A view on absence. The filmic representation as a mirror of what man is not

Descripción del Articulo

Cinema is a privileged mean for exploring human condition, not only on that that is visible and effective following conventional realism. Fundamentally cinema reflects the human element in what it hides but at the same time shows powerfully. Its images may contain more than a mere reproduction of re...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Palacios, Víctor H.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/2827
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/2827
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Cine
hombre
realidad
posibilidad
representación
Film
man
reality
posibility
representation
id REVUDEP_f9b2b90d1dd72583a9fac08cae5d6b35
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/2827
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling A view on absence. The filmic representation as a mirror of what man is notUna mirada de lo ausente. La representación fílmica como espejo de lo que el hombre no esPalacios, Víctor H. CinehombrerealidadposibilidadrepresentaciónFilmmanrealityposibilityrepresentationCinema is a privileged mean for exploring human condition, not only on that that is visible and effective following conventional realism. Fundamentally cinema reflects the human element in what it hides but at the same time shows powerfully. Its images may contain more than a mere reproduction of realities empirically verifiable, the unsubstitutable perspective of a personal view as well as the unholdable intensity of ‘truly’ presented dreams, horrors, illusions and all sort of afective elaborations, ludic and conceptual that compose the psichology and vital moment of an author. Man is also what it lacks in the visualization of these hard-to-hold deepnesess that will acquire a proper nature in other artistic means (word, mater, color).El cine es un medio privilegiado de exploración de la condición humana, no sólo en aquello que ésta tiene de efectivo y visible, según el realismo convencional. Fundamentalmente el cine refleja lo humano en lo que oculta pero sugiere poderosamente. Sus imágenes pueden contener más que una reproducción de realidades verificables empíricamente, la insustituible perspectiva de una mirada personal así como el vislumbre de esa intensidad inasible pero legítimamente “real” de sueños, terrores, ilusiones y toda suerte de elaboraciones afectivas, lúdicas y conceptuales que componen la psicología y el momento vital de un autor. El hombre es también lo que no tiene, lo que aguarda o teme. Y el arte cinematográfico es un auxilio eficaz en la visualización de estas profundidades esquivas que adquirirían una naturaleza en otros soportes artísticos (la palabra, la materia, el color).Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2022-06-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2827Revista de Comunicación; Vol. 6 No. 1 (2007); 36-45Revista de Comunicación; Vol. 6 Núm. 1 (2007); 36-452227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2827/2344Derechos de autor 2022 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/28272022-06-04T01:14:06Z
dc.title.none.fl_str_mv A view on absence. The filmic representation as a mirror of what man is not
Una mirada de lo ausente. La representación fílmica como espejo de lo que el hombre no es
title A view on absence. The filmic representation as a mirror of what man is not
spellingShingle A view on absence. The filmic representation as a mirror of what man is not
Palacios, Víctor H.
Cine
hombre
realidad
posibilidad
representación
Film
man
reality
posibility
representation
title_short A view on absence. The filmic representation as a mirror of what man is not
title_full A view on absence. The filmic representation as a mirror of what man is not
title_fullStr A view on absence. The filmic representation as a mirror of what man is not
title_full_unstemmed A view on absence. The filmic representation as a mirror of what man is not
title_sort A view on absence. The filmic representation as a mirror of what man is not
dc.creator.none.fl_str_mv Palacios, Víctor H.
author Palacios, Víctor H.
author_facet Palacios, Víctor H.
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Cine
hombre
realidad
posibilidad
representación
Film
man
reality
posibility
representation
topic Cine
hombre
realidad
posibilidad
representación
Film
man
reality
posibility
representation
description Cinema is a privileged mean for exploring human condition, not only on that that is visible and effective following conventional realism. Fundamentally cinema reflects the human element in what it hides but at the same time shows powerfully. Its images may contain more than a mere reproduction of realities empirically verifiable, the unsubstitutable perspective of a personal view as well as the unholdable intensity of ‘truly’ presented dreams, horrors, illusions and all sort of afective elaborations, ludic and conceptual that compose the psichology and vital moment of an author. Man is also what it lacks in the visualization of these hard-to-hold deepnesess that will acquire a proper nature in other artistic means (word, mater, color).
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-03
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
text
Artículo evaluado por pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/2827
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/2827
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/2827/2344
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 6 No. 1 (2007); 36-45
Revista de Comunicación; Vol. 6 Núm. 1 (2007); 36-45
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1741978023368851456
score 13.927358
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).