From the cave to Chinese Theater: cinema screen as a mirror of human drama

Descripción del Articulo

Film stories are usually associated with the evasion narrative or with entertainment genre, as a dramatic formula that eases disconnection with reality. If film was a mere illusion detached from real world we would have to accept the unreal nature of its characters as well as events told in their sc...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Sánchez-Escalonilla, Antonio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/2828
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/2828
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Guión cinematográfico
conflicto
verosimilitud
ficción
personaje
Film screenplay
conflict
likeliness
fiction
character
id REVUDEP_1240f3bb8a29c895c8820af1b9b96905
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/2828
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling From the cave to Chinese Theater: cinema screen as a mirror of human dramaDe la caverna al Chinese Theater: la pantalla de cine como espejo del drama humanoSánchez-Escalonilla, Antonio Guión cinematográficoconflictoverosimilitudficciónpersonajeFilm screenplayconflictlikelinessfictioncharacterFilm stories are usually associated with the evasion narrative or with entertainment genre, as a dramatic formula that eases disconnection with reality. If film was a mere illusion detached from real world we would have to accept the unreal nature of its characters as well as events told in their screenplay. Even though, our experience as spectators remembers us that, in multiple opportunities, films have constituted for us an object of reflection, of passionate debate or of sincere emotions. Because, as film maker and dramaturge David Mamet, “cinema is not a place where you go to forget, but a place where one goes to remember”. Following the director of State and Main we have to accept that films, as a narrative, offers to creative persons and spectators a direct reference to reality and the world that we inhabit. That is, the time we spend sited in front of a lightened screen is real time and belongs to our lives, it participates in the continuous formation of our personality and appeals in our vision of the world, originating empathy or rejection. Los relatos cinematográficos se asocian a menudo con la narrativa de evasión o con el género de entretenimiento, como una fórmula dramática que facilita la huida de la realidad. Si el cine fuera simple ilusión desligada del mundo, habría que aceptar la naturaleza irreal de los personajes y acontecimientos que se relatan en los guiones. Sin embargo, nuestra experiencia como espectadores nos recuerda que, en múltiples ocasiones, el cine ha constituido para nosotros un objeto de reflexión, de apasionado debate o de emociones sinceras. Porque, como explica el cineasta y dramaturgo David Mamet, “el cine no es un sitio al que se va para olvidar, sino más bien un sitio al que se va para recordar”. Siguiendo al director de State and Main tenemos que aceptar que el cine, en cuanto narración, ofrece a creativos y espectadores una referencia directa a la realidad y al mundo que habitamos. Es decir, el tiempo que pasamos sentados delante de una pantalla luminosa es tiempo real y pertenece a nuestras vidas, interviene en la formación continua de nuestra personalidad y apela a nuestra visión del mundo, provocando la sintonía o el rechazo. Y esto no sería así si detrás de cada relato cinematográfico no existiera un director o un guionista dispuesto a ofrecernos una historia sobre el drama humano. Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2022-06-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2828Revista de Comunicación; Vol. 6 No. 1 (2007); 46-69Revista de Comunicación; Vol. 6 Núm. 1 (2007); 46-692227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2828/2345Derechos de autor 2022 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/28282022-06-04T01:14:06Z
dc.title.none.fl_str_mv From the cave to Chinese Theater: cinema screen as a mirror of human drama
De la caverna al Chinese Theater: la pantalla de cine como espejo del drama humano
title From the cave to Chinese Theater: cinema screen as a mirror of human drama
spellingShingle From the cave to Chinese Theater: cinema screen as a mirror of human drama
Sánchez-Escalonilla, Antonio
Guión cinematográfico
conflicto
verosimilitud
ficción
personaje
Film screenplay
conflict
likeliness
fiction
character
title_short From the cave to Chinese Theater: cinema screen as a mirror of human drama
title_full From the cave to Chinese Theater: cinema screen as a mirror of human drama
title_fullStr From the cave to Chinese Theater: cinema screen as a mirror of human drama
title_full_unstemmed From the cave to Chinese Theater: cinema screen as a mirror of human drama
title_sort From the cave to Chinese Theater: cinema screen as a mirror of human drama
dc.creator.none.fl_str_mv Sánchez-Escalonilla, Antonio
author Sánchez-Escalonilla, Antonio
author_facet Sánchez-Escalonilla, Antonio
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Guión cinematográfico
conflicto
verosimilitud
ficción
personaje
Film screenplay
conflict
likeliness
fiction
character
topic Guión cinematográfico
conflicto
verosimilitud
ficción
personaje
Film screenplay
conflict
likeliness
fiction
character
description Film stories are usually associated with the evasion narrative or with entertainment genre, as a dramatic formula that eases disconnection with reality. If film was a mere illusion detached from real world we would have to accept the unreal nature of its characters as well as events told in their screenplay. Even though, our experience as spectators remembers us that, in multiple opportunities, films have constituted for us an object of reflection, of passionate debate or of sincere emotions. Because, as film maker and dramaturge David Mamet, “cinema is not a place where you go to forget, but a place where one goes to remember”. Following the director of State and Main we have to accept that films, as a narrative, offers to creative persons and spectators a direct reference to reality and the world that we inhabit. That is, the time we spend sited in front of a lightened screen is real time and belongs to our lives, it participates in the continuous formation of our personality and appeals in our vision of the world, originating empathy or rejection.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-03
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
text
Artículo evaluado por pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/2828
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/2828
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/2828/2345
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 6 No. 1 (2007); 46-69
Revista de Comunicación; Vol. 6 Núm. 1 (2007); 46-69
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1741978023370948608
score 13.887938
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).