Study Habits and Text Comprehension in University Students: A Bibliometric Analysis
Descripción del Articulo
The article addresses the complex cognitive task of understanding reading and developing effective study habits, highlighting the influence of the reader's creativity, the intertextual connection and the action of reading as an interpretative process. It highlights the problems in university te...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2024 |
| Institución: | Universidad César Vallejo |
| Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
| Lenguaje: | inglés |
| OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2788 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2788 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Hábitos de estudio Comprensión de textos Rendimiento académico Estudiantes universitarios Motivación Análisis bibliométrico Text comprehension Academic performance motivation University students Bibliometric analysis |
| id |
REVUCV_88f8871522dcc66253d5583003c2b697 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2788 |
| network_acronym_str |
REVUCV |
| network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Study Habits and Text Comprehension in University Students: A Bibliometric AnalysisHábitos de estudio y la compresión de textos en universitarios: Análisis bibliométricoAlarcón La Rosa, Cronwell JhonatanHábitos de estudioComprensión de textosRendimiento académicoEstudiantes universitariosMotivaciónAnálisis bibliométricoText comprehensionAcademic performancemotivationUniversity studentsBibliometric analysisThe article addresses the complex cognitive task of understanding reading and developing effective study habits, highlighting the influence of the reader's creativity, the intertextual connection and the action of reading as an interpretative process. It highlights the problems in university teaching, with students coming from basic educational levels, which impacts on their academic performance. Factors such as motivation and academic procrastination are mentioned, as well as worrying results in PISA evaluations regarding reading comprehension in Peru. The methodology employed includes the search and analysis of scientific articles on study habits and text comprehension, using Scopus and VOSviewer. The results and discussions reveal the relationship between study habits and academic performance, highlighting the importance of favorable attitudes towards study. In addition, a bibliometric analysis is presented showing the academic production in these topics, with emphasis on Spain. In the conclusions, it is suggested to implement specific strategies to improve the comprehension of critical texts, despite the fact that the evidence on study habits is already considerable. Further studies with more representative samples are recommended to better understand the relationship between study habits and comprehension of critical texts.El artículo aborda la compleja tarea cognitiva de comprender la lectura y desarrollar hábitos de estudio efectivos, destacando la influencia de la creatividad del lector, la conexión intertextual y la acción de leer como un proceso interpretativo. Se resalta la problemática en la enseñanza universitaria, con estudiantes provenientes de niveles educativos básicos, lo que impacta en su desempeño académico. Se mencionan factores como la motivación y la procrastinación académica, así como resultados preocupantes en las evaluaciones PISA respecto a la comprensión lectora en Perú. La metodología empleada incluye la búsqueda y análisis de artículos científicos sobre hábitos de estudio y comprensión de textos, utilizando Scopus y VOSviewer. Los resultados y discusiones revelan la relación entre hábitos de estudio y rendimiento académico, destacando la importancia de actitudes favorables hacia el estudio. Además, se presenta un análisis bibliométrico que muestra la producción académica en estos temas, con énfasis en España. En las conclusiones, se sugiere implementar estrategias específicas para mejorar la comprensión de textos críticos, a pesar de que la evidencia sobre hábitos de estudio ya es considerable. Se recomienda realizar estudios adicionales con muestras más representativas para comprender mejor la relación entre hábitos de estudio y comprensión de textos críticos.Universidad Cesar Vallejo2024-03-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/278810.18050/psiquemag.v13i1.2788PsiqueMag; Vol. 13 No. 1 (2024): Enero-Junio; 23-33PsiqueMag; Vol. 13 Núm. 1 (2024): Enero-Junio; 23-332307-084610.18050/psiquemag.v13i1reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVenghttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2788/2249Derechos de autor 2024 Cronwell Jhonatan Alarcón La Rosahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/27882024-03-27T23:15:31Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Study Habits and Text Comprehension in University Students: A Bibliometric Analysis Hábitos de estudio y la compresión de textos en universitarios: Análisis bibliométrico |
| title |
Study Habits and Text Comprehension in University Students: A Bibliometric Analysis |
| spellingShingle |
Study Habits and Text Comprehension in University Students: A Bibliometric Analysis Alarcón La Rosa, Cronwell Jhonatan Hábitos de estudio Comprensión de textos Rendimiento académico Estudiantes universitarios Motivación Análisis bibliométrico Text comprehension Academic performance motivation University students Bibliometric analysis |
| title_short |
Study Habits and Text Comprehension in University Students: A Bibliometric Analysis |
| title_full |
Study Habits and Text Comprehension in University Students: A Bibliometric Analysis |
| title_fullStr |
Study Habits and Text Comprehension in University Students: A Bibliometric Analysis |
| title_full_unstemmed |
Study Habits and Text Comprehension in University Students: A Bibliometric Analysis |
| title_sort |
Study Habits and Text Comprehension in University Students: A Bibliometric Analysis |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Alarcón La Rosa, Cronwell Jhonatan |
| author |
Alarcón La Rosa, Cronwell Jhonatan |
| author_facet |
Alarcón La Rosa, Cronwell Jhonatan |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Hábitos de estudio Comprensión de textos Rendimiento académico Estudiantes universitarios Motivación Análisis bibliométrico Text comprehension Academic performance motivation University students Bibliometric analysis |
| topic |
Hábitos de estudio Comprensión de textos Rendimiento académico Estudiantes universitarios Motivación Análisis bibliométrico Text comprehension Academic performance motivation University students Bibliometric analysis |
| description |
The article addresses the complex cognitive task of understanding reading and developing effective study habits, highlighting the influence of the reader's creativity, the intertextual connection and the action of reading as an interpretative process. It highlights the problems in university teaching, with students coming from basic educational levels, which impacts on their academic performance. Factors such as motivation and academic procrastination are mentioned, as well as worrying results in PISA evaluations regarding reading comprehension in Peru. The methodology employed includes the search and analysis of scientific articles on study habits and text comprehension, using Scopus and VOSviewer. The results and discussions reveal the relationship between study habits and academic performance, highlighting the importance of favorable attitudes towards study. In addition, a bibliometric analysis is presented showing the academic production in these topics, with emphasis on Spain. In the conclusions, it is suggested to implement specific strategies to improve the comprehension of critical texts, despite the fact that the evidence on study habits is already considerable. Further studies with more representative samples are recommended to better understand the relationship between study habits and comprehension of critical texts. |
| publishDate |
2024 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-27 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2788 10.18050/psiquemag.v13i1.2788 |
| url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2788 |
| identifier_str_mv |
10.18050/psiquemag.v13i1.2788 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
| language |
eng |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2788/2249 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Cronwell Jhonatan Alarcón La Rosa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Cronwell Jhonatan Alarcón La Rosa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
| dc.source.none.fl_str_mv |
PsiqueMag; Vol. 13 No. 1 (2024): Enero-Junio; 23-33 PsiqueMag; Vol. 13 Núm. 1 (2024): Enero-Junio; 23-33 2307-0846 10.18050/psiquemag.v13i1 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
| instname_str |
Universidad César Vallejo |
| instacron_str |
UCV |
| institution |
UCV |
| reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
| collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846879906040905728 |
| score |
12.605999 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).