The 2030 Agenda in Spanish universities: sustainability and its communication

Descripción del Articulo

From global to local, many actors in society contribute to ending poverty, building democratic governance, the rule of law and inclusive institutions. In universities, relations with their publics, through responsible activities or actions, seek to achieve the sustainable development of their enviro...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Quiles-Soler, Carmen, Carretón-Ballester, Carmen, Lorenzo-Sola, Francisco, González-Díaz, Cristina
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:inglés
español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/3784
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/3784
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Agenda 2030
ODS
universidad española
relaciones públicas
análisis de contenido
2030 Agenda
SDGs
spanish university
public relations
content analysis
id REVUDEP_f2fd3973431e86243139ba08cdeb90ad
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/3784
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling The 2030 Agenda in Spanish universities: sustainability and its communicationLa Agenda 2030 en las universidades españolas: sostenibilidad y su comunicaciónQuiles-Soler, Carmen Carretón-Ballester, CarmenLorenzo-Sola, FranciscoGonzález-Díaz, Cristina Agenda 2030ODSuniversidad españolarelaciones públicasanálisis de contenido2030 AgendaSDGsspanish universitypublic relationscontent analysisFrom global to local, many actors in society contribute to ending poverty, building democratic governance, the rule of law and inclusive institutions. In universities, relations with their publics, through responsible activities or actions, seek to achieve the sustainable development of their environment. This research analyzes the development and progress of Spanish universities in their contribution to the goals of the 2030 Agenda. With this starting point, this paper aims to determine the degree of implementation of the SDGs as well as the communication that has been carried out to disseminate them through their different audiences. For this purpose, the content analysis method is used, analyzing the social responsibility or sustainability reports, and the actions or indicators of the SDGs are located on the official sites of the 77 Spanish universities in their relations with their publics. The main results show that the university community is the group most present in the social and sustainable impact of the institutions. On the other hand, the environmental dimension is the least worked and the communication of the SDGs is at a very early stage.Desde lo global a lo local, muchos actores de la sociedad contribuyen a acabar con la pobreza, construir la gobernabilidad democrática, el estado de derecho e instituciones inclusivas. En las universidades, las relaciones con sus públicos, a través de actividades o acciones responsables, buscan alcanzar el desarrollo sostenible de su entorno. Esta investigación analiza el desarrollo y avance de las universidades españolas en su contribución a los objetivos de la Agenda 2030. Con este punto de partida, este trabajo tiene por objetivo el grado de implementación de los ODS así como la comunicación que se ha realizado para difundirlo a través de sus diferentes públicos. Para ello, se utiliza el método de análisis de contenido, analizando las memorias de responsabilidad social o sostenibilidad, y se localizan las acciones o indicadores de los ODS en los sitios oficiales de las 77 universidades españolas en sus relaciones con sus públicos. Los principales resultados apuntan a que la comunidad universitaria es el colectivo más presente en el impacto social y sostenible de las instituciones. Por otra parte, la dimensión medioambiental es la menos trabajada y la comunicación de los ODS se encuentra en una fase muy incipiente.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2025-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/378410.26441/RC24.1-2025-3784Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 431-454Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 431-4542227-14651684-093310.26441/RC24.1-2025reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPengspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3784/2944https://revistadecomunicacion.com/article/view/3784/2987Derechos de autor 2025 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/37842025-07-02T17:47:31Z
dc.title.none.fl_str_mv The 2030 Agenda in Spanish universities: sustainability and its communication
La Agenda 2030 en las universidades españolas: sostenibilidad y su comunicación
title The 2030 Agenda in Spanish universities: sustainability and its communication
spellingShingle The 2030 Agenda in Spanish universities: sustainability and its communication
Quiles-Soler, Carmen
Agenda 2030
ODS
universidad española
relaciones públicas
análisis de contenido
2030 Agenda
SDGs
spanish university
public relations
content analysis
title_short The 2030 Agenda in Spanish universities: sustainability and its communication
title_full The 2030 Agenda in Spanish universities: sustainability and its communication
title_fullStr The 2030 Agenda in Spanish universities: sustainability and its communication
title_full_unstemmed The 2030 Agenda in Spanish universities: sustainability and its communication
title_sort The 2030 Agenda in Spanish universities: sustainability and its communication
dc.creator.none.fl_str_mv Quiles-Soler, Carmen
Carretón-Ballester, Carmen
Lorenzo-Sola, Francisco
González-Díaz, Cristina
author Quiles-Soler, Carmen
author_facet Quiles-Soler, Carmen
Carretón-Ballester, Carmen
Lorenzo-Sola, Francisco
González-Díaz, Cristina
author_role author
author2 Carretón-Ballester, Carmen
Lorenzo-Sola, Francisco
González-Díaz, Cristina
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Agenda 2030
ODS
universidad española
relaciones públicas
análisis de contenido
2030 Agenda
SDGs
spanish university
public relations
content analysis
topic Agenda 2030
ODS
universidad española
relaciones públicas
análisis de contenido
2030 Agenda
SDGs
spanish university
public relations
content analysis
description From global to local, many actors in society contribute to ending poverty, building democratic governance, the rule of law and inclusive institutions. In universities, relations with their publics, through responsible activities or actions, seek to achieve the sustainable development of their environment. This research analyzes the development and progress of Spanish universities in their contribution to the goals of the 2030 Agenda. With this starting point, this paper aims to determine the degree of implementation of the SDGs as well as the communication that has been carried out to disseminate them through their different audiences. For this purpose, the content analysis method is used, analyzing the social responsibility or sustainability reports, and the actions or indicators of the SDGs are located on the official sites of the 77 Spanish universities in their relations with their publics. The main results show that the university community is the group most present in the social and sustainable impact of the institutions. On the other hand, the environmental dimension is the least worked and the communication of the SDGs is at a very early stage.
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-03-08
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3784
10.26441/RC24.1-2025-3784
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/3784
identifier_str_mv 10.26441/RC24.1-2025-3784
dc.language.none.fl_str_mv eng
spa
language eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3784/2944
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3784/2987
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 431-454
Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 431-454
2227-1465
1684-0933
10.26441/RC24.1-2025
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1837643728211148800
score 13.892819
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).