Are our voices heard? Indigenous cultural radio. An experience in Mexico
Descripción del Articulo
In this essay the results of the investigations carried out during 1990 and 1991 in the areas of influence of the indigenist radio stations are presented: "La voz de Chinantla", Oaxaca (XEOJN); "The Voice of the Huastecas", San Luis de Potosí (XEANT), and "The Voice of the M...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 1993 |
Institución: | Universidad de Lima |
Repositorio: | Revistas - Universidad de Lima |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.ulima.edu.pe:article/1939 |
Enlace del recurso: | https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/1939 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | cultural programs radio media social aspects Mexico programas culturales medios de comunicación aspectos sociales México |
id |
REVULIMA_f92d3384e7fcb9eeba2d72ed3f614b35 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ulima.edu.pe:article/1939 |
network_acronym_str |
REVULIMA |
network_name_str |
Revistas - Universidad de Lima |
repository_id_str |
|
spelling |
Are our voices heard? Indigenous cultural radio. An experience in Mexico¿Se escuchan nuestras voces? La radio cultural indigenista. Una experiencia en MéxicoCornejo Portugal, Inéscultural programsradiomediasocial aspectsMexicoprogramas culturalesradiomedios de comunicaciónaspectos socialesMéxicoIn this essay the results of the investigations carried out during 1990 and 1991 in the areas of influence of the indigenist radio stations are presented: "La voz de Chinantla", Oaxaca (XEOJN); "The Voice of the Huastecas", San Luis de Potosí (XEANT), and "The Voice of the Mountain", Guerrero (XEZV), which constitute an exploratory approach to the cultural consumption of the media in the coverage of the aforementioned stations, as well as revealing the reception habits of the radio audience. It should be noted that the study was developed from the receiver's perspective; for this reason, the work does not specifically account for the offer of the media, but rather tries to approach cultural consumption based on topics such as ownership of radio and television, seniority in the possession of the medium.En este ensayo se presentan los resultados de las investigaciones realizadas durante 1990 y 1991 en las áreas de influencia de las radiodifusoras indigenistas: "La voz de Chinantla", Oaxaca (XEOJN); "La Voz de las Huastecas", San Luis de Potosí (XEANT), y "La Voz de la Montaña", Guerrero (XEZV), las que constituyen un acercamiento exploratorio al consumo cultural de los medios de comunicación en la cobertura de las citadas emisoras, así como revelan los hábitos de recepción del auditorio del medio radiofónico. Cabe anotar que el estudio se desarrolló desde la perspectiva del receptor; por ello, el trabajo no da cuenta de manera específica de la oferta de los medios de comunicación, sino más bien intenta aproximarse al consumo cultural a partir de temáticas como la propiedad de la radio y la televisión, la antigüedad en la posesión del medio.Universidad de Lima. Facultad de Comunicación1993-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/193910.26439/contratexto1993.n006.1939Contratexto; No. 006 (1993); 45-68Contratexto; Núm. 006 (1993); 45-68Contratexto; n. 006 (1993); 45-681993-49041025-994510.26439/contratexto1993.n006reponame:Revistas - Universidad de Limainstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAspahttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/1939/1941Derechos de autor 2019 Contratextoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.ulima.edu.pe:article/19392023-07-21T20:04:59Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Are our voices heard? Indigenous cultural radio. An experience in Mexico ¿Se escuchan nuestras voces? La radio cultural indigenista. Una experiencia en México |
title |
Are our voices heard? Indigenous cultural radio. An experience in Mexico |
spellingShingle |
Are our voices heard? Indigenous cultural radio. An experience in Mexico Cornejo Portugal, Inés cultural programs radio media social aspects Mexico programas culturales radio medios de comunicación aspectos sociales México |
title_short |
Are our voices heard? Indigenous cultural radio. An experience in Mexico |
title_full |
Are our voices heard? Indigenous cultural radio. An experience in Mexico |
title_fullStr |
Are our voices heard? Indigenous cultural radio. An experience in Mexico |
title_full_unstemmed |
Are our voices heard? Indigenous cultural radio. An experience in Mexico |
title_sort |
Are our voices heard? Indigenous cultural radio. An experience in Mexico |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Cornejo Portugal, Inés |
author |
Cornejo Portugal, Inés |
author_facet |
Cornejo Portugal, Inés |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
cultural programs radio media social aspects Mexico programas culturales radio medios de comunicación aspectos sociales México |
topic |
cultural programs radio media social aspects Mexico programas culturales radio medios de comunicación aspectos sociales México |
description |
In this essay the results of the investigations carried out during 1990 and 1991 in the areas of influence of the indigenist radio stations are presented: "La voz de Chinantla", Oaxaca (XEOJN); "The Voice of the Huastecas", San Luis de Potosí (XEANT), and "The Voice of the Mountain", Guerrero (XEZV), which constitute an exploratory approach to the cultural consumption of the media in the coverage of the aforementioned stations, as well as revealing the reception habits of the radio audience. It should be noted that the study was developed from the receiver's perspective; for this reason, the work does not specifically account for the offer of the media, but rather tries to approach cultural consumption based on topics such as ownership of radio and television, seniority in the possession of the medium. |
publishDate |
1993 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1993-08-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/1939 10.26439/contratexto1993.n006.1939 |
url |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/1939 |
identifier_str_mv |
10.26439/contratexto1993.n006.1939 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/1939/1941 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Contratexto info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Contratexto |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima. Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima. Facultad de Comunicación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Contratexto; No. 006 (1993); 45-68 Contratexto; Núm. 006 (1993); 45-68 Contratexto; n. 006 (1993); 45-68 1993-4904 1025-9945 10.26439/contratexto1993.n006 reponame:Revistas - Universidad de Lima instname:Universidad de Lima instacron:ULIMA |
instname_str |
Universidad de Lima |
instacron_str |
ULIMA |
institution |
ULIMA |
reponame_str |
Revistas - Universidad de Lima |
collection |
Revistas - Universidad de Lima |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1841719327899779072 |
score |
12.937614 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).