Evidence-based evaluation, a new approach to evaluation by competences
Descripción del Articulo
The objective of this paper is to explain the methodological design of competency assessment, based on evidence as a new way of assessing performance in a more objective and contextual way.This proposal is the product of the theoretical review and empirical experiences that combined with critical an...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Universidad Le Cordon Bleu |
Repositorio: | Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.52.234.130.152:article/103 |
Enlace del recurso: | https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/103 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Evaluation by competences, evidences, performances Evaluación por competencias, evidencias, desempeños |
id |
REVULCB_f2fa14954893b7bdd496a62c6e0cc07d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.52.234.130.152:article/103 |
network_acronym_str |
REVULCB |
network_name_str |
Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
repository_id_str |
|
spelling |
Evidence-based evaluation, a new approach to evaluation by competencesEvaluación basada en evidencias, un nuevo enfoque de evaluación por competenciasHuerta Rosales, MoisésEvaluation by competences, evidences, performancesEvaluación por competencias, evidencias, desempeñosThe objective of this paper is to explain the methodological design of competency assessment, based on evidence as a new way of assessing performance in a more objective and contextual way.This proposal is the product of the theoretical review and empirical experiences that combined with critical analysis allows establishing a more objective methodology resource to evaluate competences, different from the traditional cognitive assessment.Performance-based evaluation articulates planning, execution and evaluation, in order to achieve coherence between what was planned, what was evaluated and what was learned. In the planning it relates the levels of competition with the contents and indicators of achievement; then they articulate with instruments, the evidences of knowing, doing, being and of product.Finally, all the components are integrated, for their execution, allowing showing the didactic sequence of an authentic evaluation, based on observable and measurable evidences.El objetivo del presente trabajo es explicar el diseño metodológico de la evaluación por competencias, basada en evidencias como una nueva forma de valorar los desempeños en forma más objetiva y contextual.Esta propuesta es producto de la revisión teórica y experiencias empíricas que combinados con el análisis critico permite establecer un recurso metodología más objetivo para evaluar competencias, distinto de la evaluación tradicional cognoscitivista. La evaluación basada en desempeños articula la planificación, ejecución y evaluación, a fin de lograr la coherencia entre lo planificado, lo evaluado y lo aprendido.En la planificación relaciona los niveles de competencia con los contenidos e indicadores de logro; luego se articulan con los instrumentos, las evidencias del saber, hacer, ser y de producto. Finalmente se integran todos los componentes, para su ejecución permitiendo mostrar la secuencia didáctica de una evaluación auténtica, basada en evidencias observables y medibles.Universidad Le Cordon Bleu2018-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/10310.36955/RIULCB.2018v5n1.0011Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu; Vol. 5 Núm. 1 (2018); 159-1712409-1537reponame:Revistas - Universidad Le Cordon Bleuinstname:Universidad Le Cordon Bleuinstacron:ULCBspahttps://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/103/246Derechos de autor 2018 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleuhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.52.234.130.152:article/1032020-06-09T12:29:36Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evidence-based evaluation, a new approach to evaluation by competences Evaluación basada en evidencias, un nuevo enfoque de evaluación por competencias |
title |
Evidence-based evaluation, a new approach to evaluation by competences |
spellingShingle |
Evidence-based evaluation, a new approach to evaluation by competences Huerta Rosales, Moisés Evaluation by competences, evidences, performances Evaluación por competencias, evidencias, desempeños |
title_short |
Evidence-based evaluation, a new approach to evaluation by competences |
title_full |
Evidence-based evaluation, a new approach to evaluation by competences |
title_fullStr |
Evidence-based evaluation, a new approach to evaluation by competences |
title_full_unstemmed |
Evidence-based evaluation, a new approach to evaluation by competences |
title_sort |
Evidence-based evaluation, a new approach to evaluation by competences |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Huerta Rosales, Moisés |
author |
Huerta Rosales, Moisés |
author_facet |
Huerta Rosales, Moisés |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Evaluation by competences, evidences, performances Evaluación por competencias, evidencias, desempeños |
topic |
Evaluation by competences, evidences, performances Evaluación por competencias, evidencias, desempeños |
description |
The objective of this paper is to explain the methodological design of competency assessment, based on evidence as a new way of assessing performance in a more objective and contextual way.This proposal is the product of the theoretical review and empirical experiences that combined with critical analysis allows establishing a more objective methodology resource to evaluate competences, different from the traditional cognitive assessment.Performance-based evaluation articulates planning, execution and evaluation, in order to achieve coherence between what was planned, what was evaluated and what was learned. In the planning it relates the levels of competition with the contents and indicators of achievement; then they articulate with instruments, the evidences of knowing, doing, being and of product.Finally, all the components are integrated, for their execution, allowing showing the didactic sequence of an authentic evaluation, based on observable and measurable evidences. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/103 10.36955/RIULCB.2018v5n1.0011 |
url |
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/103 |
identifier_str_mv |
10.36955/RIULCB.2018v5n1.0011 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/103/246 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Le Cordon Bleu |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Le Cordon Bleu |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu; Vol. 5 Núm. 1 (2018); 159-171 2409-1537 reponame:Revistas - Universidad Le Cordon Bleu instname:Universidad Le Cordon Bleu instacron:ULCB |
instname_str |
Universidad Le Cordon Bleu |
instacron_str |
ULCB |
institution |
ULCB |
reponame_str |
Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
collection |
Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842623822938767360 |
score |
12.860346 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).