The mediatization of a Latin American agro-city. Television consumption inside and outside households

Descripción del Articulo

The interrelationship between the modern processes of urbanization and mediatization is a sociocultural key of Latin America in the 21st century. The mediatization of everyday life, expressed herein through the consumption of television, crosses different urban spaces: megalopolises, large cities, m...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Carniglia, Edgardo Luis
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad de Lima
Repositorio:Revistas - Universidad de Lima
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3892
Enlace del recurso:https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3892
Nivel de acceso:acceso abierto
id REVULIMA_057e0af7ccf843a35a84ca8c664dab80
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3892
network_acronym_str REVULIMA
network_name_str Revistas - Universidad de Lima
repository_id_str
spelling The mediatization of a Latin American agro-city. Television consumption inside and outside householdsLa mediatización de una agrociudad latinoamericana. Consumos de televisión dentro y fuera del hogarCarniglia, Edgardo LuisThe interrelationship between the modern processes of urbanization and mediatization is a sociocultural key of Latin America in the 21st century. The mediatization of everyday life, expressed herein through the consumption of television, crosses different urban spaces: megalopolises, large cities, medium-sized cities and small towns. In particular, this text shows how television consumption is also deployed in a scenario of digital transition, the agro-city of Argentina, a specific hybrid territory made up of the integration of urban and rural features. This study includes three operations of a methodological convergence or triangulation strategy: a) the discussion of the background, relevance and significance of the “agro-city” notion within the frame of the sociocultural theory in order to understand its implications on studies about the relationships between communication, media and urban territories; b) the analysis of serial quantitative secondary data on television consumption in the households of a particular urban configuration such as the Río Cuarto town (Córdoba, Argentina); and c) an ethnographic exploration of other places within this medium-sized urban area that describes certain ways of exposure to television also given on a daily basis and outside households. La interrelación entre los procesos modernos de urbanización y mediatización constituye una clave sociocultural de América Latina en el siglo xxi. La mediatización de la vida cotidiana, expresada aquí a través del consumo de televisión, atraviesa los diferentes espacios urbanos: megalópolis, ciudades grandes, urbes medianas y pequeñas localidades. En particular, este texto muestra cómo el consumo de televisión también se despliega, en un escenario de transición digital, en la agrociudad de Argentina, un específico territorio híbrido conformado por la interpenetración de rasgos urbanos y rurales. Este estudio comprende tres operaciones de una estrategia de conver­gencia o triangulación metodológica: a) la discusión sobre los antecedentes, la pertinencia y la relevancia de la noción de “agrociudad” en el marco de la teoría sociocultural para desentrañar sus implicancias en los estudios sobre la relación entre comunicación, medios y territorios urbanos; b) el análisis de datos secundarios cuantitativos en serie sobre los consumos de televisión en los hogares de una particular configuración urbana como la ciudad de Río Cuarto (Córdoba, Argentina), y c) una exploración etnográfica de otros lugares de esta urbe mediana que describe ciertos modos de exposición a la televisión también cotidianos y externos a los espacios domésticos.Universidad de Lima. Facultad de Comunicación2019-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEvaluado por paresapplication/pdfapplication/epub+ziphttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/389210.26439/contratexto2019.n031.3892Contratexto; No. 031 (2019): Comunicación y espacio público; 135-158Contratexto; Núm. 031 (2019): Comunicación y espacio público; 135-158Contratexto; n. 031 (2019): Comunicación y espacio público; 135-1581993-49041025-994510.26439/contratexto2019.n031reponame:Revistas - Universidad de Limainstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAspahttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3892/3839https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3892/3926Copyright (c) 2019 Contratextoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/38922023-07-21T20:12:17Z
dc.title.none.fl_str_mv The mediatization of a Latin American agro-city. Television consumption inside and outside households
La mediatización de una agrociudad latinoamericana. Consumos de televisión dentro y fuera del hogar
title The mediatization of a Latin American agro-city. Television consumption inside and outside households
spellingShingle The mediatization of a Latin American agro-city. Television consumption inside and outside households
Carniglia, Edgardo Luis
title_short The mediatization of a Latin American agro-city. Television consumption inside and outside households
title_full The mediatization of a Latin American agro-city. Television consumption inside and outside households
title_fullStr The mediatization of a Latin American agro-city. Television consumption inside and outside households
title_full_unstemmed The mediatization of a Latin American agro-city. Television consumption inside and outside households
title_sort The mediatization of a Latin American agro-city. Television consumption inside and outside households
dc.creator.none.fl_str_mv Carniglia, Edgardo Luis
author Carniglia, Edgardo Luis
author_facet Carniglia, Edgardo Luis
author_role author
description The interrelationship between the modern processes of urbanization and mediatization is a sociocultural key of Latin America in the 21st century. The mediatization of everyday life, expressed herein through the consumption of television, crosses different urban spaces: megalopolises, large cities, medium-sized cities and small towns. In particular, this text shows how television consumption is also deployed in a scenario of digital transition, the agro-city of Argentina, a specific hybrid territory made up of the integration of urban and rural features. This study includes three operations of a methodological convergence or triangulation strategy: a) the discussion of the background, relevance and significance of the “agro-city” notion within the frame of the sociocultural theory in order to understand its implications on studies about the relationships between communication, media and urban territories; b) the analysis of serial quantitative secondary data on television consumption in the households of a particular urban configuration such as the Río Cuarto town (Córdoba, Argentina); and c) an ethnographic exploration of other places within this medium-sized urban area that describes certain ways of exposure to television also given on a daily basis and outside households.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-22
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3892
10.26439/contratexto2019.n031.3892
url https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3892
identifier_str_mv 10.26439/contratexto2019.n031.3892
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3892/3839
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3892/3926
dc.rights.none.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Contratexto
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Contratexto
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Lima. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Lima. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Contratexto; No. 031 (2019): Comunicación y espacio público; 135-158
Contratexto; Núm. 031 (2019): Comunicación y espacio público; 135-158
Contratexto; n. 031 (2019): Comunicación y espacio público; 135-158
1993-4904
1025-9945
10.26439/contratexto2019.n031
reponame:Revistas - Universidad de Lima
instname:Universidad de Lima
instacron:ULIMA
instname_str Universidad de Lima
instacron_str ULIMA
institution ULIMA
reponame_str Revistas - Universidad de Lima
collection Revistas - Universidad de Lima
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846791804348792832
score 13.924177
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).