Autonomous learning and self-esteem In university students of Moquegua, 2023

Descripción del Articulo

The proposal is to prove that a positive link is generated between personal appreciation and autonomy in learning by university students from Moquegua 2023. For them, there were 175 students who are in the last cycles of the universities in the region. It is a basic study, with an experiential, cros...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Rodríguez Benavides, Madyer Vanny, Flores-Arocutipa, Javier Pedro
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad José Carlos Mariátegui
Repositorio:Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.ujcm.edu.pe:article/253
Enlace del recurso:https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/253
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Aprendizaje regulado
Relaciones sociales
Competencia profesional
id REVUJCM_5e40e4d1c307c7cf5aab28e9a51f07d9
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ujcm.edu.pe:article/253
network_acronym_str REVUJCM
network_name_str Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM
repository_id_str .
spelling Autonomous learning and self-esteem In university students of Moquegua, 2023Aprendizaje autónomo y autoestima en discentes universitarios de Moquegua, 2023Rodríguez Benavides, Madyer VannyFlores-Arocutipa, Javier PedroAprendizaje reguladoRelaciones socialesCompetencia profesionalThe proposal is to prove that a positive link is generated between personal appreciation and autonomy in learning by university students from Moquegua 2023. For them, there were 175 students who are in the last cycles of the universities in the region. It is a basic study, with an experiential, cross-sectional design, applied Rho statistical tests. Among the results, Spearman's correlation between "personal appreciation" and "Autonomous learning" r=0.576, which indicates a moderate correspondence. Between "Self-perception" and "Autonomous learning" r=0.529, moderate positive correlation. Between "Social Relations" and "Autonomous Learning" r=0.515. This suggests that people who report better social relationships also tend to have a higher level of autonomous learning. Between autonomy, competence and autonomous learning, r=0.493. Conclusion. This suggests that as individuals perceive themselves as more autonomous and competent, they are more likely to develop autonomous learning skills. There is a link between personal appreciation and autonomous learning. That young people can develop better self-regulated learning when they better appreciate themselves.La propuesta es probar que se genera nexo positivo entre aprecio personal y autonomía en aprender por parte de discentes universitarios de Moquegua 2023. Para ellos se contó con 175 discentes que están en los últimos ciclos de las universidades de la región. Es un estudio básico, de diseño experiencial, transversal, pruebas estadística aplicada Rho. Entre los resultados, la correlación de Spearman entre " aprecio personal" y "Aprendizaje autónomo" r=0.576 lo que indica una correspondencia moderada. Entre "Percepción de sí mismo" y "Aprendizaje autónomo" r=0.529, correlación positiva moderada. Entre "Relaciones sociales" y "Aprendizaje autónomo" r=0.515. Esto sugiere que las personas que reportan mejores relaciones sociales también tienden a tener un nivel más alto de aprendizaje autónomo. Entre la autonomía, competencia y el aprendizaje autónomo el r=0.493. Conclusión. Esto sugiere que a medida que los individuos se perciben como más autónomos y competentes, es más probable que desarrollen habilidades de aprendizaje autónomo. Hay nexo entre aprecio personal y el aprendizaje autónomo. Que los jóvenes pueden desarrollar mejor aprendizaje autorregulado cuando mejor se aprecian.Universidad José Carlos Mariátegui2024-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/25310.37260/rctd.v9i18.7REVISTA CIENCIA Y TECNOLOGÍA - Para el Desarrollo - UJCM; Vol. 9 Núm. 18 (2023): REVISTA CIENCIA Y TECNOLOGÍA Para el Desarrollo - UJCM; 14-252413-70572411-8044reponame:Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCMinstname:Universidad José Carlos Mariáteguiinstacron:UJCMspahttps://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/253/219https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.ujcm.edu.pe:article/2532024-09-05T21:23:59Z
dc.title.none.fl_str_mv Autonomous learning and self-esteem In university students of Moquegua, 2023
Aprendizaje autónomo y autoestima en discentes universitarios de Moquegua, 2023
title Autonomous learning and self-esteem In university students of Moquegua, 2023
spellingShingle Autonomous learning and self-esteem In university students of Moquegua, 2023
Rodríguez Benavides, Madyer Vanny
Aprendizaje regulado
Relaciones sociales
Competencia profesional
title_short Autonomous learning and self-esteem In university students of Moquegua, 2023
title_full Autonomous learning and self-esteem In university students of Moquegua, 2023
title_fullStr Autonomous learning and self-esteem In university students of Moquegua, 2023
title_full_unstemmed Autonomous learning and self-esteem In university students of Moquegua, 2023
title_sort Autonomous learning and self-esteem In university students of Moquegua, 2023
dc.creator.none.fl_str_mv Rodríguez Benavides, Madyer Vanny
Flores-Arocutipa, Javier Pedro
author Rodríguez Benavides, Madyer Vanny
author_facet Rodríguez Benavides, Madyer Vanny
Flores-Arocutipa, Javier Pedro
author_role author
author2 Flores-Arocutipa, Javier Pedro
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Aprendizaje regulado
Relaciones sociales
Competencia profesional
topic Aprendizaje regulado
Relaciones sociales
Competencia profesional
description The proposal is to prove that a positive link is generated between personal appreciation and autonomy in learning by university students from Moquegua 2023. For them, there were 175 students who are in the last cycles of the universities in the region. It is a basic study, with an experiential, cross-sectional design, applied Rho statistical tests. Among the results, Spearman's correlation between "personal appreciation" and "Autonomous learning" r=0.576, which indicates a moderate correspondence. Between "Self-perception" and "Autonomous learning" r=0.529, moderate positive correlation. Between "Social Relations" and "Autonomous Learning" r=0.515. This suggests that people who report better social relationships also tend to have a higher level of autonomous learning. Between autonomy, competence and autonomous learning, r=0.493. Conclusion. This suggests that as individuals perceive themselves as more autonomous and competent, they are more likely to develop autonomous learning skills. There is a link between personal appreciation and autonomous learning. That young people can develop better self-regulated learning when they better appreciate themselves.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-07-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/253
10.37260/rctd.v9i18.7
url https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/253
identifier_str_mv 10.37260/rctd.v9i18.7
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/253/219
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad José Carlos Mariátegui
publisher.none.fl_str_mv Universidad José Carlos Mariátegui
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA CIENCIA Y TECNOLOGÍA - Para el Desarrollo - UJCM; Vol. 9 Núm. 18 (2023): REVISTA CIENCIA Y TECNOLOGÍA Para el Desarrollo - UJCM; 14-25
2413-7057
2411-8044
reponame:Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM
instname:Universidad José Carlos Mariátegui
instacron:UJCM
instname_str Universidad José Carlos Mariátegui
instacron_str UJCM
institution UJCM
reponame_str Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM
collection Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1842361929438330880
score 12.660197
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).