Modern methodology with psychometric influence to improve the understanding the operative part of fractional numbers
Descripción del Articulo
The main objective of this article is to explain the positive influence of a new and innovative teaching methodology, applied to the mathematical operation of Rational Numbers (RN) of students; called Didactic Transposition (DT). The research was developed under the hypothetical-deductive design, wh...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2020 |
| Institución: | Universidad César Vallejo |
| Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/212 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/212 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Transposición didáctica Operacionalidad Número racional Desempeño académico Didactic transposition Operationality Rational number Academic performance |
| id |
REVUCV_89d14751acbcec84c264336ed489ff9e |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/212 |
| network_acronym_str |
REVUCV |
| network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Modern methodology with psychometric influence to improve the understanding the operative part of fractional numbersMetodología moderna con influencia psicométrica para mejorar la comprensión de la parte operativa de los números fraccionariosSaucedo García, Myriam LilianaTransposición didácticaOperacionalidadNúmero racionalDesempeño académicoDidactic transpositionOperationalityRational numberAcademic performanceThe main objective of this article is to explain the positive influence of a new and innovative teaching methodology, applied to the mathematical operation of Rational Numbers (RN) of students; called Didactic Transposition (DT). The research was developed under the hypothetical-deductive design, whose sample was made up of a group of students from science majors at a private university. For this purpose, 2 measuring instruments were used, one the Check Sheet, and the other the Entry and Exit Knowledge Tests. It was concluded that the Didactic Transposition in question has a positive influence on the academic performance of students.Este artículo tiene como objetivo fundamental explicar la influencia positiva de una nueva e innovadora metodología de enseñanza, aplicada a la operacionalidad matemática de los Números Racionales (NR) de estudiantes; denominada Transposición Didáctica (TD). La investigación se desarrolló bajo el diseño hipotético-deductivo, cuya muestra estuvo conformada por un grupo de estudiantes de las carreras de ciencias de una universidad privada. Para tal fin se usaron 2 instrumentos de medición, una la Ficha de Cotejo, y otra las Pruebas de conocimiento de entrada y salida. Se concluyó que la Transposición Didáctica en mención tiene una influencia de manera determinante en la comprensión efectiva de los estudiantes.Universidad Cesar Vallejo2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/21210.18050/psiquemag.v9i2.2737PsiqueMag; Vol. 9 No. 2 (2020): July - December; 1-7PsiqueMag; Vol. 9 Núm. 2 (2020): Julio - Diciembre; 1-72307-0846reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/212/202Derechos de autor 2020 PsiqueMaghttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2122022-12-01T02:10:01Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Modern methodology with psychometric influence to improve the understanding the operative part of fractional numbers Metodología moderna con influencia psicométrica para mejorar la comprensión de la parte operativa de los números fraccionarios |
| title |
Modern methodology with psychometric influence to improve the understanding the operative part of fractional numbers |
| spellingShingle |
Modern methodology with psychometric influence to improve the understanding the operative part of fractional numbers Saucedo García, Myriam Liliana Transposición didáctica Operacionalidad Número racional Desempeño académico Didactic transposition Operationality Rational number Academic performance |
| title_short |
Modern methodology with psychometric influence to improve the understanding the operative part of fractional numbers |
| title_full |
Modern methodology with psychometric influence to improve the understanding the operative part of fractional numbers |
| title_fullStr |
Modern methodology with psychometric influence to improve the understanding the operative part of fractional numbers |
| title_full_unstemmed |
Modern methodology with psychometric influence to improve the understanding the operative part of fractional numbers |
| title_sort |
Modern methodology with psychometric influence to improve the understanding the operative part of fractional numbers |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Saucedo García, Myriam Liliana |
| author |
Saucedo García, Myriam Liliana |
| author_facet |
Saucedo García, Myriam Liliana |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Transposición didáctica Operacionalidad Número racional Desempeño académico Didactic transposition Operationality Rational number Academic performance |
| topic |
Transposición didáctica Operacionalidad Número racional Desempeño académico Didactic transposition Operationality Rational number Academic performance |
| description |
The main objective of this article is to explain the positive influence of a new and innovative teaching methodology, applied to the mathematical operation of Rational Numbers (RN) of students; called Didactic Transposition (DT). The research was developed under the hypothetical-deductive design, whose sample was made up of a group of students from science majors at a private university. For this purpose, 2 measuring instruments were used, one the Check Sheet, and the other the Entry and Exit Knowledge Tests. It was concluded that the Didactic Transposition in question has a positive influence on the academic performance of students. |
| publishDate |
2020 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/212 10.18050/psiquemag.v9i2.2737 |
| url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/212 |
| identifier_str_mv |
10.18050/psiquemag.v9i2.2737 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/212/202 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
| dc.source.none.fl_str_mv |
PsiqueMag; Vol. 9 No. 2 (2020): July - December; 1-7 PsiqueMag; Vol. 9 Núm. 2 (2020): Julio - Diciembre; 1-7 2307-0846 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
| instname_str |
Universidad César Vallejo |
| instacron_str |
UCV |
| institution |
UCV |
| reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
| collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846879905882570752 |
| score |
12.663409 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).