How editors and publishers perceive their leadership behavior in Chilean and Spanish newsrooms. An approach from transformational leadership
Descripción del Articulo
In the media industry, fast innovations and increasing competition require a high degree of corporate leadership (Koryak, Mole, Lockett, et al., 2015). The study of leadership appears to be an increasingly relevant issue. This research aims to find out to what extent leaders (editors and publishers)...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista de Comunicación |
Lenguaje: | inglés |
OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/1284 |
Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/1284 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | liderazgo salas de redacción industria de medios liderazgo transformacional leadership newsroom media industry transformational leadership |
id |
REVUDEP_1b11d48d74a3379f72ed5d3f0aa65978 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/1284 |
network_acronym_str |
REVUDEP |
network_name_str |
Revista de Comunicación |
repository_id_str |
|
spelling |
How editors and publishers perceive their leadership behavior in Chilean and Spanish newsrooms. An approach from transformational leadershipCómo los editores y directores perciben su estilo de liderazgo en las salas de redacción en Chile y España. Una aproximación desde el liderazgo transformacional.Benavides, CristóbalPérez-Latre, Francisco JavierSánchez-Tabernero, AlfonsoBosch, María Joséliderazgosalas de redacciónindustria de mediosliderazgo transformacionalleadershipnewsroommediaindustrytransformational leadershipIn the media industry, fast innovations and increasing competition require a high degree of corporate leadership (Koryak, Mole, Lockett, et al., 2015). The study of leadership appears to be an increasingly relevant issue. This research aims to find out to what extent leaders (editors and publishers) behave and understand their roles in Chilean and Spanish newsrooms. A questionnaire was applied to measure and identify leadership traits that are considered crucial, thus making possible to acknowledge transformational leaders and differentiate efficient leaders from ineffective. The results show that editors believe they have the ability to inspire, share goals and understand what is important, in contrast with the working experiences of their employees, that often have a low opinion of media companies as places to work.En la industria de los medios, las innovaciones y la creciente competencia requieren un alto grado de liderazgo para mantenerse vigente (Koryak, Mole, Lockett, et al., 2015). El estudio del liderazgo parece ser un tema cada vez más relevante y esta investigación tiene como objetivo conocer en qué medida los líderes (directores y editores) se comportan y entienden sus roles en las salas de redacción chilenas y españolas. Para eso se aplicó un cuestionario con el objetivo de medir e identificar los rasgos de liderazgo que se consideran cruciales, lo que hace posible reconocer a los líderes transformacionales y diferenciar a los líderes eficientes de los ineficaces. Los resultados muestran que los editores creen que tienen la capacidad de inspirar, compartir objetivos y comprender lo que es importante, en contraste con las experiencias laborales de sus empleados, que a menudo tienen una opinión no del todo favorable.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2019-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/128410.26441/RC18.2-2019-A3Revista de Comunicación; Vol. 18 No. 2 (2019); 51-71Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 2 (2019); 51-712227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPenghttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1284/1100https://revistadecomunicacion.com/article/view/1284/1386Derechos de autor 2019 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/12842021-07-13T00:45:34Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
How editors and publishers perceive their leadership behavior in Chilean and Spanish newsrooms. An approach from transformational leadership Cómo los editores y directores perciben su estilo de liderazgo en las salas de redacción en Chile y España. Una aproximación desde el liderazgo transformacional. |
title |
How editors and publishers perceive their leadership behavior in Chilean and Spanish newsrooms. An approach from transformational leadership |
spellingShingle |
How editors and publishers perceive their leadership behavior in Chilean and Spanish newsrooms. An approach from transformational leadership Benavides, Cristóbal liderazgo salas de redacción industria de medios liderazgo transformacional leadership newsroom media industry transformational leadership |
title_short |
How editors and publishers perceive their leadership behavior in Chilean and Spanish newsrooms. An approach from transformational leadership |
title_full |
How editors and publishers perceive their leadership behavior in Chilean and Spanish newsrooms. An approach from transformational leadership |
title_fullStr |
How editors and publishers perceive their leadership behavior in Chilean and Spanish newsrooms. An approach from transformational leadership |
title_full_unstemmed |
How editors and publishers perceive their leadership behavior in Chilean and Spanish newsrooms. An approach from transformational leadership |
title_sort |
How editors and publishers perceive their leadership behavior in Chilean and Spanish newsrooms. An approach from transformational leadership |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Benavides, Cristóbal Pérez-Latre, Francisco Javier Sánchez-Tabernero, Alfonso Bosch, María José |
author |
Benavides, Cristóbal |
author_facet |
Benavides, Cristóbal Pérez-Latre, Francisco Javier Sánchez-Tabernero, Alfonso Bosch, María José |
author_role |
author |
author2 |
Pérez-Latre, Francisco Javier Sánchez-Tabernero, Alfonso Bosch, María José |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
liderazgo salas de redacción industria de medios liderazgo transformacional leadership newsroom media industry transformational leadership |
topic |
liderazgo salas de redacción industria de medios liderazgo transformacional leadership newsroom media industry transformational leadership |
description |
In the media industry, fast innovations and increasing competition require a high degree of corporate leadership (Koryak, Mole, Lockett, et al., 2015). The study of leadership appears to be an increasingly relevant issue. This research aims to find out to what extent leaders (editors and publishers) behave and understand their roles in Chilean and Spanish newsrooms. A questionnaire was applied to measure and identify leadership traits that are considered crucial, thus making possible to acknowledge transformational leaders and differentiate efficient leaders from ineffective. The results show that editors believe they have the ability to inspire, share goals and understand what is important, in contrast with the working experiences of their employees, that often have a low opinion of media companies as places to work. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-23 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs text Artículo evaluado por pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1284 10.26441/RC18.2-2019-A3 |
url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1284 |
identifier_str_mv |
10.26441/RC18.2-2019-A3 |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1284/1100 https://revistadecomunicacion.com/article/view/1284/1386 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 18 No. 2 (2019); 51-71 Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 2 (2019); 51-71 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
instname_str |
Universidad de Piura |
instacron_str |
UDEP |
institution |
UDEP |
reponame_str |
Revista de Comunicación |
collection |
Revista de Comunicación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1758371852542017536 |
score |
13.958958 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).