Typology of viral misinformation content during the first months of the COVID-19 health emergency in Peru

Descripción del Articulo

This study includes a content analysis of viral disinformation (N=80) since the first COVID-19 case confirmed and during the mandatory quarantine in Peru (March 6th, 2020 - June 30th, 2020), that were identified by fact-checkers and public entities. The study adapts a typology for information disord...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Pichihua Vegas , Sofía Pamela
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/2930
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/2930
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Covid-19
coronavirus
pandemia
infodemia
noticias falsas
fake news
información falsa
desinformación
medios digitales
fact-checking
redes sociales
pandemic
infodemic
misinformation
disinformation
social media
digital media platforms
id REVUDEP_9b6749277f1c02276321d410cbd96362
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/2930
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling Typology of viral misinformation content during the first months of the COVID-19 health emergency in PeruTipología de los contenidos virales de desinformación durante los primeros meses de emergencia sanitaria por la COVID-19 en el Perú Pichihua Vegas , Sofía Pamela Covid-19coronaviruspandemiainfodemianoticias falsasfake newsinformación falsadesinformaciónmedios digitalesfact-checkingredes socialesCovid-19coronaviruspandemicinfodemicfake newsmisinformationdisinformationfact-checkingsocial mediadigital media platformsThis study includes a content analysis of viral disinformation (N=80) since the first COVID-19 case confirmed and during the mandatory quarantine in Peru (March 6th, 2020 - June 30th, 2020), that were identified by fact-checkers and public entities. The study adapts a typology for information disorders: exaggeration, decontextualization, deception, false alerts and frauds, and highlights their main characteristics. The investigation reveals that WhatsApp was the principal platform used for disseminating hoaxes, in addition to multiple social networks. Misinformation stories are mainly photos or text, and the contents were related to the health crisis, the economic bonus for vulnerable families, pandemic restrictions, and health myths. In addition, the study shows a uselful guide for professionals working on fact-checking.Se realiza un análisis de los contenidos de desinformación (N=80) que alcanzaron viralidad tras el anuncio del primer caso de COVID-19 y durante la cuarentena obligatoria por la pandemia (6 de marzo al 30 de junio del 2020), y que fueron identificados por sitios de fact-checking y entidades públicas. El estudio adapta una tipología que incluye cinco tipos de contenidos desinformativos: exageración, descontextualización, engaño, alertas falsas y estafas, destacando sus características principales. De esta manera, la investigación revela que WhatsApp fue el medio digital más usado para la difusión, así como el uso de múltiples redes sociales. Las fotos y texto fueron los elementos más usados para estos contenidos, mientras que las principales temáticas se centraron en la crisis sanitaria, el bono económico para las familias vulnerables, las restricciones en la pandemia, y los mitos de salud. Además, el estudio propone una guía para el proceso de verificación de datos en un contexto de emergencia sanitaria vigente.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2022-09-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/293010.26441/RC21.2-2022-A10Revista de Comunicación; Vol. 21 No. 2 (2022); 197-223Revista de Comunicación; Vol. 21 Núm. 2 (2022); 197-2232227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2930/2495https://revistadecomunicacion.com/article/view/2930/2515Derechos de autor 2022 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/29302023-01-07T19:52:12Z
dc.title.none.fl_str_mv Typology of viral misinformation content during the first months of the COVID-19 health emergency in Peru
Tipología de los contenidos virales de desinformación durante los primeros meses de emergencia sanitaria por la COVID-19 en el Perú
title Typology of viral misinformation content during the first months of the COVID-19 health emergency in Peru
spellingShingle Typology of viral misinformation content during the first months of the COVID-19 health emergency in Peru
Pichihua Vegas , Sofía Pamela
Covid-19
coronavirus
pandemia
infodemia
noticias falsas
fake news
información falsa
desinformación
medios digitales
fact-checking
redes sociales
Covid-19
coronavirus
pandemic
infodemic
fake news
misinformation
disinformation
fact-checking
social media
digital media platforms
title_short Typology of viral misinformation content during the first months of the COVID-19 health emergency in Peru
title_full Typology of viral misinformation content during the first months of the COVID-19 health emergency in Peru
title_fullStr Typology of viral misinformation content during the first months of the COVID-19 health emergency in Peru
title_full_unstemmed Typology of viral misinformation content during the first months of the COVID-19 health emergency in Peru
title_sort Typology of viral misinformation content during the first months of the COVID-19 health emergency in Peru
dc.creator.none.fl_str_mv Pichihua Vegas , Sofía Pamela
author Pichihua Vegas , Sofía Pamela
author_facet Pichihua Vegas , Sofía Pamela
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Covid-19
coronavirus
pandemia
infodemia
noticias falsas
fake news
información falsa
desinformación
medios digitales
fact-checking
redes sociales
Covid-19
coronavirus
pandemic
infodemic
fake news
misinformation
disinformation
fact-checking
social media
digital media platforms
topic Covid-19
coronavirus
pandemia
infodemia
noticias falsas
fake news
información falsa
desinformación
medios digitales
fact-checking
redes sociales
Covid-19
coronavirus
pandemic
infodemic
fake news
misinformation
disinformation
fact-checking
social media
digital media platforms
description This study includes a content analysis of viral disinformation (N=80) since the first COVID-19 case confirmed and during the mandatory quarantine in Peru (March 6th, 2020 - June 30th, 2020), that were identified by fact-checkers and public entities. The study adapts a typology for information disorders: exaggeration, decontextualization, deception, false alerts and frauds, and highlights their main characteristics. The investigation reveals that WhatsApp was the principal platform used for disseminating hoaxes, in addition to multiple social networks. Misinformation stories are mainly photos or text, and the contents were related to the health crisis, the economic bonus for vulnerable families, pandemic restrictions, and health myths. In addition, the study shows a uselful guide for professionals working on fact-checking.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-08
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
text
Artículo evaluado por pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/2930
10.26441/RC21.2-2022-A10
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/2930
identifier_str_mv 10.26441/RC21.2-2022-A10
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/2930/2495
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2930/2515
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 21 No. 2 (2022); 197-223
Revista de Comunicación; Vol. 21 Núm. 2 (2022); 197-223
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1754566312539979776
score 13.946272
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).