond. The theoretical and empirical contributions can be framed in the affective turn of the field of educational research. Affectivity is no longer interpreted as a refuge of intimacy and becomes an object of public projection. Emotions constitute a backbone of social justice to the extent that “they are endowed with a vital force that opens futures” (Ahmed, 2015, p.304). The integral perspective on emotional ties conceives them as links that unite society (Elías, 1998). By assuming a relational epistemological horizon, affect is interpreted as an interwoven expression of the material and the subjective. Topics related to the processes of socialization and subjectivation, power relations and resistance practices carried out by actors in the educational community are addressed.El dossier Educación, sensibilidades y justicia social reúne un conjunto de trabajos de académicas y académicos de nivel internacional que construyen argumentaciones relevantes sobre el papel de la afectividad en la constitución del lazo social. Los aportes teóricos y empíricos pueden ser enmarcados en el giro afectivo del campo de la investigación educativa. La afectividad deja de interpretarse como un reducto de la intimidad para pasar a ser objeto de proyección pública. Las emociones constituyen un eje vertebrador de la justicia social en la medida en que “están dotadas de una fuerza vital que abre futuros” (Ahmed, 2015, p.304). La perspectiva integral sobre los vínculos afectivos los concibe como eslabones de unión de la sociedad (Elías, 1998). Al asumir un horizonte epistemológico relacional, el afecto es interpretado como expresión imbricada de lo material y lo subjetivo. Se abordan tópicos referidos a los procesos de socialización y subjetivación, las relaciones de poder y las prácticas de resistencia que llevan a cabo los actores de la comunidad educativa.El dossier Educación, sensibilidades y justicia social reúne un conjunto de trabajos de académicas y académicos de nivel internacional que construyen argumentaciones relevantes sobre el papel de la afectividad en la constitución del lazo social. Los aportes teóricos y empíricos pueden ser enmarcados en el giro afectivo del campo de la investigación educativa. La afectividad deja de interpretarse como un reducto de la intimidad para pasar a ser objeto de proyección pública. Las emociones constituyen un eje vertebrador de la justicia social en la medida en que “están dotadas de una fuerza vital que abre futuros” (Ahmed, 2015, p.304). La perspectiva integral sobre los vínculos afectivos los concibe como eslabones de unión de la sociedad (Elías, 1998). Al asumir un horizonte epistemológico relacional, el afecto es interpretado como expresión imbricada de lo material y lo subjetivo. Se abordan tópicos referidos a los procesos de socialización y subjetivación, las relaciones de poder y las prácticas de resistencia que llevan a cabo los actores de la comunidad educativa.Universidad Marcelino Champagnat2024-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlapplication/ziphttps://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/31410.35756/educaumch.202423.314EDUCA UMCH Journal; No. 23 (2024): Special number: Dossier education, sensitivities and social justice; 07-10Revista EDUCA UMCH; Núm. 23 (2024): Número especial: Dossier Educación, sensibilidades y justicia social; 07-102617-03372617-808710.35756/educaumch.202423reponame:Revista educa UMCHinstname:Universidad Marcelino Champagnatinstacron:UMCHspahttps://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/314/711https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/314/719https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/314/750https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/314/751EDUCA UMCHEDUCA UMCHDerechos de autor 2024 Carina Viviana Kaplan, Elisa Martina De los Ángeles Sulcahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.umch.edu.pe:article/3142025-05-05T17:27:01Z |
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Nota importante:
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