The direction of university radio: a challenge of academic and professional convergence
Descripción del Articulo
University radio stations in Colombia have become a significant contributor to the country's creative and cultural industry, having developed their unique identities over almost a century of existence. In the last two decades, the number of university radio stations has grown exponentially, wit...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2024 |
| Institución: | Universidad de Piura |
| Repositorio: | Revista de Comunicación |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/3365 |
| Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/3365 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Radio Universitaria Dirección de Medios Gestión y Producción de Contenidos Desarrollo de Medios Universitarios Formación Profesional University Radio Media Management Content Management and Production University Media Development Vocational Training |
| id |
REVUDEP_6c72c0958244774a44b3555d864639cc |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/3365 |
| network_acronym_str |
REVUDEP |
| network_name_str |
Revista de Comunicación |
| repository_id_str |
|
| spelling |
The direction of university radio: a challenge of academic and professional convergenceLa dirección de la radio universitaria: un reto de convergencia académica y profesionalVentín Sanchez, José AugustoBarrios-Rubio, AndrésRadio UniversitariaDirección de MediosGestión y Producción de ContenidosDesarrollo de Medios UniversitariosFormación ProfesionalUniversity RadioMedia ManagementContent Management and ProductionUniversity Media DevelopmentVocational TrainingUniversity radio stations in Colombia have become a significant contributor to the country's creative and cultural industry, having developed their unique identities over almost a century of existence. In the last two decades, the number of university radio stations has grown exponentially, with over 80 stations from 60 universities of various types (public and private), identities (confessional, secular, regional, national), and focuses (educational and research). Each station has acquired distinct characteristics. The study presented here used both quantitative (survey and analysis sheets) and qualitative (interview and documentary review) methods to investigate university radio stations and their agents. The aim was to identify and analyze the challenges faced by the directors of this type of radio station. The analysis focused on the relationship between the media and the university, mission objectives, a sustainable content production structure, target audience definition, and event selection reflecting system dynamism. The main conclusion is that university radio is making conceptual progress, but the administrative figure of the director needs strengthening. A manager with strategic skills establishes the tactical direction and oversees the efficient production of high-quality content to effectively communicate with the target audience.Las emisoras universitarias en Colombia se han convertido en un importante contribuyente a la industria creativa y cultural del país, habiendo desarrollado sus identidades a lo largo de casi un siglo de existencia. En las últimas dos décadas, el número de emisoras universitarias ha crecido exponencialmente, con más de 80 emisoras de 60 universidades de diversos tipos (públicas y privadas), identidades (confesionales, laicas, regionales, nacionales) y enfoques (educativos y de investigación). Cada emisora ha adquirido características distintas. El estudio que aquí se presenta utilizó métodos cuantitativos (encuesta y fichas de análisis) y cualitativos (entrevista y revisión documental) para investigar las emisoras universitarias y sus agentes. El objetivo era identificar y analizar los retos a los que se enfrentan los directores de este tipo de emisoras. El análisis se centró en la relación entre el medio y la universidad, los objetivos de la misión, una estructura de producción de contenidos sostenible, la definición del público objetivo y la selección de eventos que reflejen el dinamismo del sistema. La principal conclusión es que la radio universitaria avanza conceptualmente, pero es necesario reforzar la figura administrativa del director. Un director con aptitudes estratégicas establece la dirección táctica y supervisa la producción eficiente de contenidos de alta calidad para comunicar eficazmente con el público objetivo.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2024-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/xmlapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/336510.26441/RC23.1-2024-3365Revista de Comunicación; Vol. 23 No. 1 (2024); 583-601Revista de Comunicación; Vol. 23 Núm. 1 (2024); 583-6012227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3365/2844https://revistadecomunicacion.com/article/view/3365/2761Derechos de autor 2024 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/33652024-07-27T16:27:25Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
The direction of university radio: a challenge of academic and professional convergence La dirección de la radio universitaria: un reto de convergencia académica y profesional |
| title |
The direction of university radio: a challenge of academic and professional convergence |
| spellingShingle |
The direction of university radio: a challenge of academic and professional convergence Ventín Sanchez, José Augusto Radio Universitaria Dirección de Medios Gestión y Producción de Contenidos Desarrollo de Medios Universitarios Formación Profesional University Radio Media Management Content Management and Production University Media Development Vocational Training |
| title_short |
The direction of university radio: a challenge of academic and professional convergence |
| title_full |
The direction of university radio: a challenge of academic and professional convergence |
| title_fullStr |
The direction of university radio: a challenge of academic and professional convergence |
| title_full_unstemmed |
The direction of university radio: a challenge of academic and professional convergence |
| title_sort |
The direction of university radio: a challenge of academic and professional convergence |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Ventín Sanchez, José Augusto Barrios-Rubio, Andrés |
| author |
Ventín Sanchez, José Augusto |
| author_facet |
Ventín Sanchez, José Augusto Barrios-Rubio, Andrés |
| author_role |
author |
| author2 |
Barrios-Rubio, Andrés |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Radio Universitaria Dirección de Medios Gestión y Producción de Contenidos Desarrollo de Medios Universitarios Formación Profesional University Radio Media Management Content Management and Production University Media Development Vocational Training |
| topic |
Radio Universitaria Dirección de Medios Gestión y Producción de Contenidos Desarrollo de Medios Universitarios Formación Profesional University Radio Media Management Content Management and Production University Media Development Vocational Training |
| description |
University radio stations in Colombia have become a significant contributor to the country's creative and cultural industry, having developed their unique identities over almost a century of existence. In the last two decades, the number of university radio stations has grown exponentially, with over 80 stations from 60 universities of various types (public and private), identities (confessional, secular, regional, national), and focuses (educational and research). Each station has acquired distinct characteristics. The study presented here used both quantitative (survey and analysis sheets) and qualitative (interview and documentary review) methods to investigate university radio stations and their agents. The aim was to identify and analyze the challenges faced by the directors of this type of radio station. The analysis focused on the relationship between the media and the university, mission objectives, a sustainable content production structure, target audience definition, and event selection reflecting system dynamism. The main conclusion is that university radio is making conceptual progress, but the administrative figure of the director needs strengthening. A manager with strategic skills establishes the tactical direction and oversees the efficient production of high-quality content to effectively communicate with the target audience. |
| publishDate |
2024 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-01 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3365 10.26441/RC23.1-2024-3365 |
| url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3365 |
| identifier_str_mv |
10.26441/RC23.1-2024-3365 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3365/2844 https://revistadecomunicacion.com/article/view/3365/2761 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/xml application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 23 No. 1 (2024); 583-601 Revista de Comunicación; Vol. 23 Núm. 1 (2024); 583-601 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
| instname_str |
Universidad de Piura |
| instacron_str |
UDEP |
| institution |
UDEP |
| reponame_str |
Revista de Comunicación |
| collection |
Revista de Comunicación |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1807203141904498688 |
| score |
13.945322 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).