Representations of Ayacucho during the internal armed conflict in two Peruvian films

Descripción del Articulo

In the last twenty years of the last century, Peru lived its biggest era of violence, which ended up with over 69,000 victims. Once the conflict was finished, filmmakers –among other cultural producers– from both the Peruvian capital and from Ayacucho –which holds the most victims– started to tell w...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Dettleff, James A.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad de Lima
Repositorio:Revistas - Universidad de Lima
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3155
Enlace del recurso:https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3155
Nivel de acceso:acceso abierto
id REVULIMA_fd4c7a3f51ab1314f7218e02a5dcff60
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3155
network_acronym_str REVULIMA
network_name_str Revistas - Universidad de Lima
repository_id_str
spelling Representations of Ayacucho during the internal armed conflict in two Peruvian filmsRepresentaciones de la ciudad ayacuchana en dos películas peruanas, durante el conflicto armado internoDettleff, James A.In the last twenty years of the last century, Peru lived its biggest era of violence, which ended up with over 69,000 victims. Once the conflict was finished, filmmakers –among other cultural producers– from both the Peruvian capital and from Ayacucho –which holds the most victims– started to tell what happened during those years. The Andean city has been absent in almost all films produced in Lima, while it has been the recurrent space of films produced in Ayacucho. This approach reproduces how people lived the internal armed conflict (ICA) in the Peruvian coastal and Andean regions. In this paper, we analyze the film representation of Ayacucho in two films: Sangre inocente, directed by Palito Ortega and La última noticia, directed by Alejandro Legaspi. The city is the place where characters are and where actions that make them face the ICA take place. This work uses a qualitative method, examines the films with matrixes which enable us to identify the key elements that configure the cities as living places of the civil population during the ICA, and analyzes how films can become a cultural artifact that allows us to build memory about the past and the urban Andean inhabitants’ life during that era.En los últimos veinte años del siglo pasado, el Perú vivió la etapa de violencia más grande de su historia, la cual dejó más de 69 000 víctimas. Finalizado el conflicto, la ficción cinematográfica —entre otros— empezó a abordarlo, tanto desde la capital como desde Ayacucho, ciudad con la mayor cantidad de víctimas. La ciudad andina ha estado casi ausente de la cinema­tografía limeña, mientras que ha sido el espacio común donde se desarrollan las acciones en la cinematografía ayacuchana. Esta visión reproduce una mi­rada de cómo se vivió el conflicto armado interno (CAI) peruano en la costa y en el ande. En este artículo analizamos la representación cinematográfica de Ayacucho en dos películas: Sangre inocente, de Palito Ortega, y La última noticia, de Alejandro Legaspi. La ciudad es el espacio por donde discurren los perso­najes y donde se dan las acciones que los enfrentan al conflicto armado. Este trabajo es abordado a partir de un acercamiento cualitativo: se examinan las películas a través de matrices que identifican los elementos configuradores de las ciudades como espacio de vida de la población durante el CAI, y se analiza cómo las películas pueden configurarse como un artefacto cultural que per­mite construir memoria sobre lo que fue el pasado y sobre cómo fue la vida de los habitantes urbanos andinos durante esa época.Universidad de Lima. Facultad de Comunicación2018-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziphttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/315510.26439/contratexto2018.n030.3155Contratexto; No. 030 (2018): Comunicación, ciudad y espacio público; 181-204Contratexto; Núm. 030 (2018): Comunicación, ciudad y espacio público; 181-204Contratexto; n. 030 (2018): Comunicación, ciudad y espacio público; 181-2041993-49041025-994510.26439/contratexto2018.n030reponame:Revistas - Universidad de Limainstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAspahttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3155/3210https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3155/3951Copyright (c) 2019 Contratextoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31552023-07-21T20:12:05Z
dc.title.none.fl_str_mv Representations of Ayacucho during the internal armed conflict in two Peruvian films
Representaciones de la ciudad ayacuchana en dos películas peruanas, durante el conflicto armado interno
title Representations of Ayacucho during the internal armed conflict in two Peruvian films
spellingShingle Representations of Ayacucho during the internal armed conflict in two Peruvian films
Dettleff, James A.
title_short Representations of Ayacucho during the internal armed conflict in two Peruvian films
title_full Representations of Ayacucho during the internal armed conflict in two Peruvian films
title_fullStr Representations of Ayacucho during the internal armed conflict in two Peruvian films
title_full_unstemmed Representations of Ayacucho during the internal armed conflict in two Peruvian films
title_sort Representations of Ayacucho during the internal armed conflict in two Peruvian films
dc.creator.none.fl_str_mv Dettleff, James A.
author Dettleff, James A.
author_facet Dettleff, James A.
author_role author
description In the last twenty years of the last century, Peru lived its biggest era of violence, which ended up with over 69,000 victims. Once the conflict was finished, filmmakers –among other cultural producers– from both the Peruvian capital and from Ayacucho –which holds the most victims– started to tell what happened during those years. The Andean city has been absent in almost all films produced in Lima, while it has been the recurrent space of films produced in Ayacucho. This approach reproduces how people lived the internal armed conflict (ICA) in the Peruvian coastal and Andean regions. In this paper, we analyze the film representation of Ayacucho in two films: Sangre inocente, directed by Palito Ortega and La última noticia, directed by Alejandro Legaspi. The city is the place where characters are and where actions that make them face the ICA take place. This work uses a qualitative method, examines the films with matrixes which enable us to identify the key elements that configure the cities as living places of the civil population during the ICA, and analyzes how films can become a cultural artifact that allows us to build memory about the past and the urban Andean inhabitants’ life during that era.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3155
10.26439/contratexto2018.n030.3155
url https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3155
identifier_str_mv 10.26439/contratexto2018.n030.3155
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3155/3210
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3155/3951
dc.rights.none.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Contratexto
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Contratexto
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Lima. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Lima. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Contratexto; No. 030 (2018): Comunicación, ciudad y espacio público; 181-204
Contratexto; Núm. 030 (2018): Comunicación, ciudad y espacio público; 181-204
Contratexto; n. 030 (2018): Comunicación, ciudad y espacio público; 181-204
1993-4904
1025-9945
10.26439/contratexto2018.n030
reponame:Revistas - Universidad de Lima
instname:Universidad de Lima
instacron:ULIMA
instname_str Universidad de Lima
instacron_str ULIMA
institution ULIMA
reponame_str Revistas - Universidad de Lima
collection Revistas - Universidad de Lima
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846791804326772736
score 13.936249
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).