The 2030 Agenda in Spanish universities: sustainability and its communication
Descripción del Articulo
From global to local, many actors in society contribute to ending poverty, building democratic governance, the rule of law and inclusive institutions. In universities, relations with their publics, through responsible activities or actions, seek to achieve the sustainable development of their enviro...
| Autores: | , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2025 |
| Institución: | Universidad de Piura |
| Repositorio: | Revista de Comunicación |
| Lenguaje: | inglés español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/3784 |
| Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/3784 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Agenda 2030 ODS universidad española relaciones públicas análisis de contenido 2030 Agenda SDGs spanish university public relations content analysis |
| id |
REVUDEP_f2fd3973431e86243139ba08cdeb90ad |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/3784 |
| network_acronym_str |
REVUDEP |
| network_name_str |
Revista de Comunicación |
| repository_id_str |
|
| spelling |
The 2030 Agenda in Spanish universities: sustainability and its communicationLa Agenda 2030 en las universidades españolas: sostenibilidad y su comunicaciónQuiles-Soler, Carmen Carretón-Ballester, CarmenLorenzo-Sola, FranciscoGonzález-Díaz, Cristina Agenda 2030ODSuniversidad españolarelaciones públicasanálisis de contenido2030 AgendaSDGsspanish universitypublic relationscontent analysisFrom global to local, many actors in society contribute to ending poverty, building democratic governance, the rule of law and inclusive institutions. In universities, relations with their publics, through responsible activities or actions, seek to achieve the sustainable development of their environment. This research analyzes the development and progress of Spanish universities in their contribution to the goals of the 2030 Agenda. With this starting point, this paper aims to determine the degree of implementation of the SDGs as well as the communication that has been carried out to disseminate them through their different audiences. For this purpose, the content analysis method is used, analyzing the social responsibility or sustainability reports, and the actions or indicators of the SDGs are located on the official sites of the 77 Spanish universities in their relations with their publics. The main results show that the university community is the group most present in the social and sustainable impact of the institutions. On the other hand, the environmental dimension is the least worked and the communication of the SDGs is at a very early stage.Desde lo global a lo local, muchos actores de la sociedad contribuyen a acabar con la pobreza, construir la gobernabilidad democrática, el estado de derecho e instituciones inclusivas. En las universidades, las relaciones con sus públicos, a través de actividades o acciones responsables, buscan alcanzar el desarrollo sostenible de su entorno. Esta investigación analiza el desarrollo y avance de las universidades españolas en su contribución a los objetivos de la Agenda 2030. Con este punto de partida, este trabajo tiene por objetivo el grado de implementación de los ODS así como la comunicación que se ha realizado para difundirlo a través de sus diferentes públicos. Para ello, se utiliza el método de análisis de contenido, analizando las memorias de responsabilidad social o sostenibilidad, y se localizan las acciones o indicadores de los ODS en los sitios oficiales de las 77 universidades españolas en sus relaciones con sus públicos. Los principales resultados apuntan a que la comunidad universitaria es el colectivo más presente en el impacto social y sostenible de las instituciones. Por otra parte, la dimensión medioambiental es la menos trabajada y la comunicación de los ODS se encuentra en una fase muy incipiente.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2025-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/378410.26441/RC24.1-2025-3784Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 431-454Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 431-4542227-14651684-093310.26441/RC24.1-2025reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPengspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3784/2944https://revistadecomunicacion.com/article/view/3784/2987Derechos de autor 2025 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/37842025-07-02T17:47:31Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
The 2030 Agenda in Spanish universities: sustainability and its communication La Agenda 2030 en las universidades españolas: sostenibilidad y su comunicación |
| title |
The 2030 Agenda in Spanish universities: sustainability and its communication |
| spellingShingle |
The 2030 Agenda in Spanish universities: sustainability and its communication Quiles-Soler, Carmen Agenda 2030 ODS universidad española relaciones públicas análisis de contenido 2030 Agenda SDGs spanish university public relations content analysis |
| title_short |
The 2030 Agenda in Spanish universities: sustainability and its communication |
| title_full |
The 2030 Agenda in Spanish universities: sustainability and its communication |
| title_fullStr |
The 2030 Agenda in Spanish universities: sustainability and its communication |
| title_full_unstemmed |
The 2030 Agenda in Spanish universities: sustainability and its communication |
| title_sort |
The 2030 Agenda in Spanish universities: sustainability and its communication |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Quiles-Soler, Carmen Carretón-Ballester, Carmen Lorenzo-Sola, Francisco González-Díaz, Cristina |
| author |
Quiles-Soler, Carmen |
| author_facet |
Quiles-Soler, Carmen Carretón-Ballester, Carmen Lorenzo-Sola, Francisco González-Díaz, Cristina |
| author_role |
author |
| author2 |
Carretón-Ballester, Carmen Lorenzo-Sola, Francisco González-Díaz, Cristina |
| author2_role |
author author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Agenda 2030 ODS universidad española relaciones públicas análisis de contenido 2030 Agenda SDGs spanish university public relations content analysis |
| topic |
Agenda 2030 ODS universidad española relaciones públicas análisis de contenido 2030 Agenda SDGs spanish university public relations content analysis |
| description |
From global to local, many actors in society contribute to ending poverty, building democratic governance, the rule of law and inclusive institutions. In universities, relations with their publics, through responsible activities or actions, seek to achieve the sustainable development of their environment. This research analyzes the development and progress of Spanish universities in their contribution to the goals of the 2030 Agenda. With this starting point, this paper aims to determine the degree of implementation of the SDGs as well as the communication that has been carried out to disseminate them through their different audiences. For this purpose, the content analysis method is used, analyzing the social responsibility or sustainability reports, and the actions or indicators of the SDGs are located on the official sites of the 77 Spanish universities in their relations with their publics. The main results show that the university community is the group most present in the social and sustainable impact of the institutions. On the other hand, the environmental dimension is the least worked and the communication of the SDGs is at a very early stage. |
| publishDate |
2025 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2025-03-08 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3784 10.26441/RC24.1-2025-3784 |
| url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3784 |
| identifier_str_mv |
10.26441/RC24.1-2025-3784 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
eng spa |
| language |
eng spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3784/2944 https://revistadecomunicacion.com/article/view/3784/2987 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 431-454 Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 431-454 2227-1465 1684-0933 10.26441/RC24.1-2025 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
| instname_str |
Universidad de Piura |
| instacron_str |
UDEP |
| institution |
UDEP |
| reponame_str |
Revista de Comunicación |
| collection |
Revista de Comunicación |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1837643728211148800 |
| score |
13.892819 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).