The digital strategy of internationalisation of Marca in Latin America: Study case of MARCA Claro in Mexico

Descripción del Articulo

This article is a thorough analysis of the content plan and digital strategy developed on the web, mobile app and social media for the launching in Mexico in 2017 of MarcaClaro.com, a new multimedia platform created by the sports daily newspaper Marca in order to internationalise and consolidate as...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Rojas Torrijos, José Luis
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/35
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/35
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:periodismo deportivo
periodismo digital
innovación
internacionalización
MARCA Claro
estrategia digital
sports journalism
digital journalism
innovation
internationalization
digital strategy
id REVUDEP_7c38450d89119bb91a75df9bbbda8197
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/35
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling The digital strategy of internationalisation of Marca in Latin America: Study case of MARCA Claro in MexicoLa estrategia digital de internacionalización de Marca en Latinoamérica: Estudio de caso de MARCA Claro en MéxicoRojas Torrijos, José Luisperiodismo deportivoperiodismo digitalinnovacióninternacionalizaciónMARCA Claroestrategia digitalsports journalismdigital journalisminnovationinternationalizationMARCA Clarodigital strategyThis article is a thorough analysis of the content plan and digital strategy developed on the web, mobile app and social media for the launching in Mexico in 2017 of MarcaClaro.com, a new multimedia platform created by the sports daily newspaper Marca in order to internationalise and consolidate as a leading sports outlet in Latin America. For that purpose, first there is a content analysis of pieces of information (priorisation of topics and events, new formats and storytelling) published on the web during its first five months of life and selected through a random simple and, secondly, there are in-depth interviews to MARCA Claro chief editors both in Spain and in Mexico so as to know editorial keys of this transnational media partnership.El presente artículo constituye un estudio amplio y detallado tanto del plan de contenidos y de la estrategia digital desarrollada en la web, la app móvil y en redes sociales para el lanzamiento en México en 2017 de MarcaClaro.com, nueva plataforma multimedia con la que el diario deportivo español Marca busca internacionalizarse y consolidarse como medio deportivo líder en el mercado iberoamericano. Para ello, se realiza un análisis de contenido de las piezas (jerarquización temática por deportes y competiciones, así como nuevos formatos y narrativas) publicadas en la web en sus primeros cinco meses de vida (enero y mayo de 2017), todas seleccionadas a partir de una muestra aleatoria, y entrevistas en profundidad a los responsables de MARCA Claro, tanto en España como en México, con el fin de conocer cuáles son los objetivos editoriales de esta alianza mediática transnacional.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2018-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/35Revista de Comunicación; Vol. 17 No. 1 (2018); 133-154Revista de Comunicación; Vol. 17 Núm. 1 (2018); 133-1542227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/35/25info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/352019-08-19T17:44:42Z
dc.title.none.fl_str_mv The digital strategy of internationalisation of Marca in Latin America: Study case of MARCA Claro in Mexico
La estrategia digital de internacionalización de Marca en Latinoamérica: Estudio de caso de MARCA Claro en México
title The digital strategy of internationalisation of Marca in Latin America: Study case of MARCA Claro in Mexico
spellingShingle The digital strategy of internationalisation of Marca in Latin America: Study case of MARCA Claro in Mexico
Rojas Torrijos, José Luis
periodismo deportivo
periodismo digital
innovación
internacionalización
MARCA Claro
estrategia digital
sports journalism
digital journalism
innovation
internationalization
MARCA Claro
digital strategy
title_short The digital strategy of internationalisation of Marca in Latin America: Study case of MARCA Claro in Mexico
title_full The digital strategy of internationalisation of Marca in Latin America: Study case of MARCA Claro in Mexico
title_fullStr The digital strategy of internationalisation of Marca in Latin America: Study case of MARCA Claro in Mexico
title_full_unstemmed The digital strategy of internationalisation of Marca in Latin America: Study case of MARCA Claro in Mexico
title_sort The digital strategy of internationalisation of Marca in Latin America: Study case of MARCA Claro in Mexico
dc.creator.none.fl_str_mv Rojas Torrijos, José Luis
author Rojas Torrijos, José Luis
author_facet Rojas Torrijos, José Luis
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv periodismo deportivo
periodismo digital
innovación
internacionalización
MARCA Claro
estrategia digital
sports journalism
digital journalism
innovation
internationalization
MARCA Claro
digital strategy
topic periodismo deportivo
periodismo digital
innovación
internacionalización
MARCA Claro
estrategia digital
sports journalism
digital journalism
innovation
internationalization
MARCA Claro
digital strategy
description This article is a thorough analysis of the content plan and digital strategy developed on the web, mobile app and social media for the launching in Mexico in 2017 of MarcaClaro.com, a new multimedia platform created by the sports daily newspaper Marca in order to internationalise and consolidate as a leading sports outlet in Latin America. For that purpose, first there is a content analysis of pieces of information (priorisation of topics and events, new formats and storytelling) published on the web during its first five months of life and selected through a random simple and, secondly, there are in-depth interviews to MARCA Claro chief editors both in Spain and in Mexico so as to know editorial keys of this transnational media partnership.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-03-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/35
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/35
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/35/25
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 17 No. 1 (2018); 133-154
Revista de Comunicación; Vol. 17 Núm. 1 (2018); 133-154
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1758371852378439680
score 13.957005
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).