Test to evaluate knowledge in Law: analysis of the items by applying the Rasch model

Descripción del Articulo

The evaluation of the academic performance of university students is a fundamental element to measure the quality of education in a higher education. The most direct way to obtain this qualification is through exams or probing tests, however if we consider that teachers are the ones who determine th...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Belén Ghio, Fernanda, Cupani, Marcos, Garrido, Sebastian Jesús, Azpilicueta, Ana Estefanía, Morán, Valeria Estefanía
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revistas - Universidad César Vallejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/191
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/191
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Test de conocimiento general
Construcción de test
Banco de ítems
Teoría de respuesta al ítem
Leyes
General Knowledge Testing
Test Construction
Item bank
Item Response Theory
Laws
id REVUCV_37d9a31ca2208b177f56a411ef35af40
oai_identifier_str oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/191
network_acronym_str REVUCV
network_name_str Revistas - Universidad César Vallejo
repository_id_str
spelling Test to evaluate knowledge in Law: analysis of the items by applying the Rasch modelPrueba para evaluar conocimiento en Leyes: análisis de los ítems mediante la aplicación del modelo de RaschBelén Ghio, FernandaCupani, MarcosGarrido, Sebastian Jesús Azpilicueta, Ana EstefaníaMorán, Valeria EstefaníaTest de conocimiento generalConstrucción de testBanco de ítemsTeoría de respuesta al ítemLeyesGeneral Knowledge TestingTest ConstructionItem bankItem Response TheoryLawsThe evaluation of the academic performance of university students is a fundamental element to measure the quality of education in a higher education. The most direct way to obtain this qualification is through exams or probing tests, however if we consider that teachers are the ones who determine the form of evaluation, these instruments may present shortcomings in their elaboration. Therefore, in the School of Psychology of the National University of Cordoba is being built a test that attempts to estimate the academic performance of university students. Reason for which in this work the Rasch model is applied to evaluate the psychometric properties of 31 items of Level I of the knowledge domain in Laws. The sample consisted of 170 students aged between 19 and 60 years (M = 24.59, DE = 6.22). In general, the items have good psychometric properties. This work makes significant contributions in the field of measurement and evaluation in our environment, based on the need to evaluate the wide range of knowledge and skills that students must achieve in the university environment.La evaluación del rendimiento académico de los estudiantes universitarios resulta un elemento fundamental para medir la calidad educativa en la enseñanza superior. La forma más directa de obtener dicha calificación es a través de exámenes o pruebas de medición, sin embargo si consideramos que son los docentes los que determinan la forma de evaluación, dichos instrumentos pueden presentar falencias en su elaboración. Por lo cual, en la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de Córdoba se está construyendo un Test que pretende estimar el rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Razón por la cual en este trabajo se aplica el modelo de Rasch para evaluar las propiedades psicométricas de 31 ítems del Nivel I del dominio de conocimiento en Leyes. La muestra estuvo compuesta por 170 estudiantes con edades comprendidas entre 19 y 60 años (M = 24,59; DE= 6,22). En líneas generales, los ítems presentan buenas propiedades psicométricas. Este trabajo realiza aportes significativos en el ámbito de la medición y evaluación en nuestro medio, viendo la necesidad de evaluar el amplio rango de conocimientos y habilidades que deben adquirir los estudiantes en el ámbito universitario.Universidad Cesar Vallejo2019-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/191PsiqueMag; Vol. 8 No. 1 (2019): January - June; 105-116PsiqueMag; Vol. 8 Núm. 1 (2019): Enero - Junio; 105-1162307-0846reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/191/182Derechos de autor 2019 PsiqueMaghttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/1912021-08-15T15:55:39Z
dc.title.none.fl_str_mv Test to evaluate knowledge in Law: analysis of the items by applying the Rasch model
Prueba para evaluar conocimiento en Leyes: análisis de los ítems mediante la aplicación del modelo de Rasch
title Test to evaluate knowledge in Law: analysis of the items by applying the Rasch model
spellingShingle Test to evaluate knowledge in Law: analysis of the items by applying the Rasch model
Belén Ghio, Fernanda
Test de conocimiento general
Construcción de test
Banco de ítems
Teoría de respuesta al ítem
Leyes
General Knowledge Testing
Test Construction
Item bank
Item Response Theory
Laws
title_short Test to evaluate knowledge in Law: analysis of the items by applying the Rasch model
title_full Test to evaluate knowledge in Law: analysis of the items by applying the Rasch model
title_fullStr Test to evaluate knowledge in Law: analysis of the items by applying the Rasch model
title_full_unstemmed Test to evaluate knowledge in Law: analysis of the items by applying the Rasch model
title_sort Test to evaluate knowledge in Law: analysis of the items by applying the Rasch model
dc.creator.none.fl_str_mv Belén Ghio, Fernanda
Cupani, Marcos
Garrido, Sebastian Jesús
Azpilicueta, Ana Estefanía
Morán, Valeria Estefanía
author Belén Ghio, Fernanda
author_facet Belén Ghio, Fernanda
Cupani, Marcos
Garrido, Sebastian Jesús
Azpilicueta, Ana Estefanía
Morán, Valeria Estefanía
author_role author
author2 Cupani, Marcos
Garrido, Sebastian Jesús
Azpilicueta, Ana Estefanía
Morán, Valeria Estefanía
author2_role author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Test de conocimiento general
Construcción de test
Banco de ítems
Teoría de respuesta al ítem
Leyes
General Knowledge Testing
Test Construction
Item bank
Item Response Theory
Laws
topic Test de conocimiento general
Construcción de test
Banco de ítems
Teoría de respuesta al ítem
Leyes
General Knowledge Testing
Test Construction
Item bank
Item Response Theory
Laws
description The evaluation of the academic performance of university students is a fundamental element to measure the quality of education in a higher education. The most direct way to obtain this qualification is through exams or probing tests, however if we consider that teachers are the ones who determine the form of evaluation, these instruments may present shortcomings in their elaboration. Therefore, in the School of Psychology of the National University of Cordoba is being built a test that attempts to estimate the academic performance of university students. Reason for which in this work the Rasch model is applied to evaluate the psychometric properties of 31 items of Level I of the knowledge domain in Laws. The sample consisted of 170 students aged between 19 and 60 years (M = 24.59, DE = 6.22). In general, the items have good psychometric properties. This work makes significant contributions in the field of measurement and evaluation in our environment, based on the need to evaluate the wide range of knowledge and skills that students must achieve in the university environment.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/191
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/191
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/191/182
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 PsiqueMag
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 PsiqueMag
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
dc.source.none.fl_str_mv PsiqueMag; Vol. 8 No. 1 (2019): January - June; 105-116
PsiqueMag; Vol. 8 Núm. 1 (2019): Enero - Junio; 105-116
2307-0846
reponame:Revistas - Universidad César Vallejo
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
reponame_str Revistas - Universidad César Vallejo
collection Revistas - Universidad César Vallejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1843709007590588416
score 12.772538
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).