Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice

Descripción del Articulo

In the context of an information and knowledge society in which technological development is moving ahead at a staggering speed, probing the sense of sufficiency in the graduates active in the field of work is presented as an imperative need for the profession´s improvement and its teaching. The obj...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Gutiérrez Atala, Fernando, Odriozola Chéné, Javier, Domínguez Panamá, Juan José
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/1008
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/1008
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:periodismo
práctica profesional
factores de influencia
educación
América Latina
journalism
professional practice
nfluence factors
education
Latin America
id REVUDEP_9ec3a1486080c2f87093c64f4bea75bf
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/1008
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practiceLa satisfacción de los periodistas de Ecuador, Chile y México frente a la formación universitaria y sus implicancias en el ejercicio profesionalGutiérrez Atala, FernandoOdriozola Chéné, JavierDomínguez Panamá, Juan Joséperiodismopráctica profesionalfactores de influenciaeducaciónAmérica Latinajournalismprofessional practicenfluence factorseducationLatin AmericaIn the context of an information and knowledge society in which technological development is moving ahead at a staggering speed, probing the sense of sufficiency in the graduates active in the field of work is presented as an imperative need for the profession´s improvement and its teaching. The objective of this study is to determine the journalistic perception about university education and the satisfaction level of journalists with their university education, including aspects of technical, theoretical and practical management. To meet this aim, forty semi-structured interviews have been conducted with active Chilean, Ecuadorian and Mexican journalists, from the four media (press, television, radio and internet). The findings show that although the importance given to academic training in professional development varies according to the country, Chilean, Ecuadorian and Mexican journalists perceive a series of shortcomings in their educational systems, which needs a reframing of Communication and Journalism careers.En el contexto de una sociedad de la información y el conocimiento, en la que el desarrollo tecnológico avanza, sondear la sensación de suficiencia en los egresados activos en el ámbito laboral es una necesidad imperativa de cara al perfeccionamiento de la profesión. Este estudio es determina la percepción de los periodistas sobre la formación universitaria y el nivel de satisfacción de éstos con su formación universitaria, incluyendo aspectos de manejo técnico, teórico y práctico. Para ello, se realizaron 120 entrevistas semi-estructuradas a periodistas en activo chilenos, ecuatorianos y mexicanos de los cuatro soportes periodísticos (prensa, televisión, radio e internet). Los resultados muestran que si bien la importancia concedida a la formación académica en el desarrollo profesional varía según el país, los periodistas de cada país perciben una serie de falencias en sus sistemas educativos particulares que hacen necesaria una reformulación de las carreras de Comunicación Social y Periodismo.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2019-02-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1008Revista de Comunicación; Vol. 16 No. 1 (2017); 76-96Revista de Comunicación; Vol. 16 Núm. 1 (2017); 76-962227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1008/972Derechos de autor 2017 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/10082019-08-19T17:45:14Z
dc.title.none.fl_str_mv Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice
La satisfacción de los periodistas de Ecuador, Chile y México frente a la formación universitaria y sus implicancias en el ejercicio profesional
title Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice
spellingShingle Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice
Gutiérrez Atala, Fernando
periodismo
práctica profesional
factores de influencia
educación
América Latina
journalism
professional practice
nfluence factors
education
Latin America
title_short Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice
title_full Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice
title_fullStr Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice
title_full_unstemmed Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice
title_sort Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice
dc.creator.none.fl_str_mv Gutiérrez Atala, Fernando
Odriozola Chéné, Javier
Domínguez Panamá, Juan José
author Gutiérrez Atala, Fernando
author_facet Gutiérrez Atala, Fernando
Odriozola Chéné, Javier
Domínguez Panamá, Juan José
author_role author
author2 Odriozola Chéné, Javier
Domínguez Panamá, Juan José
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv periodismo
práctica profesional
factores de influencia
educación
América Latina
journalism
professional practice
nfluence factors
education
Latin America
topic periodismo
práctica profesional
factores de influencia
educación
América Latina
journalism
professional practice
nfluence factors
education
Latin America
description In the context of an information and knowledge society in which technological development is moving ahead at a staggering speed, probing the sense of sufficiency in the graduates active in the field of work is presented as an imperative need for the profession´s improvement and its teaching. The objective of this study is to determine the journalistic perception about university education and the satisfaction level of journalists with their university education, including aspects of technical, theoretical and practical management. To meet this aim, forty semi-structured interviews have been conducted with active Chilean, Ecuadorian and Mexican journalists, from the four media (press, television, radio and internet). The findings show that although the importance given to academic training in professional development varies according to the country, Chilean, Ecuadorian and Mexican journalists perceive a series of shortcomings in their educational systems, which needs a reframing of Communication and Journalism careers.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-25
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1008
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/1008
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1008/972
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Revista de Comunicación
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Revista de Comunicación
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 16 No. 1 (2017); 76-96
Revista de Comunicación; Vol. 16 Núm. 1 (2017); 76-96
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1758371852464422912
score 13.871978
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).