The mediatization of a Latin American agro-city. Television consumption inside and outside households
Descripción del Articulo
The interrelationship between the modern processes of urbanization and mediatization is a sociocultural key of Latin America in the 21st century. The mediatization of everyday life, expressed herein through the consumption of television, crosses different urban spaces: megalopolises, large cities, m...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2019 |
| Institución: | Universidad de Lima |
| Repositorio: | Revistas - Universidad de Lima |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.ulima.edu.pe:article/3892 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3892 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| id |
REVULIMA_9a4980a7db90ccd230b945447e8961a6 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.ulima.edu.pe:article/3892 |
| network_acronym_str |
REVULIMA |
| network_name_str |
Revistas - Universidad de Lima |
| repository_id_str |
|
| spelling |
The mediatization of a Latin American agro-city. Television consumption inside and outside householdsLa mediatización de una agrociudad latinoamericana. Consumos de televisión dentro y fuera del hogarCarniglia, Edgardo LuisThe interrelationship between the modern processes of urbanization and mediatization is a sociocultural key of Latin America in the 21st century. The mediatization of everyday life, expressed herein through the consumption of television, crosses different urban spaces: megalopolises, large cities, medium-sized cities and small towns. In particular, this text shows how television consumption is also deployed in a scenario of digital transition, the agro-city of Argentina, a specific hybrid territory made up of the integration of urban and rural features. This study includes three operations of a methodological convergence or triangulation strategy: a) the discussion of the background, relevance and significance of the “agro-city” notion within the frame of the sociocultural theory in order to understand its implications on studies about the relationships between communication, media and urban territories; b) the analysis of serial quantitative secondary data on television consumption in the households of a particular urban configuration such as the Río Cuarto town (Córdoba, Argentina); and c) an ethnographic exploration of other places within this medium-sized urban area that describes certain ways of exposure to television also given on a daily basis and outside households. La interrelación entre los procesos modernos de urbanización y mediatización constituye una clave sociocultural de América Latina en el siglo xxi. La mediatización de la vida cotidiana, expresada aquí a través del consumo de televisión, atraviesa los diferentes espacios urbanos: megalópolis, ciudades grandes, urbes medianas y pequeñas localidades. En particular, este texto muestra cómo el consumo de televisión también se despliega, en un escenario de transición digital, en la agrociudad de Argentina, un específico territorio híbrido conformado por la interpenetración de rasgos urbanos y rurales. Este estudio comprende tres operaciones de una estrategia de convergencia o triangulación metodológica: a) la discusión sobre los antecedentes, la pertinencia y la relevancia de la noción de “agrociudad” en el marco de la teoría sociocultural para desentrañar sus implicancias en los estudios sobre la relación entre comunicación, medios y territorios urbanos; b) el análisis de datos secundarios cuantitativos en serie sobre los consumos de televisión en los hogares de una particular configuración urbana como la ciudad de Río Cuarto (Córdoba, Argentina), y c) una exploración etnográfica de otros lugares de esta urbe mediana que describe ciertos modos de exposición a la televisión también cotidianos y externos a los espacios domésticos.Universidad de Lima. Facultad de Comunicación2019-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEvaluado por paresapplication/pdfapplication/epub+ziphttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/389210.26439/contratexto2019.n031.3892Contratexto; No. 031 (2019): Comunicación y espacio público; 135-158Contratexto; Núm. 031 (2019): Comunicación y espacio público; 135-158Contratexto; n. 031 (2019): Comunicación y espacio público; 135-1581993-49041025-994510.26439/contratexto2019.n031reponame:Revistas - Universidad de Limainstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAspahttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3892/3839https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3892/3926Derechos de autor 2019 Contratextoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.ulima.edu.pe:article/38922023-07-21T20:12:17Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
The mediatization of a Latin American agro-city. Television consumption inside and outside households La mediatización de una agrociudad latinoamericana. Consumos de televisión dentro y fuera del hogar |
| title |
The mediatization of a Latin American agro-city. Television consumption inside and outside households |
| spellingShingle |
The mediatization of a Latin American agro-city. Television consumption inside and outside households Carniglia, Edgardo Luis |
| title_short |
The mediatization of a Latin American agro-city. Television consumption inside and outside households |
| title_full |
The mediatization of a Latin American agro-city. Television consumption inside and outside households |
| title_fullStr |
The mediatization of a Latin American agro-city. Television consumption inside and outside households |
| title_full_unstemmed |
The mediatization of a Latin American agro-city. Television consumption inside and outside households |
| title_sort |
The mediatization of a Latin American agro-city. Television consumption inside and outside households |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Carniglia, Edgardo Luis |
| author |
Carniglia, Edgardo Luis |
| author_facet |
Carniglia, Edgardo Luis |
| author_role |
author |
| description |
The interrelationship between the modern processes of urbanization and mediatization is a sociocultural key of Latin America in the 21st century. The mediatization of everyday life, expressed herein through the consumption of television, crosses different urban spaces: megalopolises, large cities, medium-sized cities and small towns. In particular, this text shows how television consumption is also deployed in a scenario of digital transition, the agro-city of Argentina, a specific hybrid territory made up of the integration of urban and rural features. This study includes three operations of a methodological convergence or triangulation strategy: a) the discussion of the background, relevance and significance of the “agro-city” notion within the frame of the sociocultural theory in order to understand its implications on studies about the relationships between communication, media and urban territories; b) the analysis of serial quantitative secondary data on television consumption in the households of a particular urban configuration such as the Río Cuarto town (Córdoba, Argentina); and c) an ethnographic exploration of other places within this medium-sized urban area that describes certain ways of exposure to television also given on a daily basis and outside households. |
| publishDate |
2019 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-22 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3892 10.26439/contratexto2019.n031.3892 |
| url |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3892 |
| identifier_str_mv |
10.26439/contratexto2019.n031.3892 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3892/3839 https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3892/3926 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Contratexto info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Contratexto |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima. Facultad de Comunicación |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima. Facultad de Comunicación |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Contratexto; No. 031 (2019): Comunicación y espacio público; 135-158 Contratexto; Núm. 031 (2019): Comunicación y espacio público; 135-158 Contratexto; n. 031 (2019): Comunicación y espacio público; 135-158 1993-4904 1025-9945 10.26439/contratexto2019.n031 reponame:Revistas - Universidad de Lima instname:Universidad de Lima instacron:ULIMA |
| instname_str |
Universidad de Lima |
| instacron_str |
ULIMA |
| institution |
ULIMA |
| reponame_str |
Revistas - Universidad de Lima |
| collection |
Revistas - Universidad de Lima |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1844893197323468800 |
| score |
13.0768795 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).