Andean worldview in intercultural education
Descripción del Articulo
The Andean worldview could serve as the cornerstone for Peruvian education, as it possesses characteristics vastly different from the Eurocentric conception regarding how to perceive the world, nature, and interact with others. Principles of balance and harmony are ingrained within human actions in...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2024 |
| Institución: | Universidad de Huánuco |
| Repositorio: | Revistas - Universidad de Huánuco |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs2.localhost:article/566 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/566 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | cosmovisión andina educación intercultural cultura mito allin kawsay ayni Andean worldview, intercultural education culture myth |
| id |
REVUDH_67a7548955d8ff558a8770c6c35cfc45 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs2.localhost:article/566 |
| network_acronym_str |
REVUDH |
| network_name_str |
Revistas - Universidad de Huánuco |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Andean worldview in intercultural educationCosmovisión andina en la educación interculturalAstorima Farfan , Graciela MilagrosGutiérrez Huamaní, Oscarcosmovisión andinaeducación interculturalculturamitoallin kawsayayniAndean worldview,intercultural educationculturemythallin kawsayayniThe Andean worldview could serve as the cornerstone for Peruvian education, as it possesses characteristics vastly different from the Eurocentric conception regarding how to perceive the world, nature, and interact with others. Principles of balance and harmony are ingrained within human actions in both the natural and spiritual habitat. Andean cosmovision upholds harmony with the environment, fostering a mindset of reciprocity, concordance, andcomplementarity with a relationship of respect between humans and nature. Concepts like allin kawsay (living well) and ayni (mutual aid) would constitute the basic principles of Peruvian intercultural education. Intercultural education must respect ethno-cultural diversity, thereby providing development opportunities for all inhabitants.La cosmovisión andina puede ser el pilar para la educación peruana, porque posee características totalmente diferentes a la concepción eurocentrista respecto a su forma de concebir al mundo, de ver a la naturaleza y relacionarse con el otro. Los principios de equilibrio y armonía se producen al interior de las acciones del hombre en el hábitat natural y espiritual. En la cosmovisión andina se guarda la armonía con el entorno, se tiene un pensamiento de reciprocidad, concordancia y complementariedad con una relación de respeto entre el ser humano y la naturaleza, el allin kawsay (vivir bien), el ayni (la ayuda mutua), etc., serían los principios básicos de una educación intercultural peruana. Una educación intercultural debe respetar la diversidad etno-cultrual; y a partir de ello dar la oportunidad de desarrollo a todos los habitantesUniversidad de Huánuco UDH2024-01-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttp://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/566Desafios; Vol. 15 Núm. 1 (2024): Desafíos (ene-jun); 102-1072307-61002706-9559reponame:Revistas - Universidad de Huánucoinstname:Universidad de Huánucoinstacron:UDHspahttp://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/566/840http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/566/971http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/566/1274Derechos de autor 2023 Graciela Milagros Astorima Farfan https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.localhost:article/5662025-04-11T22:16:55Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Andean worldview in intercultural education Cosmovisión andina en la educación intercultural |
| title |
Andean worldview in intercultural education |
| spellingShingle |
Andean worldview in intercultural education Astorima Farfan , Graciela Milagros cosmovisión andina educación intercultural cultura mito allin kawsay ayni Andean worldview, intercultural education culture myth allin kawsay ayni |
| title_short |
Andean worldview in intercultural education |
| title_full |
Andean worldview in intercultural education |
| title_fullStr |
Andean worldview in intercultural education |
| title_full_unstemmed |
Andean worldview in intercultural education |
| title_sort |
Andean worldview in intercultural education |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Astorima Farfan , Graciela Milagros Gutiérrez Huamaní, Oscar |
| author |
Astorima Farfan , Graciela Milagros |
| author_facet |
Astorima Farfan , Graciela Milagros Gutiérrez Huamaní, Oscar |
| author_role |
author |
| author2 |
Gutiérrez Huamaní, Oscar |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
cosmovisión andina educación intercultural cultura mito allin kawsay ayni Andean worldview, intercultural education culture myth allin kawsay ayni |
| topic |
cosmovisión andina educación intercultural cultura mito allin kawsay ayni Andean worldview, intercultural education culture myth allin kawsay ayni |
| description |
The Andean worldview could serve as the cornerstone for Peruvian education, as it possesses characteristics vastly different from the Eurocentric conception regarding how to perceive the world, nature, and interact with others. Principles of balance and harmony are ingrained within human actions in both the natural and spiritual habitat. Andean cosmovision upholds harmony with the environment, fostering a mindset of reciprocity, concordance, andcomplementarity with a relationship of respect between humans and nature. Concepts like allin kawsay (living well) and ayni (mutual aid) would constitute the basic principles of Peruvian intercultural education. Intercultural education must respect ethno-cultural diversity, thereby providing development opportunities for all inhabitants. |
| publishDate |
2024 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-12 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/566 |
| url |
http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/566 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/566/840 http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/566/971 http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/566/1274 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Graciela Milagros Astorima Farfan https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Graciela Milagros Astorima Farfan https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html text/xml |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Huánuco UDH |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Huánuco UDH |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Desafios; Vol. 15 Núm. 1 (2024): Desafíos (ene-jun); 102-107 2307-6100 2706-9559 reponame:Revistas - Universidad de Huánuco instname:Universidad de Huánuco instacron:UDH |
| instname_str |
Universidad de Huánuco |
| instacron_str |
UDH |
| institution |
UDH |
| reponame_str |
Revistas - Universidad de Huánuco |
| collection |
Revistas - Universidad de Huánuco |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1830216624214376448 |
| score |
13.890581 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).