Autonomous learning and self-esteem In university students of Moquegua, 2023
Descripción del Articulo
The proposal is to prove that a positive link is generated between personal appreciation and autonomy in learning by university students from Moquegua 2023. For them, there were 175 students who are in the last cycles of the universities in the region. It is a basic study, with an experiential, cros...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad José Carlos Mariátegui |
Repositorio: | Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.ujcm.edu.pe:article/253 |
Enlace del recurso: | https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/253 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Aprendizaje regulado Relaciones sociales Competencia profesional |
id |
REVUJCM_5e40e4d1c307c7cf5aab28e9a51f07d9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ujcm.edu.pe:article/253 |
network_acronym_str |
REVUJCM |
network_name_str |
Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM |
repository_id_str |
. |
spelling |
Autonomous learning and self-esteem In university students of Moquegua, 2023Aprendizaje autónomo y autoestima en discentes universitarios de Moquegua, 2023Rodríguez Benavides, Madyer VannyFlores-Arocutipa, Javier PedroAprendizaje reguladoRelaciones socialesCompetencia profesionalThe proposal is to prove that a positive link is generated between personal appreciation and autonomy in learning by university students from Moquegua 2023. For them, there were 175 students who are in the last cycles of the universities in the region. It is a basic study, with an experiential, cross-sectional design, applied Rho statistical tests. Among the results, Spearman's correlation between "personal appreciation" and "Autonomous learning" r=0.576, which indicates a moderate correspondence. Between "Self-perception" and "Autonomous learning" r=0.529, moderate positive correlation. Between "Social Relations" and "Autonomous Learning" r=0.515. This suggests that people who report better social relationships also tend to have a higher level of autonomous learning. Between autonomy, competence and autonomous learning, r=0.493. Conclusion. This suggests that as individuals perceive themselves as more autonomous and competent, they are more likely to develop autonomous learning skills. There is a link between personal appreciation and autonomous learning. That young people can develop better self-regulated learning when they better appreciate themselves.La propuesta es probar que se genera nexo positivo entre aprecio personal y autonomía en aprender por parte de discentes universitarios de Moquegua 2023. Para ellos se contó con 175 discentes que están en los últimos ciclos de las universidades de la región. Es un estudio básico, de diseño experiencial, transversal, pruebas estadística aplicada Rho. Entre los resultados, la correlación de Spearman entre " aprecio personal" y "Aprendizaje autónomo" r=0.576 lo que indica una correspondencia moderada. Entre "Percepción de sí mismo" y "Aprendizaje autónomo" r=0.529, correlación positiva moderada. Entre "Relaciones sociales" y "Aprendizaje autónomo" r=0.515. Esto sugiere que las personas que reportan mejores relaciones sociales también tienden a tener un nivel más alto de aprendizaje autónomo. Entre la autonomía, competencia y el aprendizaje autónomo el r=0.493. Conclusión. Esto sugiere que a medida que los individuos se perciben como más autónomos y competentes, es más probable que desarrollen habilidades de aprendizaje autónomo. Hay nexo entre aprecio personal y el aprendizaje autónomo. Que los jóvenes pueden desarrollar mejor aprendizaje autorregulado cuando mejor se aprecian.Universidad José Carlos Mariátegui2024-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/25310.37260/rctd.v9i18.7REVISTA CIENCIA Y TECNOLOGÍA - Para el Desarrollo - UJCM; Vol. 9 Núm. 18 (2023): REVISTA CIENCIA Y TECNOLOGÍA Para el Desarrollo - UJCM; 14-252413-70572411-8044reponame:Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCMinstname:Universidad José Carlos Mariáteguiinstacron:UJCMspahttps://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/253/219https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.ujcm.edu.pe:article/2532024-09-05T21:23:59Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Autonomous learning and self-esteem In university students of Moquegua, 2023 Aprendizaje autónomo y autoestima en discentes universitarios de Moquegua, 2023 |
title |
Autonomous learning and self-esteem In university students of Moquegua, 2023 |
spellingShingle |
Autonomous learning and self-esteem In university students of Moquegua, 2023 Rodríguez Benavides, Madyer Vanny Aprendizaje regulado Relaciones sociales Competencia profesional |
title_short |
Autonomous learning and self-esteem In university students of Moquegua, 2023 |
title_full |
Autonomous learning and self-esteem In university students of Moquegua, 2023 |
title_fullStr |
Autonomous learning and self-esteem In university students of Moquegua, 2023 |
title_full_unstemmed |
Autonomous learning and self-esteem In university students of Moquegua, 2023 |
title_sort |
Autonomous learning and self-esteem In university students of Moquegua, 2023 |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Rodríguez Benavides, Madyer Vanny Flores-Arocutipa, Javier Pedro |
author |
Rodríguez Benavides, Madyer Vanny |
author_facet |
Rodríguez Benavides, Madyer Vanny Flores-Arocutipa, Javier Pedro |
author_role |
author |
author2 |
Flores-Arocutipa, Javier Pedro |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Aprendizaje regulado Relaciones sociales Competencia profesional |
topic |
Aprendizaje regulado Relaciones sociales Competencia profesional |
description |
The proposal is to prove that a positive link is generated between personal appreciation and autonomy in learning by university students from Moquegua 2023. For them, there were 175 students who are in the last cycles of the universities in the region. It is a basic study, with an experiential, cross-sectional design, applied Rho statistical tests. Among the results, Spearman's correlation between "personal appreciation" and "Autonomous learning" r=0.576, which indicates a moderate correspondence. Between "Self-perception" and "Autonomous learning" r=0.529, moderate positive correlation. Between "Social Relations" and "Autonomous Learning" r=0.515. This suggests that people who report better social relationships also tend to have a higher level of autonomous learning. Between autonomy, competence and autonomous learning, r=0.493. Conclusion. This suggests that as individuals perceive themselves as more autonomous and competent, they are more likely to develop autonomous learning skills. There is a link between personal appreciation and autonomous learning. That young people can develop better self-regulated learning when they better appreciate themselves. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-07-10 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/253 10.37260/rctd.v9i18.7 |
url |
https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/253 |
identifier_str_mv |
10.37260/rctd.v9i18.7 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/253/219 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad José Carlos Mariátegui |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad José Carlos Mariátegui |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA CIENCIA Y TECNOLOGÍA - Para el Desarrollo - UJCM; Vol. 9 Núm. 18 (2023): REVISTA CIENCIA Y TECNOLOGÍA Para el Desarrollo - UJCM; 14-25 2413-7057 2411-8044 reponame:Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM instname:Universidad José Carlos Mariátegui instacron:UJCM |
instname_str |
Universidad José Carlos Mariátegui |
instacron_str |
UJCM |
institution |
UJCM |
reponame_str |
Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM |
collection |
Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842361929438330880 |
score |
12.660197 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).