Algorithms, applications and Big Data, new paradigms in the process of communication and teaching-learning of data journalism
Descripción del Articulo
Disruptive technologies and their impact on journalism and communication force us to assume challenges in learning new techniques for data and information processing. Interdisciplinary knowledge is evident in the teaching of new professional profiles. Data journalism is an example of this, so the im...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2018 |
| Institución: | Universidad de Piura |
| Repositorio: | Revista de Comunicación |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/964 |
| Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/964 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | periodismo datos investigación aplicaciones journalism data investigative apps algorithms |
| id |
REVUDEP_90ae27429a90b758855466c96be3f5fe |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/964 |
| network_acronym_str |
REVUDEP |
| network_name_str |
Revista de Comunicación |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Algorithms, applications and Big Data, new paradigms in the process of communication and teaching-learning of data journalismAlgoritmos, aplicaciones y Big data, nuevos paradigmas en el proceso de comunicación y de enseñanza-aprendizaje del periodismo de datosFlores Vivar, Jesús MiguelperiodismodatosinvestigaciónaplicacionesjournalismdatainvestigativeappsalgorithmsDisruptive technologies and their impact on journalism and communication force us to assume challenges in learning new techniques for data and information processing. Interdisciplinary knowledge is evident in the teaching of new professional profiles. Data journalism is an example of this, so the immersion into a data culture must be preceded by awareness in the learning of news applications, algorithms or the treatment of Big Data, elements that configure new paradigms among journalists of the media on the Internet. With the revision of texts, direct observation of selected applications and case study, some conclusions are established that contain a growing demand in the knowledge of new techniques. The results show the use of technological resources and the proposal of changes in the curricula of the communication faculties.Las tecnologías disruptivas y su impacto en el periodismo y comunicación obligan a asumir retos en el aprendizaje de nuevas técnicas para el procesamiento de datos e información. El conocimiento interdisciplinar se pone de manifiesto en la formación de nuevos perfiles profesionales. El periodismo de datos es una muestra de ello, por lo que la inmersión hacia una cultura de datos debe estar precedida por una concienciación en el aprendizaje de aplicaciones de noticias, algoritmos o el tratamiento del Big data, elementos que configuran nuevos paradigmas entre los periodistas de los medios en Internet. Con la revisión de textos, observación directa de aplicaciones seleccionadas y estudio de caso, se establecen unas conclusiones que encierran una creciente demanda en el conocimiento de nuevas técnicas. Los resultados arrojan el uso de recursos tecnológicos y la propuesta de cambios en la malla curricular de las facultades de comunicación.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2018-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/964Revista de Comunicación; Vol. 17 No. 2 (2018); 268-291Revista de Comunicación; Vol. 17 Núm. 2 (2018); 268-2912227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/964/931Derechos de autor 2018 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/9642019-08-19T17:44:25Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Algorithms, applications and Big Data, new paradigms in the process of communication and teaching-learning of data journalism Algoritmos, aplicaciones y Big data, nuevos paradigmas en el proceso de comunicación y de enseñanza-aprendizaje del periodismo de datos |
| title |
Algorithms, applications and Big Data, new paradigms in the process of communication and teaching-learning of data journalism |
| spellingShingle |
Algorithms, applications and Big Data, new paradigms in the process of communication and teaching-learning of data journalism Flores Vivar, Jesús Miguel periodismo datos investigación aplicaciones journalism data investigative apps algorithms |
| title_short |
Algorithms, applications and Big Data, new paradigms in the process of communication and teaching-learning of data journalism |
| title_full |
Algorithms, applications and Big Data, new paradigms in the process of communication and teaching-learning of data journalism |
| title_fullStr |
Algorithms, applications and Big Data, new paradigms in the process of communication and teaching-learning of data journalism |
| title_full_unstemmed |
Algorithms, applications and Big Data, new paradigms in the process of communication and teaching-learning of data journalism |
| title_sort |
Algorithms, applications and Big Data, new paradigms in the process of communication and teaching-learning of data journalism |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Flores Vivar, Jesús Miguel |
| author |
Flores Vivar, Jesús Miguel |
| author_facet |
Flores Vivar, Jesús Miguel |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
periodismo datos investigación aplicaciones journalism data investigative apps algorithms |
| topic |
periodismo datos investigación aplicaciones journalism data investigative apps algorithms |
| description |
Disruptive technologies and their impact on journalism and communication force us to assume challenges in learning new techniques for data and information processing. Interdisciplinary knowledge is evident in the teaching of new professional profiles. Data journalism is an example of this, so the immersion into a data culture must be preceded by awareness in the learning of news applications, algorithms or the treatment of Big Data, elements that configure new paradigms among journalists of the media on the Internet. With the revision of texts, direct observation of selected applications and case study, some conclusions are established that contain a growing demand in the knowledge of new techniques. The results show the use of technological resources and the proposal of changes in the curricula of the communication faculties. |
| publishDate |
2018 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-20 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/964 |
| url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/964 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/964/931 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 Revista de Comunicación info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 Revista de Comunicación |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 17 No. 2 (2018); 268-291 Revista de Comunicación; Vol. 17 Núm. 2 (2018); 268-291 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
| instname_str |
Universidad de Piura |
| instacron_str |
UDEP |
| institution |
UDEP |
| reponame_str |
Revista de Comunicación |
| collection |
Revista de Comunicación |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1758371852404654080 |
| score |
13.968331 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).