Competency-based approach to education for a labor society

Descripción del Articulo

This article aimed to understand the development of the competency-based approach for life in society within an educational institution. The methodology used was qualitative, basic research type; given the adopted approach, a phenomenological design and inductive method were employed. The sample con...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Jara Guerrero, Miriam Elizabeth
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad de Huánuco
Repositorio:Revistas - Universidad de Huánuco
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.localhost:article/764
Enlace del recurso:http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/764
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:competencia comunicativa
comunicación
adaptación social
enseñanza y formación
aprendizaje colaborativo
communicative competence
communication
social adaptation
teaching and training
collaborative learning
id REVUDH_9124342d3cc987e7287b10cf3ecd257c
oai_identifier_str oai:ojs2.localhost:article/764
network_acronym_str REVUDH
network_name_str Revistas - Universidad de Huánuco
repository_id_str
spelling Competency-based approach to education for a labor societyEnfoque por competencias en la educación para una sociedad laboralJara Guerrero, Miriam Elizabethcompetencia comunicativacomunicaciónadaptación socialenseñanza y formaciónaprendizaje colaborativocommunicative competencecommunicationsocial adaptationteaching and trainingcollaborative learningThis article aimed to understand the development of the competency-based approach for life in society within an educational institution. The methodology used was qualitative, basic research type; given the adopted approach, a phenomenological design and inductive method were employed. The sample consisted of six teachers, and data collection techniques included interviews and documentary analysis. The results showed that the competency-based approach allows students to develop practical skills and competencies for the workforce, in addition to theoretical knowledge. The need to train teachers according to current challenges was emphasized. The study concludes that values and attitudes are essential for preparing students in times of change, which requires new knowledge, practical skills, and a strong moral character. In this regard, teachers must not only master what and how to teach but also have a deep understanding of their role as active agents in the construction and transformation of knowledge, adapting to a society in constant change and transformation. Este artículo tuvo como objetivo conocer el desarrollo del enfoque por competencias para la vida en sociedad en una institución educativa. La metodología empleada fue de enfoque cualitativo, tipo de investigación básica; dado el enfoque asumido se utilizó el diseño fenomenológico y el método inductivo. La muestra estuvo compuesta por seis docentes, y para la recolección de datos se utilizaron las técnicas de entrevista y análisis documental. Los resultados mostraron que el enfoque por competencias permite a los estudiantes desarrollar habilidades y competencias prácticas para la función laboral, además del conocimiento teórico. Se enfatizó la necesidad de capacitar a los docentes de acuerdo con los retos actuales. Se concluye que los valores y las actitudes son fundamentales para preparar a los estudiantes en tiempos de cambio, lo que requiere conocimientos nuevos, habilidades prácticas y un carácter moral sólido. En este sentido, los docentes no solo deben dominar qué y cómo enseñar, sino también tener una comprensión profunda de su papel como agentes activos en la construcción y transformación del conocimiento, adaptándose a una sociedad en constante cambio y transformación. Universidad de Huánuco UDH2025-01-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/76410.37711/desafios.2025.15.1.436Desafios; Vol. 16 Núm. 1 (2025): Desafíos (ene-jun)2307-61002706-9559reponame:Revistas - Universidad de Huánucoinstname:Universidad de Huánucoinstacron:UDHspahttp://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/764/1407Derechos de autor 2025 Miriam Elizabeth Jara Guerrerohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.localhost:article/7642025-05-08T13:34:41Z
dc.title.none.fl_str_mv Competency-based approach to education for a labor society
Enfoque por competencias en la educación para una sociedad laboral
title Competency-based approach to education for a labor society
spellingShingle Competency-based approach to education for a labor society
Jara Guerrero, Miriam Elizabeth
competencia comunicativa
comunicación
adaptación social
enseñanza y formación
aprendizaje colaborativo
communicative competence
communication
social adaptation
teaching and training
collaborative learning
title_short Competency-based approach to education for a labor society
title_full Competency-based approach to education for a labor society
title_fullStr Competency-based approach to education for a labor society
title_full_unstemmed Competency-based approach to education for a labor society
title_sort Competency-based approach to education for a labor society
dc.creator.none.fl_str_mv Jara Guerrero, Miriam Elizabeth
author Jara Guerrero, Miriam Elizabeth
author_facet Jara Guerrero, Miriam Elizabeth
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv competencia comunicativa
comunicación
adaptación social
enseñanza y formación
aprendizaje colaborativo
communicative competence
communication
social adaptation
teaching and training
collaborative learning
topic competencia comunicativa
comunicación
adaptación social
enseñanza y formación
aprendizaje colaborativo
communicative competence
communication
social adaptation
teaching and training
collaborative learning
description This article aimed to understand the development of the competency-based approach for life in society within an educational institution. The methodology used was qualitative, basic research type; given the adopted approach, a phenomenological design and inductive method were employed. The sample consisted of six teachers, and data collection techniques included interviews and documentary analysis. The results showed that the competency-based approach allows students to develop practical skills and competencies for the workforce, in addition to theoretical knowledge. The need to train teachers according to current challenges was emphasized. The study concludes that values and attitudes are essential for preparing students in times of change, which requires new knowledge, practical skills, and a strong moral character. In this regard, teachers must not only master what and how to teach but also have a deep understanding of their role as active agents in the construction and transformation of knowledge, adapting to a society in constant change and transformation.
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-01-18
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/764
10.37711/desafios.2025.15.1.436
url http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/764
identifier_str_mv 10.37711/desafios.2025.15.1.436
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/764/1407
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2025 Miriam Elizabeth Jara Guerrero
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2025 Miriam Elizabeth Jara Guerrero
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Huánuco UDH
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Huánuco UDH
dc.source.none.fl_str_mv Desafios; Vol. 16 Núm. 1 (2025): Desafíos (ene-jun)
2307-6100
2706-9559
reponame:Revistas - Universidad de Huánuco
instname:Universidad de Huánuco
instacron:UDH
instname_str Universidad de Huánuco
instacron_str UDH
institution UDH
reponame_str Revistas - Universidad de Huánuco
collection Revistas - Universidad de Huánuco
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846700596341506048
score 12.888917
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).