Social Responsibility and Covid-19 health crisis: communication of Spanish energy companies on Twitter
Descripción del Articulo
Corporate Social Responsibility (CSR) is considered a legitimizing activity for organizations and an essential value for reputation fundamentally in crises. Social networks, especially Twitter, are beneficial tools for CSR communication. This social network is considered the ideal tool for communica...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista de Comunicación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/2625 |
Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/2625 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | comunicación digital RSC Covid-19 reputación crisis empresas España digital communication CSR reputation energy companies Spain |
id |
REVUDEP_34400649f40fcfa7b92573e1ba87e0af |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/2625 |
network_acronym_str |
REVUDEP |
network_name_str |
Revista de Comunicación |
repository_id_str |
|
spelling |
Social Responsibility and Covid-19 health crisis: communication of Spanish energy companies on TwitterResponsabilidad Social Corporativa y crisis sanitaria de la Covid-19: la comunicación de las empresas energéticas españolas en Twitter CorporateZeler, IleanaOliveira, AndreaTriano Morales, Raquelcomunicación digitalRSCCovid-19reputacióncrisisTwitterempresasEspañadigital communicationCSRCovid-19reputationcrisisTwitterenergy companiesSpainCorporate Social Responsibility (CSR) is considered a legitimizing activity for organizations and an essential value for reputation fundamentally in crises. Social networks, especially Twitter, are beneficial tools for CSR communication. This social network is considered the ideal tool for communication management during critical situations. Thus, the main objective of this research is to analyze how the most responsible companies in the Spanish energy sector communicate their CSR actions and policies during the pandemic on Twitter. Through the content analysis of 3,146 tweets published during 12 months, the study evaluates the activity, topics and communicative approach of CSR messages posted during the health crisis. Despite the pandemic situation, the results suggest that organizations have not significantly changed their roadmap in the communication of their CSR actions. La Responsabilidad Social Corporativa (RSC) es considerada una actividad legitimadora para las organizaciones y un valor esencial para la reputación fundamentalmente en situaciones de crisis. Las redes sociales, especialmente Twitter, son herramientas beneficiosas para la comunicación de la RSC. Esta red social se considera la herramienta ideal para gestionar la comunicación durante las situaciones de crisis. Así, el objetivo principal de esta investigación es analizar cómo las empresas más responsables del sector energético español comunican sus acciones y políticas de RSC durante la pandemia en Twitter. Mediante el análisis de contenido de 3.146 tuits publicados durante 12 meses, el estudio evalúa la actividad, los temas y el enfoque comunicativo de los mensajes de RSC publicados durante la crisis sanitaria. A pesar de la situación pandémica, los resultados sugieren que las organizaciones no han variado significativamente su hoja de ruta en la comunicación de sus acciones de RSC. Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2022-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/262510.26441/RC21.1-2022-A23Revista de Comunicación; Vol. 21 No. 1 (2022); 451-468Revista de Comunicación; Vol. 21 Núm. 1 (2022); 451-4682227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2625/2179https://revistadecomunicacion.com/article/view/2625/2209Derechos de autor 2022 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/26252022-09-08T22:56:32Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Social Responsibility and Covid-19 health crisis: communication of Spanish energy companies on Twitter Responsabilidad Social Corporativa y crisis sanitaria de la Covid-19: la comunicación de las empresas energéticas españolas en Twitter Corporate |
title |
Social Responsibility and Covid-19 health crisis: communication of Spanish energy companies on Twitter |
spellingShingle |
Social Responsibility and Covid-19 health crisis: communication of Spanish energy companies on Twitter Zeler, Ileana comunicación digital RSC Covid-19 reputación crisis empresas España digital communication CSR Covid-19 reputation crisis energy companies Spain |
title_short |
Social Responsibility and Covid-19 health crisis: communication of Spanish energy companies on Twitter |
title_full |
Social Responsibility and Covid-19 health crisis: communication of Spanish energy companies on Twitter |
title_fullStr |
Social Responsibility and Covid-19 health crisis: communication of Spanish energy companies on Twitter |
title_full_unstemmed |
Social Responsibility and Covid-19 health crisis: communication of Spanish energy companies on Twitter |
title_sort |
Social Responsibility and Covid-19 health crisis: communication of Spanish energy companies on Twitter |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Zeler, Ileana Oliveira, Andrea Triano Morales, Raquel |
author |
Zeler, Ileana |
author_facet |
Zeler, Ileana Oliveira, Andrea Triano Morales, Raquel |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Andrea Triano Morales, Raquel |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
comunicación digital RSC Covid-19 reputación crisis empresas España digital communication CSR Covid-19 reputation crisis energy companies Spain |
topic |
comunicación digital RSC Covid-19 reputación crisis empresas España digital communication CSR Covid-19 reputation crisis energy companies Spain |
description |
Corporate Social Responsibility (CSR) is considered a legitimizing activity for organizations and an essential value for reputation fundamentally in crises. Social networks, especially Twitter, are beneficial tools for CSR communication. This social network is considered the ideal tool for communication management during critical situations. Thus, the main objective of this research is to analyze how the most responsible companies in the Spanish energy sector communicate their CSR actions and policies during the pandemic on Twitter. Through the content analysis of 3,146 tweets published during 12 months, the study evaluates the activity, topics and communicative approach of CSR messages posted during the health crisis. Despite the pandemic situation, the results suggest that organizations have not significantly changed their roadmap in the communication of their CSR actions. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs text Artículo evaluado por pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2625 10.26441/RC21.1-2022-A23 |
url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2625 |
identifier_str_mv |
10.26441/RC21.1-2022-A23 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2625/2179 https://revistadecomunicacion.com/article/view/2625/2209 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 21 No. 1 (2022); 451-468 Revista de Comunicación; Vol. 21 Núm. 1 (2022); 451-468 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
instname_str |
Universidad de Piura |
instacron_str |
UDEP |
institution |
UDEP |
reponame_str |
Revista de Comunicación |
collection |
Revista de Comunicación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1758371853663993856 |
score |
13.940932 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).