A view on absence. The filmic representation as a mirror of what man is not
Descripción del Articulo
Cinema is a privileged mean for exploring human condition, not only on that that is visible and effective following conventional realism. Fundamentally cinema reflects the human element in what it hides but at the same time shows powerfully. Its images may contain more than a mere reproduction of re...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista de Comunicación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/2827 |
Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/2827 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Cine hombre realidad posibilidad representación Film man reality posibility representation |
id |
REVUDEP_f9b2b90d1dd72583a9fac08cae5d6b35 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/2827 |
network_acronym_str |
REVUDEP |
network_name_str |
Revista de Comunicación |
repository_id_str |
|
spelling |
A view on absence. The filmic representation as a mirror of what man is notUna mirada de lo ausente. La representación fílmica como espejo de lo que el hombre no esPalacios, Víctor H. CinehombrerealidadposibilidadrepresentaciónFilmmanrealityposibilityrepresentationCinema is a privileged mean for exploring human condition, not only on that that is visible and effective following conventional realism. Fundamentally cinema reflects the human element in what it hides but at the same time shows powerfully. Its images may contain more than a mere reproduction of realities empirically verifiable, the unsubstitutable perspective of a personal view as well as the unholdable intensity of ‘truly’ presented dreams, horrors, illusions and all sort of afective elaborations, ludic and conceptual that compose the psichology and vital moment of an author. Man is also what it lacks in the visualization of these hard-to-hold deepnesess that will acquire a proper nature in other artistic means (word, mater, color).El cine es un medio privilegiado de exploración de la condición humana, no sólo en aquello que ésta tiene de efectivo y visible, según el realismo convencional. Fundamentalmente el cine refleja lo humano en lo que oculta pero sugiere poderosamente. Sus imágenes pueden contener más que una reproducción de realidades verificables empíricamente, la insustituible perspectiva de una mirada personal así como el vislumbre de esa intensidad inasible pero legítimamente “real” de sueños, terrores, ilusiones y toda suerte de elaboraciones afectivas, lúdicas y conceptuales que componen la psicología y el momento vital de un autor. El hombre es también lo que no tiene, lo que aguarda o teme. Y el arte cinematográfico es un auxilio eficaz en la visualización de estas profundidades esquivas que adquirirían una naturaleza en otros soportes artísticos (la palabra, la materia, el color).Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2022-06-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2827Revista de Comunicación; Vol. 6 No. 1 (2007); 36-45Revista de Comunicación; Vol. 6 Núm. 1 (2007); 36-452227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2827/2344Derechos de autor 2022 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/28272022-06-04T01:14:06Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
A view on absence. The filmic representation as a mirror of what man is not Una mirada de lo ausente. La representación fílmica como espejo de lo que el hombre no es |
title |
A view on absence. The filmic representation as a mirror of what man is not |
spellingShingle |
A view on absence. The filmic representation as a mirror of what man is not Palacios, Víctor H. Cine hombre realidad posibilidad representación Film man reality posibility representation |
title_short |
A view on absence. The filmic representation as a mirror of what man is not |
title_full |
A view on absence. The filmic representation as a mirror of what man is not |
title_fullStr |
A view on absence. The filmic representation as a mirror of what man is not |
title_full_unstemmed |
A view on absence. The filmic representation as a mirror of what man is not |
title_sort |
A view on absence. The filmic representation as a mirror of what man is not |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Palacios, Víctor H. |
author |
Palacios, Víctor H. |
author_facet |
Palacios, Víctor H. |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Cine hombre realidad posibilidad representación Film man reality posibility representation |
topic |
Cine hombre realidad posibilidad representación Film man reality posibility representation |
description |
Cinema is a privileged mean for exploring human condition, not only on that that is visible and effective following conventional realism. Fundamentally cinema reflects the human element in what it hides but at the same time shows powerfully. Its images may contain more than a mere reproduction of realities empirically verifiable, the unsubstitutable perspective of a personal view as well as the unholdable intensity of ‘truly’ presented dreams, horrors, illusions and all sort of afective elaborations, ludic and conceptual that compose the psichology and vital moment of an author. Man is also what it lacks in the visualization of these hard-to-hold deepnesess that will acquire a proper nature in other artistic means (word, mater, color). |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-03 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs text Artículo evaluado por pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2827 |
url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2827 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2827/2344 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 6 No. 1 (2007); 36-45 Revista de Comunicación; Vol. 6 Núm. 1 (2007); 36-45 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
instname_str |
Universidad de Piura |
instacron_str |
UDEP |
institution |
UDEP |
reponame_str |
Revista de Comunicación |
collection |
Revista de Comunicación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1741978023368851456 |
score |
13.927358 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).