Looking at Madrid: Areta and the Urban Landscape in José Luis Garci’s El crack trilogy

Descripción del Articulo

El crack (1981), El crack dos (1983) and El crack cero (2019) by José Luis Garci make up a trilogy that adapts the genre of American film noir to Madrid's reality during the Transition, spanning from the months before the death of Francisco Franco until 1982. This article analyzes what we consi...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Martínez Illán, Antonio, Muñoz-Garnica, Miguel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/3180
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/3180
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Análisis textual
Cine español
Cine negro
El crack
José Luis Garci
Madrid y el cine
Transición española
Textual Analysis
Spanish cinema
Madrid in cinema
Film noir
Spanish Transition
Descripción
Sumario:El crack (1981), El crack dos (1983) and El crack cero (2019) by José Luis Garci make up a trilogy that adapts the genre of American film noir to Madrid's reality during the Transition, spanning from the months before the death of Francisco Franco until 1982. This article analyzes what we consider to be the main expressive key of the three titles: the visual continuity and complementarity between Germán Areta, the leading detective, and Madrid's views. We detected two aesthetic patterns sustained throughout the trilogy: the urban landscape shots presented in an internal dialogue with Areta's gaze and the non-narrative successions of pictures of the city, where there's no depiction of the protagonist. Both resources allow us to deploy a textual analysis of the films to illustrate how that city-character progression is built, typical of classic film noir but much more radical in the hands of Garci.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).