From the cave to Chinese Theater: cinema screen as a mirror of human drama
Descripción del Articulo
Film stories are usually associated with the evasion narrative or with entertainment genre, as a dramatic formula that eases disconnection with reality. If film was a mere illusion detached from real world we would have to accept the unreal nature of its characters as well as events told in their sc...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista de Comunicación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/2828 |
Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/2828 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Guión cinematográfico conflicto verosimilitud ficción personaje Film screenplay conflict likeliness fiction character |
id |
REVUDEP_1240f3bb8a29c895c8820af1b9b96905 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/2828 |
network_acronym_str |
REVUDEP |
network_name_str |
Revista de Comunicación |
repository_id_str |
|
spelling |
From the cave to Chinese Theater: cinema screen as a mirror of human dramaDe la caverna al Chinese Theater: la pantalla de cine como espejo del drama humanoSánchez-Escalonilla, Antonio Guión cinematográficoconflictoverosimilitudficciónpersonajeFilm screenplayconflictlikelinessfictioncharacterFilm stories are usually associated with the evasion narrative or with entertainment genre, as a dramatic formula that eases disconnection with reality. If film was a mere illusion detached from real world we would have to accept the unreal nature of its characters as well as events told in their screenplay. Even though, our experience as spectators remembers us that, in multiple opportunities, films have constituted for us an object of reflection, of passionate debate or of sincere emotions. Because, as film maker and dramaturge David Mamet, “cinema is not a place where you go to forget, but a place where one goes to remember”. Following the director of State and Main we have to accept that films, as a narrative, offers to creative persons and spectators a direct reference to reality and the world that we inhabit. That is, the time we spend sited in front of a lightened screen is real time and belongs to our lives, it participates in the continuous formation of our personality and appeals in our vision of the world, originating empathy or rejection. Los relatos cinematográficos se asocian a menudo con la narrativa de evasión o con el género de entretenimiento, como una fórmula dramática que facilita la huida de la realidad. Si el cine fuera simple ilusión desligada del mundo, habría que aceptar la naturaleza irreal de los personajes y acontecimientos que se relatan en los guiones. Sin embargo, nuestra experiencia como espectadores nos recuerda que, en múltiples ocasiones, el cine ha constituido para nosotros un objeto de reflexión, de apasionado debate o de emociones sinceras. Porque, como explica el cineasta y dramaturgo David Mamet, “el cine no es un sitio al que se va para olvidar, sino más bien un sitio al que se va para recordar”. Siguiendo al director de State and Main tenemos que aceptar que el cine, en cuanto narración, ofrece a creativos y espectadores una referencia directa a la realidad y al mundo que habitamos. Es decir, el tiempo que pasamos sentados delante de una pantalla luminosa es tiempo real y pertenece a nuestras vidas, interviene en la formación continua de nuestra personalidad y apela a nuestra visión del mundo, provocando la sintonía o el rechazo. Y esto no sería así si detrás de cada relato cinematográfico no existiera un director o un guionista dispuesto a ofrecernos una historia sobre el drama humano. Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2022-06-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2828Revista de Comunicación; Vol. 6 No. 1 (2007); 46-69Revista de Comunicación; Vol. 6 Núm. 1 (2007); 46-692227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2828/2345Derechos de autor 2022 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/28282022-06-04T01:14:06Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
From the cave to Chinese Theater: cinema screen as a mirror of human drama De la caverna al Chinese Theater: la pantalla de cine como espejo del drama humano |
title |
From the cave to Chinese Theater: cinema screen as a mirror of human drama |
spellingShingle |
From the cave to Chinese Theater: cinema screen as a mirror of human drama Sánchez-Escalonilla, Antonio Guión cinematográfico conflicto verosimilitud ficción personaje Film screenplay conflict likeliness fiction character |
title_short |
From the cave to Chinese Theater: cinema screen as a mirror of human drama |
title_full |
From the cave to Chinese Theater: cinema screen as a mirror of human drama |
title_fullStr |
From the cave to Chinese Theater: cinema screen as a mirror of human drama |
title_full_unstemmed |
From the cave to Chinese Theater: cinema screen as a mirror of human drama |
title_sort |
From the cave to Chinese Theater: cinema screen as a mirror of human drama |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Sánchez-Escalonilla, Antonio |
author |
Sánchez-Escalonilla, Antonio |
author_facet |
Sánchez-Escalonilla, Antonio |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Guión cinematográfico conflicto verosimilitud ficción personaje Film screenplay conflict likeliness fiction character |
topic |
Guión cinematográfico conflicto verosimilitud ficción personaje Film screenplay conflict likeliness fiction character |
description |
Film stories are usually associated with the evasion narrative or with entertainment genre, as a dramatic formula that eases disconnection with reality. If film was a mere illusion detached from real world we would have to accept the unreal nature of its characters as well as events told in their screenplay. Even though, our experience as spectators remembers us that, in multiple opportunities, films have constituted for us an object of reflection, of passionate debate or of sincere emotions. Because, as film maker and dramaturge David Mamet, “cinema is not a place where you go to forget, but a place where one goes to remember”. Following the director of State and Main we have to accept that films, as a narrative, offers to creative persons and spectators a direct reference to reality and the world that we inhabit. That is, the time we spend sited in front of a lightened screen is real time and belongs to our lives, it participates in the continuous formation of our personality and appeals in our vision of the world, originating empathy or rejection. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-03 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs text Artículo evaluado por pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2828 |
url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2828 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2828/2345 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 6 No. 1 (2007); 46-69 Revista de Comunicación; Vol. 6 Núm. 1 (2007); 46-69 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
instname_str |
Universidad de Piura |
instacron_str |
UDEP |
institution |
UDEP |
reponame_str |
Revista de Comunicación |
collection |
Revista de Comunicación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1741978023370948608 |
score |
13.887938 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).