Application of the Octave software in the relevant learning of Calculus I, of university students of Environmental Engineering

Descripción del Articulo

The main purpose of this research was to determine the influence of the application of the Octave software on the relevant learning of Calculus I, of the Environmental Engineering students of the National University of Moquegua in 2021. A quasi-experimental design was used, with a group control grou...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Mario Román Flores Roque, Ramos Rivera, Salomón Rey, Ramos Tejada, José Luis
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad José Carlos Mariátegui
Repositorio:Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.ujcm.edu.pe:article/242
Enlace del recurso:https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/242
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Software Octave
Aprendizaje relevante
Cálculo
Ingeniería Ambiental
id REVUJCM_0c1437375e724429c2a92652ffec01b0
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ujcm.edu.pe:article/242
network_acronym_str REVUJCM
network_name_str Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM
repository_id_str .
spelling Application of the Octave software in the relevant learning of Calculus I, of university students of Environmental EngineeringAplicación del software Octave en el aprendizaje relevante de Cálculo I, de los estudiantes universitarios de Ingeniería ambientalMario Román Flores RoqueRamos Rivera, Salomón ReyRamos Tejada, José LuisSoftware OctaveAprendizaje relevanteCálculoIngeniería AmbientalThe main purpose of this research was to determine the influence of the application of the Octave software on the relevant learning of Calculus I, of the Environmental Engineering students of the National University of Moquegua in 2021. A quasi-experimental design was used, with a group control group composed of 32 students and another experimental group composed of 23 students where the evolution of calculus learning was analyzed, before and after the application of the Octave software, through the use of a Pre Test and another Post Test. Hypothesis testing was carried out using Student’s T test for related samples and independent samples. The results determine that there is a very significant influence of the application of the Octave software on the relevant learning of calculus I, at 0.001 significance in the Student’s t test, from which it is concluded that the application of the Octave software positively influenced academic performance. of the student and their level of satisfaction is very high.El propósito principal de esta investigación fue determinar la influencia de la aplicación del software Octave en el aprendizaje relevante de Cálculo I, de los estudiantes de Ingeniería Ambiental de la Universidad Nacional de Moquegua en el año 2021. Se utilizó un diseño cuasi experimental, con grupo de control compuesto de 32 estudiantes y otro grupo experimental compuesto de 23 estudiantes donde se analizó la evolución del aprendizaje de cálculo, antes y después de la aplicación del software Octave, mediante el empleo de un Pre Test y otra Post Test. La contrastación de hipótesis se realizó mediante la prueba T de Student para muestras relacionadas y muestras independientes. Los resultados determinan que existe influencia muy significativa de la aplicación del software Octave en el aprendizaje relevante de cálculo I, al 0.001 de significancia en la prueba t de Student, de lo que se concluye que la aplicación del software Octave influye positivamente en el rendimiento académico del estudiante y su nivel de satisfacción es muy alto.Universidad José Carlos Mariátegui2024-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/24210.37260/rctd.v8i16.5REVISTA CIENCIA Y TECNOLOGÍA - Para el Desarrollo - UJCM; Vol. 8 Núm. 16 (2022): REVISTA CIENCIA Y TECNOLOGÍA Para el Desarrollo - UJCM; 79-942413-70572411-8044reponame:Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCMinstname:Universidad José Carlos Mariáteguiinstacron:UJCMspahttps://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/242/207https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.ujcm.edu.pe:article/2422024-08-22T18:26:16Z
dc.title.none.fl_str_mv Application of the Octave software in the relevant learning of Calculus I, of university students of Environmental Engineering
Aplicación del software Octave en el aprendizaje relevante de Cálculo I, de los estudiantes universitarios de Ingeniería ambiental
title Application of the Octave software in the relevant learning of Calculus I, of university students of Environmental Engineering
spellingShingle Application of the Octave software in the relevant learning of Calculus I, of university students of Environmental Engineering
Mario Román Flores Roque
Software Octave
Aprendizaje relevante
Cálculo
Ingeniería Ambiental
title_short Application of the Octave software in the relevant learning of Calculus I, of university students of Environmental Engineering
title_full Application of the Octave software in the relevant learning of Calculus I, of university students of Environmental Engineering
title_fullStr Application of the Octave software in the relevant learning of Calculus I, of university students of Environmental Engineering
title_full_unstemmed Application of the Octave software in the relevant learning of Calculus I, of university students of Environmental Engineering
title_sort Application of the Octave software in the relevant learning of Calculus I, of university students of Environmental Engineering
dc.creator.none.fl_str_mv Mario Román Flores Roque
Ramos Rivera, Salomón Rey
Ramos Tejada, José Luis
author Mario Román Flores Roque
author_facet Mario Román Flores Roque
Ramos Rivera, Salomón Rey
Ramos Tejada, José Luis
author_role author
author2 Ramos Rivera, Salomón Rey
Ramos Tejada, José Luis
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Software Octave
Aprendizaje relevante
Cálculo
Ingeniería Ambiental
topic Software Octave
Aprendizaje relevante
Cálculo
Ingeniería Ambiental
description The main purpose of this research was to determine the influence of the application of the Octave software on the relevant learning of Calculus I, of the Environmental Engineering students of the National University of Moquegua in 2021. A quasi-experimental design was used, with a group control group composed of 32 students and another experimental group composed of 23 students where the evolution of calculus learning was analyzed, before and after the application of the Octave software, through the use of a Pre Test and another Post Test. Hypothesis testing was carried out using Student’s T test for related samples and independent samples. The results determine that there is a very significant influence of the application of the Octave software on the relevant learning of calculus I, at 0.001 significance in the Student’s t test, from which it is concluded that the application of the Octave software positively influenced academic performance. of the student and their level of satisfaction is very high.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-06-05
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/242
10.37260/rctd.v8i16.5
url https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/242
identifier_str_mv 10.37260/rctd.v8i16.5
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/242/207
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad José Carlos Mariátegui
publisher.none.fl_str_mv Universidad José Carlos Mariátegui
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA CIENCIA Y TECNOLOGÍA - Para el Desarrollo - UJCM; Vol. 8 Núm. 16 (2022): REVISTA CIENCIA Y TECNOLOGÍA Para el Desarrollo - UJCM; 79-94
2413-7057
2411-8044
reponame:Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM
instname:Universidad José Carlos Mariátegui
instacron:UJCM
instname_str Universidad José Carlos Mariátegui
instacron_str UJCM
institution UJCM
reponame_str Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM
collection Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1847421620385218560
score 12.857079
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).