Age gap and gender inequality in the journalism profession. A mismatch with new digital skills

Descripción del Articulo

Social applications and new narratives in digital journalism have revolutionized not only the way in which the profession is exercised, but also the way in which consumers access information. Four different generations of journalists from different media in the Basque Country have answered a questio...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Ganzabal Learreta, María, Meso Ayerdi, Koldobika, Pérez Dasilva, Jesús, Mendiguren Galdospin, Terese
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/3198
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/3198
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:periodistas
profesión
edadismo
desigualdad de género
redes sociales
narrativas transmedia
visualización de datos
journalists
profession
age gap
gender inequality
social networks
transmedia narratives
data visualizacion
id REVUDEP_d3b9fd96e4e5ec8cc1d5fb9c0e3b692f
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/3198
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling Age gap and gender inequality in the journalism profession. A mismatch with new digital skillsEdadismo y desigualdad de género en la profesión periodística. Un desencuentro con las nuevas competencias digitalesGanzabal Learreta, María Meso Ayerdi, Koldobika Pérez Dasilva, Jesús Mendiguren Galdospin, Terese periodistasprofesiónedadismodesigualdad de géneroredes socialesnarrativas transmediavisualización de datosjournalistsprofessionage gapgender inequalitysocial networkstransmedia narrativesdata visualizacionSocial applications and new narratives in digital journalism have revolutionized not only the way in which the profession is exercised, but also the way in which consumers access information. Four different generations of journalists from different media in the Basque Country have answered a questionnaire about their use of the main social tools such as Twitter, Facebook, Instagram and LinkedIn. They have also responded to the degree of importance they give to the new narratives, intersection of storytelling with multimedia resources, and to the data visualization that helps so much in telling these narratives. Results with responses from more than 500 professionals show a large generation gap a large generational and gender gap between younger professionals and older female journalists. The disuse of these tools by professionals over 60 years of age stands out, with routines that are more reluctant to digital development. The underuse of some applications such as Telegram or LinkedIn indicates a great lack of knowledge and a lack of training on the part of publishers. Journalists under 30 are familiar with tools such as Tik Tok, Twitch, or even AI applications, but are unaware of their professional use.Las aplicaciones sociales y las nuevas narrativas en el periodismo digital han revolucionado no solo la forma en la que se ejerce la profesión, sino la manera en la que los consumidores acceden a la información. Cuatro diferentes generaciones de periodistas de diferentes medios de comunicación del País Vasco han contestado a un cuestionario sobre el uso que hacen de las principales herramientas sociales como son Twitter, Facebook, Instagram y LinkedIn. También han respondido al grado de importancia que le conceden a las nuevas narrativas, cruce de relatos de historias con recursos multimedia, y a la visualización de datos que tanto ayuda a la hora de contar estas narraciones. Los resultados con las respuestas de más de 500 profesionales muestran una gran brecha generacional y de género entre los profesionales más jóvenes y las periodistas de edades más avanzadas. Destaca el repudio de algunas de estas herramientas por parte de las profesionales mayores de 60 años con unas rutinas más reacias a su desarrollo digital. El infra uso de algunas aplicaciones como Telegram o LinkedIn indica un gran desconocimiento y una falta de formación por parte de las editoriales. Quienes ejercen la profesión periodística y son menores de 30 años conocen herramientas como Tik Tok, Twitch, o incluso, aplicaciones de IA, pero desconocen su uso profesional.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2023-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/319810.26441/RC22.2-2023-3198Revista de Comunicación; Vol. 22 No. 2 (2023); 189-206Revista de Comunicación; Vol. 22 Núm. 2 (2023); 189-2062227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3198/2678https://revistadecomunicacion.com/article/view/3198/2707Derechos de autor 2023 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/31982024-05-24T13:43:45Z
dc.title.none.fl_str_mv Age gap and gender inequality in the journalism profession. A mismatch with new digital skills
Edadismo y desigualdad de género en la profesión periodística. Un desencuentro con las nuevas competencias digitales
title Age gap and gender inequality in the journalism profession. A mismatch with new digital skills
spellingShingle Age gap and gender inequality in the journalism profession. A mismatch with new digital skills
Ganzabal Learreta, María
periodistas
profesión
edadismo
desigualdad de género
redes sociales
narrativas transmedia
visualización de datos
journalists
profession
age gap
gender inequality
social networks
transmedia narratives
data visualizacion
title_short Age gap and gender inequality in the journalism profession. A mismatch with new digital skills
title_full Age gap and gender inequality in the journalism profession. A mismatch with new digital skills
title_fullStr Age gap and gender inequality in the journalism profession. A mismatch with new digital skills
title_full_unstemmed Age gap and gender inequality in the journalism profession. A mismatch with new digital skills
title_sort Age gap and gender inequality in the journalism profession. A mismatch with new digital skills
dc.creator.none.fl_str_mv Ganzabal Learreta, María
Meso Ayerdi, Koldobika
Pérez Dasilva, Jesús
Mendiguren Galdospin, Terese
author Ganzabal Learreta, María
author_facet Ganzabal Learreta, María
Meso Ayerdi, Koldobika
Pérez Dasilva, Jesús
Mendiguren Galdospin, Terese
author_role author
author2 Meso Ayerdi, Koldobika
Pérez Dasilva, Jesús
Mendiguren Galdospin, Terese
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv periodistas
profesión
edadismo
desigualdad de género
redes sociales
narrativas transmedia
visualización de datos
journalists
profession
age gap
gender inequality
social networks
transmedia narratives
data visualizacion
topic periodistas
profesión
edadismo
desigualdad de género
redes sociales
narrativas transmedia
visualización de datos
journalists
profession
age gap
gender inequality
social networks
transmedia narratives
data visualizacion
description Social applications and new narratives in digital journalism have revolutionized not only the way in which the profession is exercised, but also the way in which consumers access information. Four different generations of journalists from different media in the Basque Country have answered a questionnaire about their use of the main social tools such as Twitter, Facebook, Instagram and LinkedIn. They have also responded to the degree of importance they give to the new narratives, intersection of storytelling with multimedia resources, and to the data visualization that helps so much in telling these narratives. Results with responses from more than 500 professionals show a large generation gap a large generational and gender gap between younger professionals and older female journalists. The disuse of these tools by professionals over 60 years of age stands out, with routines that are more reluctant to digital development. The underuse of some applications such as Telegram or LinkedIn indicates a great lack of knowledge and a lack of training on the part of publishers. Journalists under 30 are familiar with tools such as Tik Tok, Twitch, or even AI applications, but are unaware of their professional use.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-13
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3198
10.26441/RC22.2-2023-3198
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/3198
identifier_str_mv 10.26441/RC22.2-2023-3198
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3198/2678
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3198/2707
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 22 No. 2 (2023); 189-206
Revista de Comunicación; Vol. 22 Núm. 2 (2023); 189-206
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1800861354643423232
score 13.95948
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).