Orientación vocacional desde las inteligencias múltiples
Descripción del Articulo
        The study interprets vocational guidance through Howard Gardner’s theory of multiple intelligences, aiming to understand how this perspective can enrich the academic and professional guidance processes of secondary education students. A qualitative research design with a phenomenological–hermeneutic...
              
            
    
                        | Autores: | , | 
|---|---|
| Formato: | artículo | 
| Fecha de Publicación: | 2025 | 
| Institución: | Universidad Marcelino Champagnat | 
| Repositorio: | Revista educa UMCH | 
| Lenguaje: | español | 
| OAI Identifier: | oai:revistas.umch.edu.pe:article/343 | 
| Enlace del recurso: | https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/343 | 
| Nivel de acceso: | acceso abierto | 
| Materia: | career choice Aptitude ability Affective intelligence Vocational choice Educational guidance orientación profesional aptitud capacidad elección profesional inteligencia Elección vocacional Orientación educativa | 
| Sumario: | The study interprets vocational guidance through Howard Gardner’s theory of multiple intelligences, aiming to understand how this perspective can enrich the academic and professional guidance processes of secondary education students. A qualitative research design with a phenomenological–hermeneutic approach was employed, using in-depth interviews with four key informants from educational institutions in the state of Barinas (Venezuela). The inductive analysis, supported by Atlas.ti 24, identified categories such as approach to vocational guidance and multiple intelligences, revealing the need to align guidance practices with students’ diverse talents and cognitive styles. The findings show that incorporating the theory of multiple intelligences promotes a more personalized, reflective, and coherent approach to students’ life projects, contributing to their comprehensive academic and human development. | 
|---|
 Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
    La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
 
   
   
             
            