Cybersecurity and Digital Skills Development: a Proposal for Digital Literacy at Early Ages
Descripción del Articulo
Children are the most vulnerable segment of this cyberphysical society and can be easily exploited due to their level of perception of cyber risk. Starting education and the development of digital skills at an early age encourages this population topursue professional careers such as cybersecurity i...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad de Lima |
Repositorio: | Revistas - Universidad de Lima |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6626 |
Enlace del recurso: | https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/6626 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | cybersecurity childhood literacy academy cybernetics ciberseguridad niñez alfabetización academia cibernética |
id |
REVULIMA_ea08b023862494bd5c40ff4299efb917 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6626 |
network_acronym_str |
REVULIMA |
network_name_str |
Revistas - Universidad de Lima |
repository_id_str |
|
spelling |
Cybersecurity and Digital Skills Development: a Proposal for Digital Literacy at Early AgesCiberseguridad y desarrollo de habilidades digitales: propuesta de alfabetización digital en edades tempranasBustillos Ortega, OldaRojas Segura, JavierMurillo Gamboa, JorgeBustillos Ortega, OldaRojas Segura, JavierMurillo Gamboa, JorgeBustillos Ortega, OldaRojas Segura, JavierMurillo Gamboa, JorgecybersecuritychildhoodliteracyacademycyberneticsciberseguridadniñezalfabetizaciónacademiacibernéticaChildren are the most vulnerable segment of this cyberphysical society and can be easily exploited due to their level of perception of cyber risk. Starting education and the development of digital skills at an early age encourages this population topursue professional careers such as cybersecurity in the future and contribute in a sustainable way to closing the gap in the workforce. Using a qualitative approach, a documentary review, a literature review, and consultation with academic experts are carried out to propose a digital literacy program at an early age. As a case study, the Digital Literacy Program of the International University of the Americas of Costa Rica and the experiences with the Cybersecurity Workshop for Children are presented. Workshop aimed at the development of digital skills, cyber well-being at an early age and children’s interest in following new professional careers. It aims to reduce the gap in the workforce in cybersecurity positions with training programs at an early age, raising awareness about cybersecurity risks, their evolution, their impact on society and highlighting their importance in a world increasingly driven by technology.Los niños son el segmento más vulnerable de esta sociedad ciberfísica, pudiendo ser fácilmente explotados por su bajo nivel de percepción del riesgo cibernético. Iniciar la educación y el desarrollo de habilidades digitales en edades tempranas incentiva a esta población a seguir en el futuro carreras profesionales como ciberseguridad, aportando de manera sostenible a cerrar la brecha de la fuerza laboral en este campo. Mediante un enfoque cualitativo, se realizó una revisión documental, una revisión de la literatura y una consulta a expertos académicos, para proponer un programa de alfabetización digital en edades tempranas. A manera de caso de estudio se presenta el Programa de Alfabetización Digital de la Universidad Internacional de las Américas de Costa Rica y las experiencias con el Taller de Ciberseguridad para Niños, dirigido hacia el desarrollo de habilidades digitales, el bienestar cibernético en edades tempranas y el interés de los niños en seguir nuevas carreras profesionales. Se propone reducir la brecha de la fuerza laboral en puestos sobre ciberseguridad a través de programas de formación en edades tempranas, que concienticen sobre los riesgos en seguridad cibernética, su evolución, su impacto en la sociedad y destaquen su importancia en un mundo cada vez más dominado por la tecnología.Universidad de Lima2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/662610.26439/interfases2023.n018.6626Interfases; No. 018 (2023); 185-205Interfases; Núm. 018 (2023); 185-205Interfases; n. 018 (2023); 185-2051993-491210.26439/interfases2023.n018reponame:Revistas - Universidad de Limainstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAspahttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/6626/6678https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/6626/6882info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/66262024-05-24T00:21:58Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cybersecurity and Digital Skills Development: a Proposal for Digital Literacy at Early Ages Ciberseguridad y desarrollo de habilidades digitales: propuesta de alfabetización digital en edades tempranas |
title |
Cybersecurity and Digital Skills Development: a Proposal for Digital Literacy at Early Ages |
spellingShingle |
Cybersecurity and Digital Skills Development: a Proposal for Digital Literacy at Early Ages Bustillos Ortega, Olda cybersecurity childhood literacy academy cybernetics ciberseguridad niñez alfabetización academia cibernética |
title_short |
Cybersecurity and Digital Skills Development: a Proposal for Digital Literacy at Early Ages |
title_full |
Cybersecurity and Digital Skills Development: a Proposal for Digital Literacy at Early Ages |
title_fullStr |
Cybersecurity and Digital Skills Development: a Proposal for Digital Literacy at Early Ages |
title_full_unstemmed |
Cybersecurity and Digital Skills Development: a Proposal for Digital Literacy at Early Ages |
title_sort |
Cybersecurity and Digital Skills Development: a Proposal for Digital Literacy at Early Ages |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Bustillos Ortega, Olda Rojas Segura, Javier Murillo Gamboa, Jorge Bustillos Ortega, Olda Rojas Segura, Javier Murillo Gamboa, Jorge Bustillos Ortega, Olda Rojas Segura, Javier Murillo Gamboa, Jorge |
author |
Bustillos Ortega, Olda |
author_facet |
Bustillos Ortega, Olda Rojas Segura, Javier Murillo Gamboa, Jorge |
author_role |
author |
author2 |
Rojas Segura, Javier Murillo Gamboa, Jorge |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
cybersecurity childhood literacy academy cybernetics ciberseguridad niñez alfabetización academia cibernética |
topic |
cybersecurity childhood literacy academy cybernetics ciberseguridad niñez alfabetización academia cibernética |
description |
Children are the most vulnerable segment of this cyberphysical society and can be easily exploited due to their level of perception of cyber risk. Starting education and the development of digital skills at an early age encourages this population topursue professional careers such as cybersecurity in the future and contribute in a sustainable way to closing the gap in the workforce. Using a qualitative approach, a documentary review, a literature review, and consultation with academic experts are carried out to propose a digital literacy program at an early age. As a case study, the Digital Literacy Program of the International University of the Americas of Costa Rica and the experiences with the Cybersecurity Workshop for Children are presented. Workshop aimed at the development of digital skills, cyber well-being at an early age and children’s interest in following new professional careers. It aims to reduce the gap in the workforce in cybersecurity positions with training programs at an early age, raising awareness about cybersecurity risks, their evolution, their impact on society and highlighting their importance in a world increasingly driven by technology. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/6626 10.26439/interfases2023.n018.6626 |
url |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/6626 |
identifier_str_mv |
10.26439/interfases2023.n018.6626 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/6626/6678 https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/6626/6882 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima |
dc.source.none.fl_str_mv |
Interfases; No. 018 (2023); 185-205 Interfases; Núm. 018 (2023); 185-205 Interfases; n. 018 (2023); 185-205 1993-4912 10.26439/interfases2023.n018 reponame:Revistas - Universidad de Lima instname:Universidad de Lima instacron:ULIMA |
instname_str |
Universidad de Lima |
instacron_str |
ULIMA |
institution |
ULIMA |
reponame_str |
Revistas - Universidad de Lima |
collection |
Revistas - Universidad de Lima |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846157624737792000 |
score |
13.894945 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).