Data mining applied to the presidential speeches of Pedro Castillo Terrones in Perú

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The article presents the results of a non-experimental, descriptive and explanatory research. This research is related to the mining of text and feelings, for this we worked with all the official speeches of the former president of Peru Pedro Castillo Terrones, which amount to 12 and are in the publ...

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Detalles Bibliográficos
Autores: Chung Pinzás, Alfonso Ramón, Inche Mitma, Jorge Luis
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/3417
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/3417
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Discurso
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spelling Data mining applied to the presidential speeches of Pedro Castillo Terrones in PerúMinería de datos aplicada a los discursos presidenciales de Pedro Castillo Terrones en PerúChung Pinzás, Alfonso RamónInche Mitma, Jorge Luis DiscursosentimientosconfianzariquezatextopalabrasSpeechfeelingstrustwealthtextwordsThe article presents the results of a non-experimental, descriptive and explanatory research. This research is related to the mining of text and feelings, for this we worked with all the official speeches of the former president of Peru Pedro Castillo Terrones, which amount to 12 and are in the public domain on the Peruvian state portal. The objective was to determine what the message is behind the aforementioned speeches of the former president. The data were processed in R through RStudio, and the lexicon NRC. The results show messages aimed at transmitting the idea of ​​a welfare state; Therefore, they are not aimed at promoting entrepreneurial initiative in the population, but rather at the state's receipt of resources, especially economic resources, which is in line with the ideology of the party that brought it to power. As for feelings, positive ones predominate. Being a topic with a high political and ideological charge, an attempt has been made to isolate these charges, restricting the interpretation to the aforementioned results.El artículo presenta los resultados de una investigación no experimental, descriptiva y explicativa.  Dicha investigación está relacionada a la minería de texto y de sentimientos, para ello se trabajó con la totalidad de los discursos oficiales del expresidente del Perú, Pedro Castillo Terrones, los que ascienden a 12 y son de dominio público en el portal del estado peruano.  El objetivo fue determinar cuál es el mensaje detrás de los discursos antes mencionados.  Los datos fueron procesados en R a través de RStudio, y el lexicón NRC.  Los resultados arrojan mensajes orientados a transmitir la idea de un estado benefactor; por lo tanto, no están orientados al fomento de la iniciativa emprendedora en la población, sino más bien a la recepción por parte del estado de los recursos, en especial el económico, esto acorde con el ideario del partido que lo llevó al poder.  En cuanto a los sentimientos, predominan los positivos.  Al ser un tema con una alta carga política e ideológica, se ha buscado aislar dichas cargas, restringiendo la interpretación a los resultados antes mencionados.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2024-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/xmlapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/341710.26441/RC23.1-2024-3417Revista de Comunicación; Vol. 23 No. 1 (2024); 141-156Revista de Comunicación; Vol. 23 Núm. 1 (2024); 141-1562227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3417/2822https://revistadecomunicacion.com/article/view/3417/2747Derechos de autor 2024 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/34172024-07-27T16:27:25Z
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description The article presents the results of a non-experimental, descriptive and explanatory research. This research is related to the mining of text and feelings, for this we worked with all the official speeches of the former president of Peru Pedro Castillo Terrones, which amount to 12 and are in the public domain on the Peruvian state portal. The objective was to determine what the message is behind the aforementioned speeches of the former president. The data were processed in R through RStudio, and the lexicon NRC. The results show messages aimed at transmitting the idea of ​​a welfare state; Therefore, they are not aimed at promoting entrepreneurial initiative in the population, but rather at the state's receipt of resources, especially economic resources, which is in line with the ideology of the party that brought it to power. As for feelings, positive ones predominate. Being a topic with a high political and ideological charge, an attempt has been made to isolate these charges, restricting the interpretation to the aforementioned results.
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