From offline to r@dio: the experiences of the Spanish and Colombian radio industries

Descripción del Articulo

In the process of adaptation of the radio industry to the nature of the digital environment, operators are implementing strategies that convey the coexistence of the offline, still as a core business, and the online, in pursuit of the definition of their own r@dio project. The objective of this arti...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Gutiérrez-García, Maria, Barrios-Rubio, Andrés
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/1023
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/1023
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:difusión crossradial
redes sociales
narrativa transradiofónica
ecosistema digital
radio
radio broadcasting
social media
radio narrative
digital ecosystem
id REVUDEP_8d9ca7abba223604730e7db3c004d15f
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/1023
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling From offline to r@dio: the experiences of the Spanish and Colombian radio industriesDel offline a la r@dio: las experiencias de la industria radiofónica española y colombianaGutiérrez-García, MariaBarrios-Rubio, Andrésdifusión crossradialredes socialesnarrativa transradiofónicaecosistema digitalradioradio broadcastingsocial mediaradio narrativedigital ecosystemIn the process of adaptation of the radio industry to the nature of the digital environment, operators are implementing strategies that convey the coexistence of the offline, still as a core business, and the online, in pursuit of the definition of their own r@dio project. The objective of this article is to determine the type of activities that are developed, their efficiency and influence in the peculiarities of their own market. Research is carried out in two different scenarios, Spain and Colombia, and it poses a methodologically mixed approach from the design of instruments that provide quantitative inputs. It is also important to bear in mind the qualitative elements of the events of social media and the ones from web radio. As a conclusion, it is observed Broadcasting comes from the offline sound, which in the context of the 360° tactic, testimony in the presence of text, photographs and videos.En el proceso de adaptación de la industria radiofónica a la naturaleza del entorno digital, los operadores implementan estrategias que vehiculan la convivencia del offline, todavía core del negocio, y el online en aras a definir su proyecto de r@dio. El objetivo de este artículo es determinar qué tipo de actividades desarrolla, su grado de eficacia y hasta qué punto influyen las particularidades de su propio mercado. La investigación se centra en dos escenarios, España y Colombia, y plantea un abordaje metodológicamente mixto, a partir del diseño de instrumentos que dan insumos cuantitativos, sin dejar de lado elementos cualitativos, de lo que acontece en los perfiles de las redes sociales y las web-r@dio de las emisoras. Como conclusiones, se observa que la difusión crossradial parte del sonido offline que en el marco de la táctica 360º se vuelve testimonial frente a la presencia de texto, fotografías y vídeos.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2019-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/102310.26441/RC18.1-2019-A4Revista de Comunicación; Vol. 18 No. 1 (2019); 73-94Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 1 (2019); 73-942227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1023/985Derechos de autor 2019 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/10232021-07-13T00:45:49Z
dc.title.none.fl_str_mv From offline to r@dio: the experiences of the Spanish and Colombian radio industries
Del offline a la r@dio: las experiencias de la industria radiofónica española y colombiana
title From offline to r@dio: the experiences of the Spanish and Colombian radio industries
spellingShingle From offline to r@dio: the experiences of the Spanish and Colombian radio industries
Gutiérrez-García, Maria
difusión crossradial
redes sociales
narrativa transradiofónica
ecosistema digital
radio
radio broadcasting
social media
radio narrative
digital ecosystem
title_short From offline to r@dio: the experiences of the Spanish and Colombian radio industries
title_full From offline to r@dio: the experiences of the Spanish and Colombian radio industries
title_fullStr From offline to r@dio: the experiences of the Spanish and Colombian radio industries
title_full_unstemmed From offline to r@dio: the experiences of the Spanish and Colombian radio industries
title_sort From offline to r@dio: the experiences of the Spanish and Colombian radio industries
dc.creator.none.fl_str_mv Gutiérrez-García, Maria
Barrios-Rubio, Andrés
author Gutiérrez-García, Maria
author_facet Gutiérrez-García, Maria
Barrios-Rubio, Andrés
author_role author
author2 Barrios-Rubio, Andrés
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv difusión crossradial
redes sociales
narrativa transradiofónica
ecosistema digital
radio
radio broadcasting
social media
radio narrative
digital ecosystem
topic difusión crossradial
redes sociales
narrativa transradiofónica
ecosistema digital
radio
radio broadcasting
social media
radio narrative
digital ecosystem
description In the process of adaptation of the radio industry to the nature of the digital environment, operators are implementing strategies that convey the coexistence of the offline, still as a core business, and the online, in pursuit of the definition of their own r@dio project. The objective of this article is to determine the type of activities that are developed, their efficiency and influence in the peculiarities of their own market. Research is carried out in two different scenarios, Spain and Colombia, and it poses a methodologically mixed approach from the design of instruments that provide quantitative inputs. It is also important to bear in mind the qualitative elements of the events of social media and the ones from web radio. As a conclusion, it is observed Broadcasting comes from the offline sound, which in the context of the 360° tactic, testimony in the presence of text, photographs and videos.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-20
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1023
10.26441/RC18.1-2019-A4
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/1023
identifier_str_mv 10.26441/RC18.1-2019-A4
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1023/985
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 18 No. 1 (2019); 73-94
Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 1 (2019); 73-94
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1758371852487491584
score 13.949026
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).