Decolonization of Peruvian education: an epistemological look towards teacher training
Descripción del Articulo
In Latin America, epistemological knowledge and approaches come from an external, hegemonic power group. Decolonizing education requires an insurgency against Eurocentric knowledge and ideology, considering aspects inherent to Andean worldview and ancestral culture; rewriting and reconstructing our...
| Autores: | , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2024 |
| Institución: | Universidad de Huánuco |
| Repositorio: | Revistas - Universidad de Huánuco |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs2.localhost:article/567 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/567 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | educación descolonización epistemología formación del profesorado education decolonization epistemology teacher training |
| id |
REVUDH_70edc5fab9bfd5acb45ae41a8a9f63b4 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs2.localhost:article/567 |
| network_acronym_str |
REVUDH |
| network_name_str |
Revistas - Universidad de Huánuco |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Decolonization of Peruvian education: an epistemological look towards teacher trainingDescolonización de la educación peruana: una mirada epistemológica hacia la formación del profesoradoOyola Gaspar, Emperatriz KarinaDurand Cuba, Krisel AnaykaGutiérrez Huamaní, Oscareducacióndescolonizaciónepistemologíaformación del profesoradoeducationdecolonizationepistemologyteacher trainingIn Latin America, epistemological knowledge and approaches come from an external, hegemonic power group. Decolonizing education requires an insurgency against Eurocentric knowledge and ideology, considering aspects inherent to Andean worldview and ancestral culture; rewriting and reconstructing our epistemological bases towardsteacher training to achieve positive educational content and form. Decolonization enables the attainment of a society with fewer inequality gaps. In Peruvian education and that of other Latin American countries, the influence of dominant Westernism is evident, hindering the emergence of epistemologies that could strengthen education. It is crucial to respect the plurality of Southern epistemologies and educational complexity. The reconstruction of Andean epistemology is a path towards the decolonization of Peruvian education. En Latinoamérica, los conocimientos y planteamientos epistemológicos son de afuera, de un grupo de poder hegemónico. Descolonizar la educación requiere de una insurgencia ante el conocimiento e ideología eurocentrista, considerando aspectos propios de la cosmovisión andina y la cultura ancestral; reescribir y reconstruir nuestras bases epistemológicas hacia la formación de profesores, para obtener resultados positivos de contenido y de forma educativa. La descolonización permite alcanzar una sociedad con menos brechas de desigualdad. En la educación peruana y la de otros países latinoamericanos se evidencia la influencia del occidentalismo dominante, que no permite el despegue de epistemologías que fortalezcan la educación. Es importante respetar la pluralidad de las epistemologías del sur y la complejidad educativa. La reconstrucción de la epistemología andina es un camino hacia la descolonización de la educación peruana.Universidad de Huánuco UDH2024-01-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttp://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/567Desafios; Vol. 15 Núm. 1 (2024): Desafíos (ene-jun); 108-1152307-61002706-9559reponame:Revistas - Universidad de Huánucoinstname:Universidad de Huánucoinstacron:UDHspahttp://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/567/844http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/567/985http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/567/1276Derechos de autor 2023 Emperatriz Karina Oyola Gaspar, Krisel Anayka Durand Cuba, Oscar Gutiérrez Huamaníhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.localhost:article/5672025-04-11T22:16:55Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Decolonization of Peruvian education: an epistemological look towards teacher training Descolonización de la educación peruana: una mirada epistemológica hacia la formación del profesorado |
| title |
Decolonization of Peruvian education: an epistemological look towards teacher training |
| spellingShingle |
Decolonization of Peruvian education: an epistemological look towards teacher training Oyola Gaspar, Emperatriz Karina educación descolonización epistemología formación del profesorado education decolonization epistemology teacher training |
| title_short |
Decolonization of Peruvian education: an epistemological look towards teacher training |
| title_full |
Decolonization of Peruvian education: an epistemological look towards teacher training |
| title_fullStr |
Decolonization of Peruvian education: an epistemological look towards teacher training |
| title_full_unstemmed |
Decolonization of Peruvian education: an epistemological look towards teacher training |
| title_sort |
Decolonization of Peruvian education: an epistemological look towards teacher training |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Oyola Gaspar, Emperatriz Karina Durand Cuba, Krisel Anayka Gutiérrez Huamaní, Oscar |
| author |
Oyola Gaspar, Emperatriz Karina |
| author_facet |
Oyola Gaspar, Emperatriz Karina Durand Cuba, Krisel Anayka Gutiérrez Huamaní, Oscar |
| author_role |
author |
| author2 |
Durand Cuba, Krisel Anayka Gutiérrez Huamaní, Oscar |
| author2_role |
author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
educación descolonización epistemología formación del profesorado education decolonization epistemology teacher training |
| topic |
educación descolonización epistemología formación del profesorado education decolonization epistemology teacher training |
| description |
In Latin America, epistemological knowledge and approaches come from an external, hegemonic power group. Decolonizing education requires an insurgency against Eurocentric knowledge and ideology, considering aspects inherent to Andean worldview and ancestral culture; rewriting and reconstructing our epistemological bases towardsteacher training to achieve positive educational content and form. Decolonization enables the attainment of a society with fewer inequality gaps. In Peruvian education and that of other Latin American countries, the influence of dominant Westernism is evident, hindering the emergence of epistemologies that could strengthen education. It is crucial to respect the plurality of Southern epistemologies and educational complexity. The reconstruction of Andean epistemology is a path towards the decolonization of Peruvian education. |
| publishDate |
2024 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-04 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/567 |
| url |
http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/567 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/567/844 http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/567/985 http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/567/1276 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html text/xml |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Huánuco UDH |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Huánuco UDH |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Desafios; Vol. 15 Núm. 1 (2024): Desafíos (ene-jun); 108-115 2307-6100 2706-9559 reponame:Revistas - Universidad de Huánuco instname:Universidad de Huánuco instacron:UDH |
| instname_str |
Universidad de Huánuco |
| instacron_str |
UDH |
| institution |
UDH |
| reponame_str |
Revistas - Universidad de Huánuco |
| collection |
Revistas - Universidad de Huánuco |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1830216624217522176 |
| score |
13.955627 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).