ACRA learning strategies scale: psychometric adaptation in Peruvian university students
Descripción del Articulo
This study had as purpose of this is to adapt the Scale of Learning Strategies (ACRA) by Roman and Gallego (1994) for Private University students in San Juan de Lurigancho. A non-experimental design with a cross-sectional and psychometric test was used. Four hundred selected students took part of th...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/217 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/217 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Estrategias de aprendizaje Adaptación Estudiantes universitarios Learning strategies Adaptation University students |
id |
REVUCV_66da4a6878ac6858976c177efd86f987 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/217 |
network_acronym_str |
REVUCV |
network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository_id_str |
|
spelling |
ACRA learning strategies scale: psychometric adaptation in Peruvian university studentsEscala de estrategias de aprendizaje ACRA: adaptación psicométrica en estudiantes universitarios peruanosGonzales Córdova, Grecia LibertadEstrategias de aprendizajeAdaptaciónEstudiantes universitariosLearning strategiesAdaptationUniversity studentsThis study had as purpose of this is to adapt the Scale of Learning Strategies (ACRA) by Roman and Gallego (1994) for Private University students in San Juan de Lurigancho. A non-experimental design with a cross-sectional and psychometric test was used. Four hundred selected students took part of the probability sample, considering that the sample size was calculated on 95% of confidential interval and were distributed proportionally according to the academic and professional schools. Regarding the procedures, items analysis was carried out, so it could be subjected by five expert judges, who verified the validity of the test content. Therefore, the main compounds analysis were carried out, where KMO showed values from 0.86 to 0.91 and Barlett’s test of spherecity was minus 0.05 which allowed to verify the inner consistency through the Cronbach’s alpha measure and the Spearman-Brown formula, having values for each sub-scale, acquisition, codification, recovery of information and procedure support, from 0.71 to 0.92. In conclusion, there is enough evidence of validity and confidence of the instrument for its use. Additionally, percentile ranks were made and will be useful to identify the predominant learning strategies of the population survey and the following research that allows a better understanding of this variable.El estudio tuvo como finalidad adaptar la Escala de Estrategias de Aprendizaje (ACRA) de Román y Gallego (1994) en los estudiantes de una Universidad Privada-San Juan de Lurigancho. El diseño fue no experimental de corte transversal y de tipo psicométrico. Participaron 400 estudiantes seleccionados mediante un muestreo probabilístico, pues se calculó el tamaño de la muestra al 95% de intervalo de confianza y fueron distribuidos proporcionalmente de acuerdo a su carrera profesional. En cuanto a los procedimientos, se realizó el análisis de ítems, para luego someterlos al criterio de cinco jueces expertos, los que verificaron la validez de contenido de la prueba. Luego, se realizó el análisis de componentes principales, donde el KMO mostró valores desde 0,86 hasta 0,91 y el test de esfericidad de Bartlet fue menor a 0,05, lo que permitió verificar la validez de constructo, hallando porcentajes de varianza entre 52 % y 64 %. Además, la fiabilidad se estableció por consistencia interna a través del índice Alfa deCronbach y la fórmula de Spearman-Brown, obteniendo valores para cada sub-escala, adquisición, codificación, recuperación de la información y apoyo al procesamiento, desde 0,71 hasta 0,92. Por lo tanto, es estudio concluye, que existen evidencias suficientes de validez y confiabilidad del instrumento para su aplicación. Adicionalmente, se elaboraron normas percentiles que serán de utilidad para identificar las estrategias de aprendizaje predominantes en la población de estudio y próximas investigaciones que permitan un mejor conocimiento de esta variable.Universidad Cesar Vallejo2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/21710.18050/psiquemag.v9i2.2741PsiqueMag; Vol. 9 No. 2 (2020): July - December; 40-50PsiqueMag; Vol. 9 Núm. 2 (2020): Julio - Diciembre; 40-502307-0846reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/217/207Derechos de autor 2020 PsiqueMaghttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2172022-12-01T02:10:01Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
ACRA learning strategies scale: psychometric adaptation in Peruvian university students Escala de estrategias de aprendizaje ACRA: adaptación psicométrica en estudiantes universitarios peruanos |
title |
ACRA learning strategies scale: psychometric adaptation in Peruvian university students |
spellingShingle |
ACRA learning strategies scale: psychometric adaptation in Peruvian university students Gonzales Córdova, Grecia Libertad Estrategias de aprendizaje Adaptación Estudiantes universitarios Learning strategies Adaptation University students |
title_short |
ACRA learning strategies scale: psychometric adaptation in Peruvian university students |
title_full |
ACRA learning strategies scale: psychometric adaptation in Peruvian university students |
title_fullStr |
ACRA learning strategies scale: psychometric adaptation in Peruvian university students |
title_full_unstemmed |
ACRA learning strategies scale: psychometric adaptation in Peruvian university students |
title_sort |
ACRA learning strategies scale: psychometric adaptation in Peruvian university students |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Gonzales Córdova, Grecia Libertad |
author |
Gonzales Córdova, Grecia Libertad |
author_facet |
Gonzales Córdova, Grecia Libertad |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Estrategias de aprendizaje Adaptación Estudiantes universitarios Learning strategies Adaptation University students |
topic |
Estrategias de aprendizaje Adaptación Estudiantes universitarios Learning strategies Adaptation University students |
description |
This study had as purpose of this is to adapt the Scale of Learning Strategies (ACRA) by Roman and Gallego (1994) for Private University students in San Juan de Lurigancho. A non-experimental design with a cross-sectional and psychometric test was used. Four hundred selected students took part of the probability sample, considering that the sample size was calculated on 95% of confidential interval and were distributed proportionally according to the academic and professional schools. Regarding the procedures, items analysis was carried out, so it could be subjected by five expert judges, who verified the validity of the test content. Therefore, the main compounds analysis were carried out, where KMO showed values from 0.86 to 0.91 and Barlett’s test of spherecity was minus 0.05 which allowed to verify the inner consistency through the Cronbach’s alpha measure and the Spearman-Brown formula, having values for each sub-scale, acquisition, codification, recovery of information and procedure support, from 0.71 to 0.92. In conclusion, there is enough evidence of validity and confidence of the instrument for its use. Additionally, percentile ranks were made and will be useful to identify the predominant learning strategies of the population survey and the following research that allows a better understanding of this variable. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/217 10.18050/psiquemag.v9i2.2741 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/217 |
identifier_str_mv |
10.18050/psiquemag.v9i2.2741 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/217/207 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
PsiqueMag; Vol. 9 No. 2 (2020): July - December; 40-50 PsiqueMag; Vol. 9 Núm. 2 (2020): Julio - Diciembre; 40-50 2307-0846 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846245727324340224 |
score |
12.789266 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).