Representations of Ayacucho during the internal armed conflict in two Peruvian films
Descripción del Articulo
In the last twenty years of the last century, Peru lived its biggest era of violence, which ended up with over 69,000 victims. Once the conflict was finished, filmmakers –among other cultural producers– from both the Peruvian capital and from Ayacucho –which holds the most victims– started to tell w...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2018 |
| Institución: | Universidad de Lima |
| Repositorio: | Revistas - Universidad de Lima |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3155 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3155 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| id |
REVULIMA_fd4c7a3f51ab1314f7218e02a5dcff60 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3155 |
| network_acronym_str |
REVULIMA |
| network_name_str |
Revistas - Universidad de Lima |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Representations of Ayacucho during the internal armed conflict in two Peruvian filmsRepresentaciones de la ciudad ayacuchana en dos películas peruanas, durante el conflicto armado internoDettleff, James A.In the last twenty years of the last century, Peru lived its biggest era of violence, which ended up with over 69,000 victims. Once the conflict was finished, filmmakers –among other cultural producers– from both the Peruvian capital and from Ayacucho –which holds the most victims– started to tell what happened during those years. The Andean city has been absent in almost all films produced in Lima, while it has been the recurrent space of films produced in Ayacucho. This approach reproduces how people lived the internal armed conflict (ICA) in the Peruvian coastal and Andean regions. In this paper, we analyze the film representation of Ayacucho in two films: Sangre inocente, directed by Palito Ortega and La última noticia, directed by Alejandro Legaspi. The city is the place where characters are and where actions that make them face the ICA take place. This work uses a qualitative method, examines the films with matrixes which enable us to identify the key elements that configure the cities as living places of the civil population during the ICA, and analyzes how films can become a cultural artifact that allows us to build memory about the past and the urban Andean inhabitants’ life during that era.En los últimos veinte años del siglo pasado, el Perú vivió la etapa de violencia más grande de su historia, la cual dejó más de 69 000 víctimas. Finalizado el conflicto, la ficción cinematográfica —entre otros— empezó a abordarlo, tanto desde la capital como desde Ayacucho, ciudad con la mayor cantidad de víctimas. La ciudad andina ha estado casi ausente de la cinematografía limeña, mientras que ha sido el espacio común donde se desarrollan las acciones en la cinematografía ayacuchana. Esta visión reproduce una mirada de cómo se vivió el conflicto armado interno (CAI) peruano en la costa y en el ande. En este artículo analizamos la representación cinematográfica de Ayacucho en dos películas: Sangre inocente, de Palito Ortega, y La última noticia, de Alejandro Legaspi. La ciudad es el espacio por donde discurren los personajes y donde se dan las acciones que los enfrentan al conflicto armado. Este trabajo es abordado a partir de un acercamiento cualitativo: se examinan las películas a través de matrices que identifican los elementos configuradores de las ciudades como espacio de vida de la población durante el CAI, y se analiza cómo las películas pueden configurarse como un artefacto cultural que permite construir memoria sobre lo que fue el pasado y sobre cómo fue la vida de los habitantes urbanos andinos durante esa época.Universidad de Lima. Facultad de Comunicación2018-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziphttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/315510.26439/contratexto2018.n030.3155Contratexto; No. 030 (2018): Comunicación, ciudad y espacio público; 181-204Contratexto; Núm. 030 (2018): Comunicación, ciudad y espacio público; 181-204Contratexto; n. 030 (2018): Comunicación, ciudad y espacio público; 181-2041993-49041025-994510.26439/contratexto2018.n030reponame:Revistas - Universidad de Limainstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAspahttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3155/3210https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3155/3951Copyright (c) 2019 Contratextoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31552023-07-21T20:12:05Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Representations of Ayacucho during the internal armed conflict in two Peruvian films Representaciones de la ciudad ayacuchana en dos películas peruanas, durante el conflicto armado interno |
| title |
Representations of Ayacucho during the internal armed conflict in two Peruvian films |
| spellingShingle |
Representations of Ayacucho during the internal armed conflict in two Peruvian films Dettleff, James A. |
| title_short |
Representations of Ayacucho during the internal armed conflict in two Peruvian films |
| title_full |
Representations of Ayacucho during the internal armed conflict in two Peruvian films |
| title_fullStr |
Representations of Ayacucho during the internal armed conflict in two Peruvian films |
| title_full_unstemmed |
Representations of Ayacucho during the internal armed conflict in two Peruvian films |
| title_sort |
Representations of Ayacucho during the internal armed conflict in two Peruvian films |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Dettleff, James A. |
| author |
Dettleff, James A. |
| author_facet |
Dettleff, James A. |
| author_role |
author |
| description |
In the last twenty years of the last century, Peru lived its biggest era of violence, which ended up with over 69,000 victims. Once the conflict was finished, filmmakers –among other cultural producers– from both the Peruvian capital and from Ayacucho –which holds the most victims– started to tell what happened during those years. The Andean city has been absent in almost all films produced in Lima, while it has been the recurrent space of films produced in Ayacucho. This approach reproduces how people lived the internal armed conflict (ICA) in the Peruvian coastal and Andean regions. In this paper, we analyze the film representation of Ayacucho in two films: Sangre inocente, directed by Palito Ortega and La última noticia, directed by Alejandro Legaspi. The city is the place where characters are and where actions that make them face the ICA take place. This work uses a qualitative method, examines the films with matrixes which enable us to identify the key elements that configure the cities as living places of the civil population during the ICA, and analyzes how films can become a cultural artifact that allows us to build memory about the past and the urban Andean inhabitants’ life during that era. |
| publishDate |
2018 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-12 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3155 10.26439/contratexto2018.n030.3155 |
| url |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3155 |
| identifier_str_mv |
10.26439/contratexto2018.n030.3155 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3155/3210 https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3155/3951 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Contratexto info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Contratexto |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima. Facultad de Comunicación |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima. Facultad de Comunicación |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Contratexto; No. 030 (2018): Comunicación, ciudad y espacio público; 181-204 Contratexto; Núm. 030 (2018): Comunicación, ciudad y espacio público; 181-204 Contratexto; n. 030 (2018): Comunicación, ciudad y espacio público; 181-204 1993-4904 1025-9945 10.26439/contratexto2018.n030 reponame:Revistas - Universidad de Lima instname:Universidad de Lima instacron:ULIMA |
| instname_str |
Universidad de Lima |
| instacron_str |
ULIMA |
| institution |
ULIMA |
| reponame_str |
Revistas - Universidad de Lima |
| collection |
Revistas - Universidad de Lima |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846791804326772736 |
| score |
13.936249 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).