Andean worldview in intercultural education

Descripción del Articulo

The Andean worldview could serve as the cornerstone for Peruvian education, as it possesses characteristics vastly different from the Eurocentric conception regarding how to perceive the world, nature, and interact with others. Principles of balance and harmony are ingrained within human actions in...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Astorima Farfan , Graciela Milagros, Gutiérrez Huamaní, Oscar
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad de Huánuco
Repositorio:Revistas - Universidad de Huánuco
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.localhost:article/566
Enlace del recurso:http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/566
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:cosmovisión andina
educación intercultural
cultura
mito
allin kawsay
ayni
Andean worldview,
intercultural education
culture
myth
id REVUDH_67a7548955d8ff558a8770c6c35cfc45
oai_identifier_str oai:ojs2.localhost:article/566
network_acronym_str REVUDH
network_name_str Revistas - Universidad de Huánuco
repository_id_str
spelling Andean worldview in intercultural educationCosmovisión andina en la educación interculturalAstorima Farfan , Graciela MilagrosGutiérrez Huamaní, Oscarcosmovisión andinaeducación interculturalculturamitoallin kawsayayniAndean worldview,intercultural educationculturemythallin kawsayayniThe Andean worldview could serve as the cornerstone for Peruvian education, as it possesses characteristics vastly different from the Eurocentric conception regarding how to perceive the world, nature, and interact with others. Principles of balance and harmony are ingrained within human actions in both the natural and spiritual habitat. Andean cosmovision upholds harmony with the environment, fostering a mindset of reciprocity, concordance, andcomplementarity with a relationship of respect between humans and nature. Concepts like allin kawsay (living well) and ayni (mutual aid) would constitute the basic principles of Peruvian intercultural education. Intercultural education must respect ethno-cultural diversity, thereby providing development opportunities for all inhabitants.La cosmovisión andina puede ser el pilar para la educación peruana, porque posee características totalmente diferentes a la concepción eurocentrista respecto a su forma de concebir al mundo, de ver a la naturaleza y relacionarse con el otro. Los principios de equilibrio y armonía se producen al interior de las acciones del hombre en el hábitat natural y espiritual. En la cosmovisión andina se guarda la armonía con el entorno, se tiene un pensamiento de reciprocidad, concordancia y complementariedad con una relación de respeto entre el ser humano y la naturaleza, el allin kawsay (vivir bien), el ayni (la ayuda mutua), etc., serían los principios básicos de una educación intercultural peruana. Una educación intercultural debe respetar la diversidad etno-cultrual; y a partir de ello dar la oportunidad de desarrollo a todos los habitantesUniversidad de Huánuco UDH2024-01-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttp://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/566Desafios; Vol. 15 Núm. 1 (2024): Desafíos (ene-jun); 102-1072307-61002706-9559reponame:Revistas - Universidad de Huánucoinstname:Universidad de Huánucoinstacron:UDHspahttp://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/566/840http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/566/971http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/566/1274Derechos de autor 2023 Graciela Milagros Astorima Farfan https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.localhost:article/5662025-04-11T22:16:55Z
dc.title.none.fl_str_mv Andean worldview in intercultural education
Cosmovisión andina en la educación intercultural
title Andean worldview in intercultural education
spellingShingle Andean worldview in intercultural education
Astorima Farfan , Graciela Milagros
cosmovisión andina
educación intercultural
cultura
mito
allin kawsay
ayni
Andean worldview,
intercultural education
culture
myth
allin kawsay
ayni
title_short Andean worldview in intercultural education
title_full Andean worldview in intercultural education
title_fullStr Andean worldview in intercultural education
title_full_unstemmed Andean worldview in intercultural education
title_sort Andean worldview in intercultural education
dc.creator.none.fl_str_mv Astorima Farfan , Graciela Milagros
Gutiérrez Huamaní, Oscar
author Astorima Farfan , Graciela Milagros
author_facet Astorima Farfan , Graciela Milagros
Gutiérrez Huamaní, Oscar
author_role author
author2 Gutiérrez Huamaní, Oscar
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv cosmovisión andina
educación intercultural
cultura
mito
allin kawsay
ayni
Andean worldview,
intercultural education
culture
myth
allin kawsay
ayni
topic cosmovisión andina
educación intercultural
cultura
mito
allin kawsay
ayni
Andean worldview,
intercultural education
culture
myth
allin kawsay
ayni
description The Andean worldview could serve as the cornerstone for Peruvian education, as it possesses characteristics vastly different from the Eurocentric conception regarding how to perceive the world, nature, and interact with others. Principles of balance and harmony are ingrained within human actions in both the natural and spiritual habitat. Andean cosmovision upholds harmony with the environment, fostering a mindset of reciprocity, concordance, andcomplementarity with a relationship of respect between humans and nature. Concepts like allin kawsay (living well) and ayni (mutual aid) would constitute the basic principles of Peruvian intercultural education. Intercultural education must respect ethno-cultural diversity, thereby providing development opportunities for all inhabitants.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/566
url http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/566
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/566/840
http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/566/971
http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/566/1274
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Graciela Milagros Astorima Farfan
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Graciela Milagros Astorima Farfan
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Huánuco UDH
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Huánuco UDH
dc.source.none.fl_str_mv Desafios; Vol. 15 Núm. 1 (2024): Desafíos (ene-jun); 102-107
2307-6100
2706-9559
reponame:Revistas - Universidad de Huánuco
instname:Universidad de Huánuco
instacron:UDH
instname_str Universidad de Huánuco
instacron_str UDH
institution UDH
reponame_str Revistas - Universidad de Huánuco
collection Revistas - Universidad de Huánuco
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1830216624214376448
score 13.890581
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).