Modern methodology with psychometric influence to improve the understanding the operative part of fractional numbers

Descripción del Articulo

The main objective of this article is to explain the positive influence of a new and innovative teaching methodology, applied to the mathematical operation of Rational Numbers (RN) of students; called Didactic Transposition (DT). The research was developed under the hypothetical-deductive design, wh...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Saucedo García, Myriam Liliana
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revistas - Universidad César Vallejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/212
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/212
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Transposición didáctica
Operacionalidad
Número racional
Desempeño académico
Didactic transposition
Operationality
Rational number
Academic performance
id REVUCV_89d14751acbcec84c264336ed489ff9e
oai_identifier_str oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/212
network_acronym_str REVUCV
network_name_str Revistas - Universidad César Vallejo
repository_id_str
spelling Modern methodology with psychometric influence to improve the understanding the operative part of fractional numbersMetodología moderna con influencia psicométrica para mejorar la comprensión de la parte operativa de los números fraccionariosSaucedo García, Myriam LilianaTransposición didácticaOperacionalidadNúmero racionalDesempeño académicoDidactic transpositionOperationalityRational numberAcademic performanceThe main objective of this article is to explain the positive influence of a new and innovative teaching methodology, applied to the mathematical operation of Rational Numbers (RN) of students; called Didactic Transposition (DT). The research was developed under the hypothetical-deductive design, whose sample was made up of a group of students from science majors at a private university. For this purpose, 2 measuring instruments were used, one the Check Sheet, and the other the Entry and Exit Knowledge Tests. It was concluded that the Didactic Transposition in question has a positive influence on the academic performance of students.Este artículo tiene como objetivo fundamental explicar la influencia positiva de una nueva e innovadora metodología de enseñanza, aplicada a la operacionalidad matemática de los Números Racionales (NR) de estudiantes; denominada Transposición Didáctica (TD). La investigación se desarrolló bajo el diseño hipotético-deductivo, cuya muestra estuvo conformada por un grupo de estudiantes de las carreras de ciencias de una universidad privada. Para tal fin se usaron 2 instrumentos de medición, una la Ficha de Cotejo, y otra las Pruebas de conocimiento de entrada y salida. Se concluyó que la Transposición Didáctica en mención tiene una influencia de manera determinante en la comprensión efectiva de los estudiantes.Universidad Cesar Vallejo2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/21210.18050/psiquemag.v9i2.2737PsiqueMag; Vol. 9 No. 2 (2020): July - December; 1-7PsiqueMag; Vol. 9 Núm. 2 (2020): Julio - Diciembre; 1-72307-0846reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/212/202Derechos de autor 2020 PsiqueMaghttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2122022-12-01T02:10:01Z
dc.title.none.fl_str_mv Modern methodology with psychometric influence to improve the understanding the operative part of fractional numbers
Metodología moderna con influencia psicométrica para mejorar la comprensión de la parte operativa de los números fraccionarios
title Modern methodology with psychometric influence to improve the understanding the operative part of fractional numbers
spellingShingle Modern methodology with psychometric influence to improve the understanding the operative part of fractional numbers
Saucedo García, Myriam Liliana
Transposición didáctica
Operacionalidad
Número racional
Desempeño académico
Didactic transposition
Operationality
Rational number
Academic performance
title_short Modern methodology with psychometric influence to improve the understanding the operative part of fractional numbers
title_full Modern methodology with psychometric influence to improve the understanding the operative part of fractional numbers
title_fullStr Modern methodology with psychometric influence to improve the understanding the operative part of fractional numbers
title_full_unstemmed Modern methodology with psychometric influence to improve the understanding the operative part of fractional numbers
title_sort Modern methodology with psychometric influence to improve the understanding the operative part of fractional numbers
dc.creator.none.fl_str_mv Saucedo García, Myriam Liliana
author Saucedo García, Myriam Liliana
author_facet Saucedo García, Myriam Liliana
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Transposición didáctica
Operacionalidad
Número racional
Desempeño académico
Didactic transposition
Operationality
Rational number
Academic performance
topic Transposición didáctica
Operacionalidad
Número racional
Desempeño académico
Didactic transposition
Operationality
Rational number
Academic performance
description The main objective of this article is to explain the positive influence of a new and innovative teaching methodology, applied to the mathematical operation of Rational Numbers (RN) of students; called Didactic Transposition (DT). The research was developed under the hypothetical-deductive design, whose sample was made up of a group of students from science majors at a private university. For this purpose, 2 measuring instruments were used, one the Check Sheet, and the other the Entry and Exit Knowledge Tests. It was concluded that the Didactic Transposition in question has a positive influence on the academic performance of students.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/212
10.18050/psiquemag.v9i2.2737
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/212
identifier_str_mv 10.18050/psiquemag.v9i2.2737
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/212/202
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 PsiqueMag
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 PsiqueMag
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
dc.source.none.fl_str_mv PsiqueMag; Vol. 9 No. 2 (2020): July - December; 1-7
PsiqueMag; Vol. 9 Núm. 2 (2020): Julio - Diciembre; 1-7
2307-0846
reponame:Revistas - Universidad César Vallejo
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
reponame_str Revistas - Universidad César Vallejo
collection Revistas - Universidad César Vallejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846879905882570752
score 12.663409
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).