Gender and Child Rearing in Lima: the Boys and Girls from the District of San Juan de Lurigancho, Lima
Descripción del Articulo
Gender inequality constitutes a relevant problem for the improvement of the indicators of human development in society. To this end, we examined 241 mother-child dyads in an elementary school in the district of San Juan de Lurigancho, in the city of Lima. The sample was comprised of 119 boys and 122...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2016 |
| Institución: | Universidad de Lima |
| Repositorio: | Revistas - Universidad de Lima |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.ulima.edu.pe:article/976 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/976 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | gender inequalities factor analysis results oriented attitude Desigualdades de género análisis factorial orientación al logro |
| id |
REVULIMA_2b5dbcfb4392f806e0c3e58ca6296d19 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.ulima.edu.pe:article/976 |
| network_acronym_str |
REVULIMA |
| network_name_str |
Revistas - Universidad de Lima |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Gender and Child Rearing in Lima: the Boys and Girls from the District of San Juan de Lurigancho, LimaGénero y crianza en Lima: los niños y las niñas del distrito de San Juan de Lurigancho, LimaPanduro, José Antoniogender inequalitiesfactor analysisresults oriented attitudeDesigualdades de géneroanálisis factorialorientación al logroGender inequality constitutes a relevant problem for the improvement of the indicators of human development in society. To this end, we examined 241 mother-child dyads in an elementary school in the district of San Juan de Lurigancho, in the city of Lima. The sample was comprised of 119 boys and 122 girls, aged 7 to 9 years. Measurements were obtained through the Mother-Child Relationship Stimulation Scale (Panduro, 1998a) in a self-report. To identify the different components of child rearing, we applied factorial analyses. Results show that boys and girls have similar rearing conditions; however, in Socialization Mediation, boys obtain a higher value (p < .05).Las desigualdades de género son un aspecto importante por resolver si se pretende una mejoría en los indicadores del desarrollo humano de la sociedad. Intentando conocer si estas diferencias se originan en la crianza desde las acciones concretas en el vínculo con los niños, fueron evaluadas 241 diadas madre-niño de un centro educativo inicial del distrito de San Juan de Lurigancho (Lima), en las cuales los hijos fueron 119 niños y 122 niñas cuyas edades fluctuaron entre los 4 y 7 años. Las mediciones de autorreporte se obtuvieron de la Escala de Evaluación de la Estimulación Infantil en las Relaciones Madre-Niño: Escala EEI (Panduro, 1998a), la cual considera la promoción y el control conductual en el vínculo como las dimensiones fundamentales de la crianza. Para efectos del estudio, se realizaron análisis factoriales para identificar los componentes al interior de cada dimensión de la crianza. Los resultados señalan, en general, condiciones similares experimentadas tanto por niños como por niñas; sin embargo, en el componente Mediación de la Socialización, ellos obtuvieron niveles significativamente mayores que ellas (p < .05). Universidad de Lima2016-02-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/97610.26439/persona2016.n019.976Persona; No. 019 (2016); 127-150Persona; Núm. 019 (2016); 127-150Persona; n. 019 (2016); 127-1502309-90621560-613910.26439/persona2016.n019reponame:Revistas - Universidad de Limainstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAspahttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/976/937https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.ulima.edu.pe:article/9762024-10-28T19:13:25Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Gender and Child Rearing in Lima: the Boys and Girls from the District of San Juan de Lurigancho, Lima Género y crianza en Lima: los niños y las niñas del distrito de San Juan de Lurigancho, Lima |
| title |
Gender and Child Rearing in Lima: the Boys and Girls from the District of San Juan de Lurigancho, Lima |
| spellingShingle |
Gender and Child Rearing in Lima: the Boys and Girls from the District of San Juan de Lurigancho, Lima Panduro, José Antonio gender inequalities factor analysis results oriented attitude Desigualdades de género análisis factorial orientación al logro |
| title_short |
Gender and Child Rearing in Lima: the Boys and Girls from the District of San Juan de Lurigancho, Lima |
| title_full |
Gender and Child Rearing in Lima: the Boys and Girls from the District of San Juan de Lurigancho, Lima |
| title_fullStr |
Gender and Child Rearing in Lima: the Boys and Girls from the District of San Juan de Lurigancho, Lima |
| title_full_unstemmed |
Gender and Child Rearing in Lima: the Boys and Girls from the District of San Juan de Lurigancho, Lima |
| title_sort |
Gender and Child Rearing in Lima: the Boys and Girls from the District of San Juan de Lurigancho, Lima |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Panduro, José Antonio |
| author |
Panduro, José Antonio |
| author_facet |
Panduro, José Antonio |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
gender inequalities factor analysis results oriented attitude Desigualdades de género análisis factorial orientación al logro |
| topic |
gender inequalities factor analysis results oriented attitude Desigualdades de género análisis factorial orientación al logro |
| description |
Gender inequality constitutes a relevant problem for the improvement of the indicators of human development in society. To this end, we examined 241 mother-child dyads in an elementary school in the district of San Juan de Lurigancho, in the city of Lima. The sample was comprised of 119 boys and 122 girls, aged 7 to 9 years. Measurements were obtained through the Mother-Child Relationship Stimulation Scale (Panduro, 1998a) in a self-report. To identify the different components of child rearing, we applied factorial analyses. Results show that boys and girls have similar rearing conditions; however, in Socialization Mediation, boys obtain a higher value (p < .05). |
| publishDate |
2016 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2016-02-17 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/976 10.26439/persona2016.n019.976 |
| url |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/976 |
| identifier_str_mv |
10.26439/persona2016.n019.976 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/976/937 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Persona; No. 019 (2016); 127-150 Persona; Núm. 019 (2016); 127-150 Persona; n. 019 (2016); 127-150 2309-9062 1560-6139 10.26439/persona2016.n019 reponame:Revistas - Universidad de Lima instname:Universidad de Lima instacron:ULIMA |
| instname_str |
Universidad de Lima |
| instacron_str |
ULIMA |
| institution |
ULIMA |
| reponame_str |
Revistas - Universidad de Lima |
| collection |
Revistas - Universidad de Lima |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1844893202682740736 |
| score |
13.121034 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).