Competency-based approach to education for a labor society
Descripción del Articulo
This article aimed to understand the development of the competency-based approach for life in society within an educational institution. The methodology used was qualitative, basic research type; given the adopted approach, a phenomenological design and inductive method were employed. The sample con...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2025 |
| Institución: | Universidad de Huánuco |
| Repositorio: | Revistas - Universidad de Huánuco |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs2.localhost:article/764 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/764 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | competencia comunicativa comunicación adaptación social enseñanza y formación aprendizaje colaborativo communicative competence communication social adaptation teaching and training collaborative learning |
| id |
REVUDH_9124342d3cc987e7287b10cf3ecd257c |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs2.localhost:article/764 |
| network_acronym_str |
REVUDH |
| network_name_str |
Revistas - Universidad de Huánuco |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Competency-based approach to education for a labor societyEnfoque por competencias en la educación para una sociedad laboralJara Guerrero, Miriam Elizabethcompetencia comunicativacomunicaciónadaptación socialenseñanza y formaciónaprendizaje colaborativocommunicative competencecommunicationsocial adaptationteaching and trainingcollaborative learningThis article aimed to understand the development of the competency-based approach for life in society within an educational institution. The methodology used was qualitative, basic research type; given the adopted approach, a phenomenological design and inductive method were employed. The sample consisted of six teachers, and data collection techniques included interviews and documentary analysis. The results showed that the competency-based approach allows students to develop practical skills and competencies for the workforce, in addition to theoretical knowledge. The need to train teachers according to current challenges was emphasized. The study concludes that values and attitudes are essential for preparing students in times of change, which requires new knowledge, practical skills, and a strong moral character. In this regard, teachers must not only master what and how to teach but also have a deep understanding of their role as active agents in the construction and transformation of knowledge, adapting to a society in constant change and transformation. Este artículo tuvo como objetivo conocer el desarrollo del enfoque por competencias para la vida en sociedad en una institución educativa. La metodología empleada fue de enfoque cualitativo, tipo de investigación básica; dado el enfoque asumido se utilizó el diseño fenomenológico y el método inductivo. La muestra estuvo compuesta por seis docentes, y para la recolección de datos se utilizaron las técnicas de entrevista y análisis documental. Los resultados mostraron que el enfoque por competencias permite a los estudiantes desarrollar habilidades y competencias prácticas para la función laboral, además del conocimiento teórico. Se enfatizó la necesidad de capacitar a los docentes de acuerdo con los retos actuales. Se concluye que los valores y las actitudes son fundamentales para preparar a los estudiantes en tiempos de cambio, lo que requiere conocimientos nuevos, habilidades prácticas y un carácter moral sólido. En este sentido, los docentes no solo deben dominar qué y cómo enseñar, sino también tener una comprensión profunda de su papel como agentes activos en la construcción y transformación del conocimiento, adaptándose a una sociedad en constante cambio y transformación. Universidad de Huánuco UDH2025-01-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/76410.37711/desafios.2025.15.1.436Desafios; Vol. 16 Núm. 1 (2025): Desafíos (ene-jun)2307-61002706-9559reponame:Revistas - Universidad de Huánucoinstname:Universidad de Huánucoinstacron:UDHspahttp://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/764/1407Derechos de autor 2025 Miriam Elizabeth Jara Guerrerohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.localhost:article/7642025-05-08T13:34:41Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Competency-based approach to education for a labor society Enfoque por competencias en la educación para una sociedad laboral |
| title |
Competency-based approach to education for a labor society |
| spellingShingle |
Competency-based approach to education for a labor society Jara Guerrero, Miriam Elizabeth competencia comunicativa comunicación adaptación social enseñanza y formación aprendizaje colaborativo communicative competence communication social adaptation teaching and training collaborative learning |
| title_short |
Competency-based approach to education for a labor society |
| title_full |
Competency-based approach to education for a labor society |
| title_fullStr |
Competency-based approach to education for a labor society |
| title_full_unstemmed |
Competency-based approach to education for a labor society |
| title_sort |
Competency-based approach to education for a labor society |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Jara Guerrero, Miriam Elizabeth |
| author |
Jara Guerrero, Miriam Elizabeth |
| author_facet |
Jara Guerrero, Miriam Elizabeth |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
competencia comunicativa comunicación adaptación social enseñanza y formación aprendizaje colaborativo communicative competence communication social adaptation teaching and training collaborative learning |
| topic |
competencia comunicativa comunicación adaptación social enseñanza y formación aprendizaje colaborativo communicative competence communication social adaptation teaching and training collaborative learning |
| description |
This article aimed to understand the development of the competency-based approach for life in society within an educational institution. The methodology used was qualitative, basic research type; given the adopted approach, a phenomenological design and inductive method were employed. The sample consisted of six teachers, and data collection techniques included interviews and documentary analysis. The results showed that the competency-based approach allows students to develop practical skills and competencies for the workforce, in addition to theoretical knowledge. The need to train teachers according to current challenges was emphasized. The study concludes that values and attitudes are essential for preparing students in times of change, which requires new knowledge, practical skills, and a strong moral character. In this regard, teachers must not only master what and how to teach but also have a deep understanding of their role as active agents in the construction and transformation of knowledge, adapting to a society in constant change and transformation. |
| publishDate |
2025 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2025-01-18 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/764 10.37711/desafios.2025.15.1.436 |
| url |
http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/764 |
| identifier_str_mv |
10.37711/desafios.2025.15.1.436 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/764/1407 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2025 Miriam Elizabeth Jara Guerrero https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2025 Miriam Elizabeth Jara Guerrero https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Huánuco UDH |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Huánuco UDH |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Desafios; Vol. 16 Núm. 1 (2025): Desafíos (ene-jun) 2307-6100 2706-9559 reponame:Revistas - Universidad de Huánuco instname:Universidad de Huánuco instacron:UDH |
| instname_str |
Universidad de Huánuco |
| instacron_str |
UDH |
| institution |
UDH |
| reponame_str |
Revistas - Universidad de Huánuco |
| collection |
Revistas - Universidad de Huánuco |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846700596341506048 |
| score |
12.888917 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).