Looking at Madrid: Areta and the Urban Landscape in José Luis Garci’s El crack trilogy
Descripción del Articulo
El crack (1981), El crack dos (1983) and El crack cero (2019) by José Luis Garci make up a trilogy that adapts the genre of American film noir to Madrid's reality during the Transition, spanning from the months before the death of Francisco Franco until 1982. This article analyzes what we consi...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista de Comunicación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/3180 |
Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/3180 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Análisis textual Cine español Cine negro El crack José Luis Garci Madrid y el cine Transición española Textual Analysis Spanish cinema Madrid in cinema Film noir Spanish Transition |
id |
REVUDEP_f06ad6c3c77ee8a3f84ce7e341e091b1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/3180 |
network_acronym_str |
REVUDEP |
network_name_str |
Revista de Comunicación |
repository_id_str |
|
spelling |
Looking at Madrid: Areta and the Urban Landscape in José Luis Garci’s El crack trilogyMirar Madrid: Areta y el paisaje urbano en la trilogía El crack de José Luis GarciMartínez Illán, Antonio Muñoz-Garnica, MiguelAnálisis textualCine españolCine negroEl crackJosé Luis GarciMadrid y el cineTransición españolaTextual AnalysisSpanish cinemaMadrid in cinemaJosé Luis GarciEl crackFilm noirSpanish TransitionEl crack (1981), El crack dos (1983) and El crack cero (2019) by José Luis Garci make up a trilogy that adapts the genre of American film noir to Madrid's reality during the Transition, spanning from the months before the death of Francisco Franco until 1982. This article analyzes what we consider to be the main expressive key of the three titles: the visual continuity and complementarity between Germán Areta, the leading detective, and Madrid's views. We detected two aesthetic patterns sustained throughout the trilogy: the urban landscape shots presented in an internal dialogue with Areta's gaze and the non-narrative successions of pictures of the city, where there's no depiction of the protagonist. Both resources allow us to deploy a textual analysis of the films to illustrate how that city-character progression is built, typical of classic film noir but much more radical in the hands of Garci.El crack (1981), El crack dos (1983) y El crack cero (2019) de José Luis Garci conforman una trilogía que adapta el género del cine negro estadounidense a la realidad del Madrid de la Transición, abarcando desde los meses previos a la muerte de Francisco Franco hasta 1982. Este artículo analiza la que consideramos principal clave expresiva de los tres títulos: la continuidad y complementariedad expresiva entre Germán Areta, el detective protagonista, y la imagen de Madrid. Detectamos dos patrones estéticos sostenidos a lo largo de la trilogía: los planos de paisajes urbanos presentados en continuidad interna con la mirada de Areta, y las sucesiones no narrativas de planos de la ciudad en los que no media la presencia del protagonista. Ambos recursos nos permiten desplegar un análisis textual de las películas para ilustrar cómo se construye esa continuidad ciudad-personaje, propia del cine negro clásico pero mucho más radical en manos de Garci.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2023-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/318010.26441/RC22.2-2023-3180Revista de Comunicación; Vol. 22 No. 2 (2023); 319-337Revista de Comunicación; Vol. 22 Núm. 2 (2023); 319-3372227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3180/2683https://revistadecomunicacion.com/article/view/3180/2714Derechos de autor 2023 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/31802024-05-24T13:43:45Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Looking at Madrid: Areta and the Urban Landscape in José Luis Garci’s El crack trilogy Mirar Madrid: Areta y el paisaje urbano en la trilogía El crack de José Luis Garci |
title |
Looking at Madrid: Areta and the Urban Landscape in José Luis Garci’s El crack trilogy |
spellingShingle |
Looking at Madrid: Areta and the Urban Landscape in José Luis Garci’s El crack trilogy Martínez Illán, Antonio Análisis textual Cine español Cine negro El crack José Luis Garci Madrid y el cine Transición española Textual Analysis Spanish cinema Madrid in cinema José Luis Garci El crack Film noir Spanish Transition |
title_short |
Looking at Madrid: Areta and the Urban Landscape in José Luis Garci’s El crack trilogy |
title_full |
Looking at Madrid: Areta and the Urban Landscape in José Luis Garci’s El crack trilogy |
title_fullStr |
Looking at Madrid: Areta and the Urban Landscape in José Luis Garci’s El crack trilogy |
title_full_unstemmed |
Looking at Madrid: Areta and the Urban Landscape in José Luis Garci’s El crack trilogy |
title_sort |
Looking at Madrid: Areta and the Urban Landscape in José Luis Garci’s El crack trilogy |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Martínez Illán, Antonio Muñoz-Garnica, Miguel |
author |
Martínez Illán, Antonio |
author_facet |
Martínez Illán, Antonio Muñoz-Garnica, Miguel |
author_role |
author |
author2 |
Muñoz-Garnica, Miguel |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Análisis textual Cine español Cine negro El crack José Luis Garci Madrid y el cine Transición española Textual Analysis Spanish cinema Madrid in cinema José Luis Garci El crack Film noir Spanish Transition |
topic |
Análisis textual Cine español Cine negro El crack José Luis Garci Madrid y el cine Transición española Textual Analysis Spanish cinema Madrid in cinema José Luis Garci El crack Film noir Spanish Transition |
description |
El crack (1981), El crack dos (1983) and El crack cero (2019) by José Luis Garci make up a trilogy that adapts the genre of American film noir to Madrid's reality during the Transition, spanning from the months before the death of Francisco Franco until 1982. This article analyzes what we consider to be the main expressive key of the three titles: the visual continuity and complementarity between Germán Areta, the leading detective, and Madrid's views. We detected two aesthetic patterns sustained throughout the trilogy: the urban landscape shots presented in an internal dialogue with Areta's gaze and the non-narrative successions of pictures of the city, where there's no depiction of the protagonist. Both resources allow us to deploy a textual analysis of the films to illustrate how that city-character progression is built, typical of classic film noir but much more radical in the hands of Garci. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-13 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3180 10.26441/RC22.2-2023-3180 |
url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3180 |
identifier_str_mv |
10.26441/RC22.2-2023-3180 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3180/2683 https://revistadecomunicacion.com/article/view/3180/2714 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 22 No. 2 (2023); 319-337 Revista de Comunicación; Vol. 22 Núm. 2 (2023); 319-337 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
instname_str |
Universidad de Piura |
instacron_str |
UDEP |
institution |
UDEP |
reponame_str |
Revista de Comunicación |
collection |
Revista de Comunicación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1800861354628743168 |
score |
13.949868 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).