Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice
Descripción del Articulo
In the context of an information and knowledge society in which technological development is moving ahead at a staggering speed, probing the sense of sufficiency in the graduates active in the field of work is presented as an imperative need for the profession´s improvement and its teaching. The obj...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista de Comunicación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/1008 |
Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/1008 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | periodismo práctica profesional factores de influencia educación América Latina journalism professional practice nfluence factors education Latin America |
id |
REVUDEP_9ec3a1486080c2f87093c64f4bea75bf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/1008 |
network_acronym_str |
REVUDEP |
network_name_str |
Revista de Comunicación |
repository_id_str |
|
spelling |
Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practiceLa satisfacción de los periodistas de Ecuador, Chile y México frente a la formación universitaria y sus implicancias en el ejercicio profesionalGutiérrez Atala, FernandoOdriozola Chéné, JavierDomínguez Panamá, Juan Joséperiodismopráctica profesionalfactores de influenciaeducaciónAmérica Latinajournalismprofessional practicenfluence factorseducationLatin AmericaIn the context of an information and knowledge society in which technological development is moving ahead at a staggering speed, probing the sense of sufficiency in the graduates active in the field of work is presented as an imperative need for the profession´s improvement and its teaching. The objective of this study is to determine the journalistic perception about university education and the satisfaction level of journalists with their university education, including aspects of technical, theoretical and practical management. To meet this aim, forty semi-structured interviews have been conducted with active Chilean, Ecuadorian and Mexican journalists, from the four media (press, television, radio and internet). The findings show that although the importance given to academic training in professional development varies according to the country, Chilean, Ecuadorian and Mexican journalists perceive a series of shortcomings in their educational systems, which needs a reframing of Communication and Journalism careers.En el contexto de una sociedad de la información y el conocimiento, en la que el desarrollo tecnológico avanza, sondear la sensación de suficiencia en los egresados activos en el ámbito laboral es una necesidad imperativa de cara al perfeccionamiento de la profesión. Este estudio es determina la percepción de los periodistas sobre la formación universitaria y el nivel de satisfacción de éstos con su formación universitaria, incluyendo aspectos de manejo técnico, teórico y práctico. Para ello, se realizaron 120 entrevistas semi-estructuradas a periodistas en activo chilenos, ecuatorianos y mexicanos de los cuatro soportes periodísticos (prensa, televisión, radio e internet). Los resultados muestran que si bien la importancia concedida a la formación académica en el desarrollo profesional varía según el país, los periodistas de cada país perciben una serie de falencias en sus sistemas educativos particulares que hacen necesaria una reformulación de las carreras de Comunicación Social y Periodismo.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2019-02-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1008Revista de Comunicación; Vol. 16 No. 1 (2017); 76-96Revista de Comunicación; Vol. 16 Núm. 1 (2017); 76-962227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1008/972Derechos de autor 2017 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/10082019-08-19T17:45:14Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice La satisfacción de los periodistas de Ecuador, Chile y México frente a la formación universitaria y sus implicancias en el ejercicio profesional |
title |
Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice |
spellingShingle |
Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice Gutiérrez Atala, Fernando periodismo práctica profesional factores de influencia educación América Latina journalism professional practice nfluence factors education Latin America |
title_short |
Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice |
title_full |
Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice |
title_fullStr |
Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice |
title_full_unstemmed |
Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice |
title_sort |
Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Gutiérrez Atala, Fernando Odriozola Chéné, Javier Domínguez Panamá, Juan José |
author |
Gutiérrez Atala, Fernando |
author_facet |
Gutiérrez Atala, Fernando Odriozola Chéné, Javier Domínguez Panamá, Juan José |
author_role |
author |
author2 |
Odriozola Chéné, Javier Domínguez Panamá, Juan José |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
periodismo práctica profesional factores de influencia educación América Latina journalism professional practice nfluence factors education Latin America |
topic |
periodismo práctica profesional factores de influencia educación América Latina journalism professional practice nfluence factors education Latin America |
description |
In the context of an information and knowledge society in which technological development is moving ahead at a staggering speed, probing the sense of sufficiency in the graduates active in the field of work is presented as an imperative need for the profession´s improvement and its teaching. The objective of this study is to determine the journalistic perception about university education and the satisfaction level of journalists with their university education, including aspects of technical, theoretical and practical management. To meet this aim, forty semi-structured interviews have been conducted with active Chilean, Ecuadorian and Mexican journalists, from the four media (press, television, radio and internet). The findings show that although the importance given to academic training in professional development varies according to the country, Chilean, Ecuadorian and Mexican journalists perceive a series of shortcomings in their educational systems, which needs a reframing of Communication and Journalism careers. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-25 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1008 |
url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1008 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1008/972 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Revista de Comunicación info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Revista de Comunicación |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 16 No. 1 (2017); 76-96 Revista de Comunicación; Vol. 16 Núm. 1 (2017); 76-96 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
instname_str |
Universidad de Piura |
instacron_str |
UDEP |
institution |
UDEP |
reponame_str |
Revista de Comunicación |
collection |
Revista de Comunicación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1758371852464422912 |
score |
13.871978 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).