Decolonization of Peruvian education: an epistemological look towards teacher training

Descripción del Articulo

In Latin America, epistemological knowledge and approaches come from an external, hegemonic power group. Decolonizing education requires an insurgency against Eurocentric knowledge and ideology, considering aspects inherent to Andean worldview and ancestral culture; rewriting and reconstructing our...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Oyola Gaspar, Emperatriz Karina, Durand Cuba, Krisel Anayka, Gutiérrez Huamaní, Oscar
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad de Huánuco
Repositorio:Revistas - Universidad de Huánuco
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.localhost:article/567
Enlace del recurso:http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/567
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:educación
descolonización
epistemología
formación del profesorado
education
decolonization
epistemology
teacher training
id REVUDH_70edc5fab9bfd5acb45ae41a8a9f63b4
oai_identifier_str oai:ojs2.localhost:article/567
network_acronym_str REVUDH
network_name_str Revistas - Universidad de Huánuco
repository_id_str
spelling Decolonization of Peruvian education: an epistemological look towards teacher trainingDescolonización de la educación peruana: una mirada epistemológica hacia la formación del profesoradoOyola Gaspar, Emperatriz KarinaDurand Cuba, Krisel AnaykaGutiérrez Huamaní, Oscareducacióndescolonizaciónepistemologíaformación del profesoradoeducationdecolonizationepistemologyteacher trainingIn Latin America, epistemological knowledge and approaches come from an external, hegemonic power group. Decolonizing education requires an insurgency against Eurocentric knowledge and ideology, considering aspects inherent to Andean worldview and ancestral culture; rewriting and reconstructing our epistemological bases towardsteacher training to achieve positive educational content and form. Decolonization enables the attainment of a society with fewer inequality gaps. In Peruvian education and that of other Latin American countries, the influence of dominant Westernism is evident, hindering the emergence of epistemologies that could strengthen education. It is crucial to respect the plurality of Southern epistemologies and educational complexity. The reconstruction of Andean epistemology is a path towards the decolonization of Peruvian education. En Latinoamérica, los conocimientos y planteamientos epistemológicos son de afuera, de un grupo de poder hegemónico. Descolonizar la educación requiere de una insurgencia ante el conocimiento e ideología eurocentrista, considerando aspectos propios de la cosmovisión andina y la cultura ancestral; reescribir y reconstruir nuestras bases epistemológicas hacia la formación de profesores, para obtener resultados positivos de contenido y de forma educativa. La descolonización permite alcanzar una sociedad con menos brechas de desigualdad. En la educación peruana y la de otros países latinoamericanos se evidencia la influencia del occidentalismo dominante, que no permite el despegue de epistemologías que fortalezcan la educación. Es importante respetar la pluralidad de las epistemologías del sur y la complejidad educativa. La reconstrucción de la epistemología andina es un camino hacia la descolonización de la educación peruana.Universidad de Huánuco UDH2024-01-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttp://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/567Desafios; Vol. 15 Núm. 1 (2024): Desafíos (ene-jun); 108-1152307-61002706-9559reponame:Revistas - Universidad de Huánucoinstname:Universidad de Huánucoinstacron:UDHspahttp://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/567/844http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/567/985http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/567/1276Derechos de autor 2023 Emperatriz Karina Oyola Gaspar, Krisel Anayka Durand Cuba, Oscar Gutiérrez Huamaníhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.localhost:article/5672025-04-11T22:16:55Z
dc.title.none.fl_str_mv Decolonization of Peruvian education: an epistemological look towards teacher training
Descolonización de la educación peruana: una mirada epistemológica hacia la formación del profesorado
title Decolonization of Peruvian education: an epistemological look towards teacher training
spellingShingle Decolonization of Peruvian education: an epistemological look towards teacher training
Oyola Gaspar, Emperatriz Karina
educación
descolonización
epistemología
formación del profesorado
education
decolonization
epistemology
teacher training
title_short Decolonization of Peruvian education: an epistemological look towards teacher training
title_full Decolonization of Peruvian education: an epistemological look towards teacher training
title_fullStr Decolonization of Peruvian education: an epistemological look towards teacher training
title_full_unstemmed Decolonization of Peruvian education: an epistemological look towards teacher training
title_sort Decolonization of Peruvian education: an epistemological look towards teacher training
dc.creator.none.fl_str_mv Oyola Gaspar, Emperatriz Karina
Durand Cuba, Krisel Anayka
Gutiérrez Huamaní, Oscar
author Oyola Gaspar, Emperatriz Karina
author_facet Oyola Gaspar, Emperatriz Karina
Durand Cuba, Krisel Anayka
Gutiérrez Huamaní, Oscar
author_role author
author2 Durand Cuba, Krisel Anayka
Gutiérrez Huamaní, Oscar
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv educación
descolonización
epistemología
formación del profesorado
education
decolonization
epistemology
teacher training
topic educación
descolonización
epistemología
formación del profesorado
education
decolonization
epistemology
teacher training
description In Latin America, epistemological knowledge and approaches come from an external, hegemonic power group. Decolonizing education requires an insurgency against Eurocentric knowledge and ideology, considering aspects inherent to Andean worldview and ancestral culture; rewriting and reconstructing our epistemological bases towardsteacher training to achieve positive educational content and form. Decolonization enables the attainment of a society with fewer inequality gaps. In Peruvian education and that of other Latin American countries, the influence of dominant Westernism is evident, hindering the emergence of epistemologies that could strengthen education. It is crucial to respect the plurality of Southern epistemologies and educational complexity. The reconstruction of Andean epistemology is a path towards the decolonization of Peruvian education.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/567
url http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/567
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/567/844
http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/567/985
http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/567/1276
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Huánuco UDH
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Huánuco UDH
dc.source.none.fl_str_mv Desafios; Vol. 15 Núm. 1 (2024): Desafíos (ene-jun); 108-115
2307-6100
2706-9559
reponame:Revistas - Universidad de Huánuco
instname:Universidad de Huánuco
instacron:UDH
instname_str Universidad de Huánuco
instacron_str UDH
institution UDH
reponame_str Revistas - Universidad de Huánuco
collection Revistas - Universidad de Huánuco
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1830216624217522176
score 13.955627
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).