Orientación vocacional desde las inteligencias múltiples

Descripción del Articulo

The study interprets vocational guidance through Howard Gardner’s theory of multiple intelligences, aiming to understand how this perspective can enrich the academic and professional guidance processes of secondary education students. A qualitative research design with a phenomenological–hermeneutic...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Escobar Rivas, Mayra Daniella, Escalona Vivas, Omar
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad Marcelino Champagnat
Repositorio:Revista educa UMCH
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.umch.edu.pe:article/343
Enlace del recurso:https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/343
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:career choice
Aptitude
ability
Affective intelligence
Vocational choice
Educational guidance
orientación profesional
aptitud
capacidad
elección profesional
inteligencia
Elección vocacional
Orientación educativa
Descripción
Sumario:The study interprets vocational guidance through Howard Gardner’s theory of multiple intelligences, aiming to understand how this perspective can enrich the academic and professional guidance processes of secondary education students. A qualitative research design with a phenomenological–hermeneutic approach was employed, using in-depth interviews with four key informants from educational institutions in the state of Barinas (Venezuela). The inductive analysis, supported by Atlas.ti 24, identified categories such as approach to vocational guidance and multiple intelligences, revealing the need to align guidance practices with students’ diverse talents and cognitive styles. The findings show that incorporating the theory of multiple intelligences promotes a more personalized, reflective, and coherent approach to students’ life projects, contributing to their comprehensive academic and human development.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).