Social Responsibility and Covid-19 health crisis: communication of Spanish energy companies on Twitter

Descripción del Articulo

Corporate Social Responsibility (CSR) is considered a legitimizing activity for organizations and an essential value for reputation fundamentally in crises. Social networks, especially Twitter, are beneficial tools for CSR communication. This social network is considered the ideal tool for communica...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Zeler, Ileana, Oliveira, Andrea, Triano Morales, Raquel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/2625
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/2625
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:comunicación digital
RSC
Covid-19
reputación
crisis
Twitter
empresas
España
digital communication
CSR
reputation
energy companies
Spain
id REVUDEP_34400649f40fcfa7b92573e1ba87e0af
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/2625
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling Social Responsibility and Covid-19 health crisis: communication of Spanish energy companies on TwitterResponsabilidad Social Corporativa y crisis sanitaria de la Covid-19: la comunicación de las empresas energéticas españolas en Twitter CorporateZeler, IleanaOliveira, AndreaTriano Morales, Raquelcomunicación digitalRSCCovid-19reputacióncrisisTwitterempresasEspañadigital communicationCSRCovid-19reputationcrisisTwitterenergy companiesSpainCorporate Social Responsibility (CSR) is considered a legitimizing activity for organizations and an essential value for reputation fundamentally in crises. Social networks, especially Twitter, are beneficial tools for CSR communication. This social network is considered the ideal tool for communication management during critical situations. Thus, the main objective of this research is to analyze how the most responsible companies in the Spanish energy sector communicate their CSR actions and policies during the pandemic on Twitter. Through the content analysis of 3,146 tweets published during 12 months, the study evaluates the activity, topics and communicative approach of CSR messages posted during the health crisis. Despite the pandemic situation, the results suggest that organizations have not significantly changed their roadmap in the communication of their CSR actions. La Responsabilidad Social Corporativa (RSC) es considerada una actividad legitimadora para las organizaciones y un valor esencial para la reputación fundamentalmente en situaciones de crisis. Las redes sociales, especialmente Twitter, son herramientas beneficiosas para la comunicación de la RSC. Esta red social se considera la herramienta ideal para gestionar la comunicación durante las situaciones de crisis. Así, el objetivo principal de esta investigación es analizar cómo las empresas más responsables del sector energético español comunican sus acciones y políticas de RSC durante la pandemia en Twitter. Mediante el análisis de contenido de 3.146 tuits publicados durante 12 meses, el estudio evalúa la actividad, los temas y el enfoque comunicativo de los mensajes de RSC publicados durante la crisis sanitaria. A pesar de la situación pandémica, los resultados sugieren que las organizaciones no han variado significativamente su hoja de ruta en la comunicación de sus acciones de RSC. Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2022-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/262510.26441/RC21.1-2022-A23Revista de Comunicación; Vol. 21 No. 1 (2022); 451-468Revista de Comunicación; Vol. 21 Núm. 1 (2022); 451-4682227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2625/2179https://revistadecomunicacion.com/article/view/2625/2209Derechos de autor 2022 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/26252022-09-08T22:56:32Z
dc.title.none.fl_str_mv Social Responsibility and Covid-19 health crisis: communication of Spanish energy companies on Twitter
Responsabilidad Social Corporativa y crisis sanitaria de la Covid-19: la comunicación de las empresas energéticas españolas en Twitter Corporate
title Social Responsibility and Covid-19 health crisis: communication of Spanish energy companies on Twitter
spellingShingle Social Responsibility and Covid-19 health crisis: communication of Spanish energy companies on Twitter
Zeler, Ileana
comunicación digital
RSC
Covid-19
reputación
crisis
Twitter
empresas
España
digital communication
CSR
Covid-19
reputation
crisis
Twitter
energy companies
Spain
title_short Social Responsibility and Covid-19 health crisis: communication of Spanish energy companies on Twitter
title_full Social Responsibility and Covid-19 health crisis: communication of Spanish energy companies on Twitter
title_fullStr Social Responsibility and Covid-19 health crisis: communication of Spanish energy companies on Twitter
title_full_unstemmed Social Responsibility and Covid-19 health crisis: communication of Spanish energy companies on Twitter
title_sort Social Responsibility and Covid-19 health crisis: communication of Spanish energy companies on Twitter
dc.creator.none.fl_str_mv Zeler, Ileana
Oliveira, Andrea
Triano Morales, Raquel
author Zeler, Ileana
author_facet Zeler, Ileana
Oliveira, Andrea
Triano Morales, Raquel
author_role author
author2 Oliveira, Andrea
Triano Morales, Raquel
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv comunicación digital
RSC
Covid-19
reputación
crisis
Twitter
empresas
España
digital communication
CSR
Covid-19
reputation
crisis
Twitter
energy companies
Spain
topic comunicación digital
RSC
Covid-19
reputación
crisis
Twitter
empresas
España
digital communication
CSR
Covid-19
reputation
crisis
Twitter
energy companies
Spain
description Corporate Social Responsibility (CSR) is considered a legitimizing activity for organizations and an essential value for reputation fundamentally in crises. Social networks, especially Twitter, are beneficial tools for CSR communication. This social network is considered the ideal tool for communication management during critical situations. Thus, the main objective of this research is to analyze how the most responsible companies in the Spanish energy sector communicate their CSR actions and policies during the pandemic on Twitter. Through the content analysis of 3,146 tweets published during 12 months, the study evaluates the activity, topics and communicative approach of CSR messages posted during the health crisis. Despite the pandemic situation, the results suggest that organizations have not significantly changed their roadmap in the communication of their CSR actions.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-18
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
text
Artículo evaluado por pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/2625
10.26441/RC21.1-2022-A23
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/2625
identifier_str_mv 10.26441/RC21.1-2022-A23
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/2625/2179
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2625/2209
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 21 No. 1 (2022); 451-468
Revista de Comunicación; Vol. 21 Núm. 1 (2022); 451-468
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1758371853663993856
score 13.940932
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).