Application of the Octave software in the relevant learning of Calculus I, of university students of Environmental Engineering
Descripción del Articulo
The main purpose of this research was to determine the influence of the application of the Octave software on the relevant learning of Calculus I, of the Environmental Engineering students of the National University of Moquegua in 2021. A quasi-experimental design was used, with a group control grou...
| Autores: | , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2024 |
| Institución: | Universidad José Carlos Mariátegui |
| Repositorio: | Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.ujcm.edu.pe:article/242 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/242 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Software Octave Aprendizaje relevante Cálculo Ingeniería Ambiental |
| id |
REVUJCM_0c1437375e724429c2a92652ffec01b0 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ujcm.edu.pe:article/242 |
| network_acronym_str |
REVUJCM |
| network_name_str |
Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM |
| repository_id_str |
. |
| spelling |
Application of the Octave software in the relevant learning of Calculus I, of university students of Environmental EngineeringAplicación del software Octave en el aprendizaje relevante de Cálculo I, de los estudiantes universitarios de Ingeniería ambientalMario Román Flores RoqueRamos Rivera, Salomón ReyRamos Tejada, José LuisSoftware OctaveAprendizaje relevanteCálculoIngeniería AmbientalThe main purpose of this research was to determine the influence of the application of the Octave software on the relevant learning of Calculus I, of the Environmental Engineering students of the National University of Moquegua in 2021. A quasi-experimental design was used, with a group control group composed of 32 students and another experimental group composed of 23 students where the evolution of calculus learning was analyzed, before and after the application of the Octave software, through the use of a Pre Test and another Post Test. Hypothesis testing was carried out using Student’s T test for related samples and independent samples. The results determine that there is a very significant influence of the application of the Octave software on the relevant learning of calculus I, at 0.001 significance in the Student’s t test, from which it is concluded that the application of the Octave software positively influenced academic performance. of the student and their level of satisfaction is very high.El propósito principal de esta investigación fue determinar la influencia de la aplicación del software Octave en el aprendizaje relevante de Cálculo I, de los estudiantes de Ingeniería Ambiental de la Universidad Nacional de Moquegua en el año 2021. Se utilizó un diseño cuasi experimental, con grupo de control compuesto de 32 estudiantes y otro grupo experimental compuesto de 23 estudiantes donde se analizó la evolución del aprendizaje de cálculo, antes y después de la aplicación del software Octave, mediante el empleo de un Pre Test y otra Post Test. La contrastación de hipótesis se realizó mediante la prueba T de Student para muestras relacionadas y muestras independientes. Los resultados determinan que existe influencia muy significativa de la aplicación del software Octave en el aprendizaje relevante de cálculo I, al 0.001 de significancia en la prueba t de Student, de lo que se concluye que la aplicación del software Octave influye positivamente en el rendimiento académico del estudiante y su nivel de satisfacción es muy alto.Universidad José Carlos Mariátegui2024-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/24210.37260/rctd.v8i16.5REVISTA CIENCIA Y TECNOLOGÍA - Para el Desarrollo - UJCM; Vol. 8 Núm. 16 (2022): REVISTA CIENCIA Y TECNOLOGÍA Para el Desarrollo - UJCM; 79-942413-70572411-8044reponame:Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCMinstname:Universidad José Carlos Mariáteguiinstacron:UJCMspahttps://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/242/207https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.ujcm.edu.pe:article/2422024-08-22T18:26:16Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Application of the Octave software in the relevant learning of Calculus I, of university students of Environmental Engineering Aplicación del software Octave en el aprendizaje relevante de Cálculo I, de los estudiantes universitarios de Ingeniería ambiental |
| title |
Application of the Octave software in the relevant learning of Calculus I, of university students of Environmental Engineering |
| spellingShingle |
Application of the Octave software in the relevant learning of Calculus I, of university students of Environmental Engineering Mario Román Flores Roque Software Octave Aprendizaje relevante Cálculo Ingeniería Ambiental |
| title_short |
Application of the Octave software in the relevant learning of Calculus I, of university students of Environmental Engineering |
| title_full |
Application of the Octave software in the relevant learning of Calculus I, of university students of Environmental Engineering |
| title_fullStr |
Application of the Octave software in the relevant learning of Calculus I, of university students of Environmental Engineering |
| title_full_unstemmed |
Application of the Octave software in the relevant learning of Calculus I, of university students of Environmental Engineering |
| title_sort |
Application of the Octave software in the relevant learning of Calculus I, of university students of Environmental Engineering |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Mario Román Flores Roque Ramos Rivera, Salomón Rey Ramos Tejada, José Luis |
| author |
Mario Román Flores Roque |
| author_facet |
Mario Román Flores Roque Ramos Rivera, Salomón Rey Ramos Tejada, José Luis |
| author_role |
author |
| author2 |
Ramos Rivera, Salomón Rey Ramos Tejada, José Luis |
| author2_role |
author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Software Octave Aprendizaje relevante Cálculo Ingeniería Ambiental |
| topic |
Software Octave Aprendizaje relevante Cálculo Ingeniería Ambiental |
| description |
The main purpose of this research was to determine the influence of the application of the Octave software on the relevant learning of Calculus I, of the Environmental Engineering students of the National University of Moquegua in 2021. A quasi-experimental design was used, with a group control group composed of 32 students and another experimental group composed of 23 students where the evolution of calculus learning was analyzed, before and after the application of the Octave software, through the use of a Pre Test and another Post Test. Hypothesis testing was carried out using Student’s T test for related samples and independent samples. The results determine that there is a very significant influence of the application of the Octave software on the relevant learning of calculus I, at 0.001 significance in the Student’s t test, from which it is concluded that the application of the Octave software positively influenced academic performance. of the student and their level of satisfaction is very high. |
| publishDate |
2024 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2024-06-05 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/242 10.37260/rctd.v8i16.5 |
| url |
https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/242 |
| identifier_str_mv |
10.37260/rctd.v8i16.5 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/242/207 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad José Carlos Mariátegui |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad José Carlos Mariátegui |
| dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA CIENCIA Y TECNOLOGÍA - Para el Desarrollo - UJCM; Vol. 8 Núm. 16 (2022): REVISTA CIENCIA Y TECNOLOGÍA Para el Desarrollo - UJCM; 79-94 2413-7057 2411-8044 reponame:Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM instname:Universidad José Carlos Mariátegui instacron:UJCM |
| instname_str |
Universidad José Carlos Mariátegui |
| instacron_str |
UJCM |
| institution |
UJCM |
| reponame_str |
Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM |
| collection |
Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1847421620385218560 |
| score |
12.857079 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).