Study Habits and Text Comprehension in University Students: A Bibliometric Analysis

Descripción del Articulo

The article addresses the complex cognitive task of understanding reading and developing effective study habits, highlighting the influence of the reader's creativity, the intertextual connection and the action of reading as an interpretative process. It highlights the problems in university te...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Alarcón La Rosa, Cronwell Jhonatan
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revistas - Universidad César Vallejo
Lenguaje:inglés
OAI Identifier:oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2788
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2788
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Hábitos de estudio
Comprensión de textos
Rendimiento académico
Estudiantes universitarios
Motivación
Análisis bibliométrico
Text comprehension
Academic performance
motivation
University students
Bibliometric analysis
id REVUCV_88f8871522dcc66253d5583003c2b697
oai_identifier_str oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2788
network_acronym_str REVUCV
network_name_str Revistas - Universidad César Vallejo
repository_id_str
spelling Study Habits and Text Comprehension in University Students: A Bibliometric AnalysisHábitos de estudio y la compresión de textos en universitarios: Análisis bibliométricoAlarcón La Rosa, Cronwell JhonatanHábitos de estudioComprensión de textosRendimiento académicoEstudiantes universitariosMotivaciónAnálisis bibliométricoText comprehensionAcademic performancemotivationUniversity studentsBibliometric analysisThe article addresses the complex cognitive task of understanding reading and developing effective study habits, highlighting the influence of the reader's creativity, the intertextual connection and the action of reading as an interpretative process. It highlights the problems in university teaching, with students coming from basic educational levels, which impacts on their academic performance. Factors such as motivation and academic procrastination are mentioned, as well as worrying results in PISA evaluations regarding reading comprehension in Peru. The methodology employed includes the search and analysis of scientific articles on study habits and text comprehension, using Scopus and VOSviewer. The results and discussions reveal the relationship between study habits and academic performance, highlighting the importance of favorable attitudes towards study. In addition, a bibliometric analysis is presented showing the academic production in these topics, with emphasis on Spain. In the conclusions, it is suggested to implement specific strategies to improve the comprehension of critical texts, despite the fact that the evidence on study habits is already considerable. Further studies with more representative samples are recommended to better understand the relationship between study habits and comprehension of critical texts.El artículo aborda la compleja tarea cognitiva de comprender la lectura y desarrollar hábitos de estudio efectivos, destacando la influencia de la creatividad del lector, la conexión intertextual y la acción de leer como un proceso interpretativo. Se resalta la problemática en la enseñanza universitaria, con estudiantes provenientes de niveles educativos básicos, lo que impacta en su desempeño académico. Se mencionan factores como la motivación y la procrastinación académica, así como resultados preocupantes en las evaluaciones PISA respecto a la comprensión lectora en Perú. La metodología empleada incluye la búsqueda y análisis de artículos científicos sobre hábitos de estudio y comprensión de textos, utilizando Scopus y VOSviewer. Los resultados y discusiones revelan la relación entre hábitos de estudio y rendimiento académico, destacando la importancia de actitudes favorables hacia el estudio. Además, se presenta un análisis bibliométrico que muestra la producción académica en estos temas, con énfasis en España. En las conclusiones, se sugiere implementar estrategias específicas para mejorar la comprensión de textos críticos, a pesar de que la evidencia sobre hábitos de estudio ya es considerable. Se recomienda realizar estudios adicionales con muestras más representativas para comprender mejor la relación entre hábitos de estudio y comprensión de textos críticos.Universidad Cesar Vallejo2024-03-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/278810.18050/psiquemag.v13i1.2788PsiqueMag; Vol. 13 No. 1 (2024): Enero-Junio; 23-33PsiqueMag; Vol. 13 Núm. 1 (2024): Enero-Junio; 23-332307-084610.18050/psiquemag.v13i1reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVenghttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2788/2249Derechos de autor 2024 Cronwell Jhonatan Alarcón La Rosahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/27882024-03-27T23:15:31Z
dc.title.none.fl_str_mv Study Habits and Text Comprehension in University Students: A Bibliometric Analysis
Hábitos de estudio y la compresión de textos en universitarios: Análisis bibliométrico
title Study Habits and Text Comprehension in University Students: A Bibliometric Analysis
spellingShingle Study Habits and Text Comprehension in University Students: A Bibliometric Analysis
Alarcón La Rosa, Cronwell Jhonatan
Hábitos de estudio
Comprensión de textos
Rendimiento académico
Estudiantes universitarios
Motivación
Análisis bibliométrico
Text comprehension
Academic performance
motivation
University students
Bibliometric analysis
title_short Study Habits and Text Comprehension in University Students: A Bibliometric Analysis
title_full Study Habits and Text Comprehension in University Students: A Bibliometric Analysis
title_fullStr Study Habits and Text Comprehension in University Students: A Bibliometric Analysis
title_full_unstemmed Study Habits and Text Comprehension in University Students: A Bibliometric Analysis
title_sort Study Habits and Text Comprehension in University Students: A Bibliometric Analysis
dc.creator.none.fl_str_mv Alarcón La Rosa, Cronwell Jhonatan
author Alarcón La Rosa, Cronwell Jhonatan
author_facet Alarcón La Rosa, Cronwell Jhonatan
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Hábitos de estudio
Comprensión de textos
Rendimiento académico
Estudiantes universitarios
Motivación
Análisis bibliométrico
Text comprehension
Academic performance
motivation
University students
Bibliometric analysis
topic Hábitos de estudio
Comprensión de textos
Rendimiento académico
Estudiantes universitarios
Motivación
Análisis bibliométrico
Text comprehension
Academic performance
motivation
University students
Bibliometric analysis
description The article addresses the complex cognitive task of understanding reading and developing effective study habits, highlighting the influence of the reader's creativity, the intertextual connection and the action of reading as an interpretative process. It highlights the problems in university teaching, with students coming from basic educational levels, which impacts on their academic performance. Factors such as motivation and academic procrastination are mentioned, as well as worrying results in PISA evaluations regarding reading comprehension in Peru. The methodology employed includes the search and analysis of scientific articles on study habits and text comprehension, using Scopus and VOSviewer. The results and discussions reveal the relationship between study habits and academic performance, highlighting the importance of favorable attitudes towards study. In addition, a bibliometric analysis is presented showing the academic production in these topics, with emphasis on Spain. In the conclusions, it is suggested to implement specific strategies to improve the comprehension of critical texts, despite the fact that the evidence on study habits is already considerable. Further studies with more representative samples are recommended to better understand the relationship between study habits and comprehension of critical texts.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-27
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2788
10.18050/psiquemag.v13i1.2788
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2788
identifier_str_mv 10.18050/psiquemag.v13i1.2788
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2788/2249
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Cronwell Jhonatan Alarcón La Rosa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Cronwell Jhonatan Alarcón La Rosa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
dc.source.none.fl_str_mv PsiqueMag; Vol. 13 No. 1 (2024): Enero-Junio; 23-33
PsiqueMag; Vol. 13 Núm. 1 (2024): Enero-Junio; 23-33
2307-0846
10.18050/psiquemag.v13i1
reponame:Revistas - Universidad César Vallejo
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
reponame_str Revistas - Universidad César Vallejo
collection Revistas - Universidad César Vallejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846879906040905728
score 12.605999
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).