Epistemology in university research

Descripción del Articulo

This essay focuses on the urgent need to incorporate the epistemological management in university researches, understanding Epistemology as the Philosophy of Science in the development of diagnostic research that in the pre factual stage, determine the proliferation of regrettable positivist positio...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Zeña Quépuy, Carlos
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2015
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revistas - Universidad César Vallejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/736
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/736
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Ciencia
Conocimiento
Epistemología
Investigación
Science
Knowledge
Epistemology
Research
id REVUCV_e2b76e58f2b2bb30ac6152af31d26ba7
oai_identifier_str oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/736
network_acronym_str REVUCV
network_name_str Revistas - Universidad César Vallejo
repository_id_str
spelling Epistemology in university researchLa epistemología en la investigación universitariaZeña Quépuy, CarlosCienciaConocimientoEpistemologíaInvestigaciónScienceKnowledgeEpistemologyResearchThis essay focuses on the urgent need to incorporate the epistemological management in university researches, understanding Epistemology as the Philosophy of Science in the development of diagnostic research that in the pre factual stage, determine the proliferation of regrettable positivist positions that cancel the philosophical approach, it means the subjective position and the dialectical position of the researcher. The revision about educational researches of undergraduate and postgraduate levels, in several virtual and physical libraries, lets to verify the positivist dogmatism; validation of the instrument, expert judgment, pilot test, measures of central tendency, validity and quantitative reliability and elementary data interpretation. This is not the valid, objective and scientific essence of the university research.Este ensayo enfoca la urgente necesidad de incorporar el manejo epistemológico en las investigaciones universitarias, entendiendo Epistemología como Filosofía de la ciencia en el desarrollo de la investigación Diagnóstico, que en la etapa pre factual, constata la proliferación de lamentables posiciones positivistas, que anulan el enfoque filosófico, posición subjetiva y postura dialéctica del investigador. La revisión de investigaciones educativas, en pre y post grado, en diversas bibliotecas virtuales o físicas, permite constatar el dogmatismo positivista: validación del instrumento, Juicio de Expertos, Prueba Piloto, medidas de tendencia central, validez y confiabilidad cuantitativa, elemental interpretación de datos. Esano es la esencia válida, científica, objetiva de la investigación universitaria.Universidad Cesar Vallejo2015-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/736UCV Hacer; Vol. 4 No. 2 (2015): July - December; 116-120UCV Hacer; Vol. 4 Núm. 2 (2015): Julio - Diciembre; 116-1202414-86952305-8552reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/736/707https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/7362021-09-29T22:07:15Z
dc.title.none.fl_str_mv Epistemology in university research
La epistemología en la investigación universitaria
title Epistemology in university research
spellingShingle Epistemology in university research
Zeña Quépuy, Carlos
Ciencia
Conocimiento
Epistemología
Investigación
Science
Knowledge
Epistemology
Research
title_short Epistemology in university research
title_full Epistemology in university research
title_fullStr Epistemology in university research
title_full_unstemmed Epistemology in university research
title_sort Epistemology in university research
dc.creator.none.fl_str_mv Zeña Quépuy, Carlos
author Zeña Quépuy, Carlos
author_facet Zeña Quépuy, Carlos
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Ciencia
Conocimiento
Epistemología
Investigación
Science
Knowledge
Epistemology
Research
topic Ciencia
Conocimiento
Epistemología
Investigación
Science
Knowledge
Epistemology
Research
description This essay focuses on the urgent need to incorporate the epistemological management in university researches, understanding Epistemology as the Philosophy of Science in the development of diagnostic research that in the pre factual stage, determine the proliferation of regrettable positivist positions that cancel the philosophical approach, it means the subjective position and the dialectical position of the researcher. The revision about educational researches of undergraduate and postgraduate levels, in several virtual and physical libraries, lets to verify the positivist dogmatism; validation of the instrument, expert judgment, pilot test, measures of central tendency, validity and quantitative reliability and elementary data interpretation. This is not the valid, objective and scientific essence of the university research.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/736
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/736
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/736/707
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
dc.source.none.fl_str_mv UCV Hacer; Vol. 4 No. 2 (2015): July - December; 116-120
UCV Hacer; Vol. 4 Núm. 2 (2015): Julio - Diciembre; 116-120
2414-8695
2305-8552
reponame:Revistas - Universidad César Vallejo
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
reponame_str Revistas - Universidad César Vallejo
collection Revistas - Universidad César Vallejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1847514083782295552
score 12.6565075
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).