Test to evaluate knowledge in Law: analysis of the items by applying the Rasch model
Descripción del Articulo
The evaluation of the academic performance of university students is a fundamental element to measure the quality of education in a higher education. The most direct way to obtain this qualification is through exams or probing tests, however if we consider that teachers are the ones who determine th...
Autores: | , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/191 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/191 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Test de conocimiento general Construcción de test Banco de ítems Teoría de respuesta al ítem Leyes General Knowledge Testing Test Construction Item bank Item Response Theory Laws |
id |
REVUCV_37d9a31ca2208b177f56a411ef35af40 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/191 |
network_acronym_str |
REVUCV |
network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository_id_str |
|
spelling |
Test to evaluate knowledge in Law: analysis of the items by applying the Rasch modelPrueba para evaluar conocimiento en Leyes: análisis de los ítems mediante la aplicación del modelo de RaschBelén Ghio, FernandaCupani, MarcosGarrido, Sebastian Jesús Azpilicueta, Ana EstefaníaMorán, Valeria EstefaníaTest de conocimiento generalConstrucción de testBanco de ítemsTeoría de respuesta al ítemLeyesGeneral Knowledge TestingTest ConstructionItem bankItem Response TheoryLawsThe evaluation of the academic performance of university students is a fundamental element to measure the quality of education in a higher education. The most direct way to obtain this qualification is through exams or probing tests, however if we consider that teachers are the ones who determine the form of evaluation, these instruments may present shortcomings in their elaboration. Therefore, in the School of Psychology of the National University of Cordoba is being built a test that attempts to estimate the academic performance of university students. Reason for which in this work the Rasch model is applied to evaluate the psychometric properties of 31 items of Level I of the knowledge domain in Laws. The sample consisted of 170 students aged between 19 and 60 years (M = 24.59, DE = 6.22). In general, the items have good psychometric properties. This work makes significant contributions in the field of measurement and evaluation in our environment, based on the need to evaluate the wide range of knowledge and skills that students must achieve in the university environment.La evaluación del rendimiento académico de los estudiantes universitarios resulta un elemento fundamental para medir la calidad educativa en la enseñanza superior. La forma más directa de obtener dicha calificación es a través de exámenes o pruebas de medición, sin embargo si consideramos que son los docentes los que determinan la forma de evaluación, dichos instrumentos pueden presentar falencias en su elaboración. Por lo cual, en la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de Córdoba se está construyendo un Test que pretende estimar el rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Razón por la cual en este trabajo se aplica el modelo de Rasch para evaluar las propiedades psicométricas de 31 ítems del Nivel I del dominio de conocimiento en Leyes. La muestra estuvo compuesta por 170 estudiantes con edades comprendidas entre 19 y 60 años (M = 24,59; DE= 6,22). En líneas generales, los ítems presentan buenas propiedades psicométricas. Este trabajo realiza aportes significativos en el ámbito de la medición y evaluación en nuestro medio, viendo la necesidad de evaluar el amplio rango de conocimientos y habilidades que deben adquirir los estudiantes en el ámbito universitario.Universidad Cesar Vallejo2019-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/191PsiqueMag; Vol. 8 No. 1 (2019): January - June; 105-116PsiqueMag; Vol. 8 Núm. 1 (2019): Enero - Junio; 105-1162307-0846reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/191/182Derechos de autor 2019 PsiqueMaghttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/1912021-08-15T15:55:39Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Test to evaluate knowledge in Law: analysis of the items by applying the Rasch model Prueba para evaluar conocimiento en Leyes: análisis de los ítems mediante la aplicación del modelo de Rasch |
title |
Test to evaluate knowledge in Law: analysis of the items by applying the Rasch model |
spellingShingle |
Test to evaluate knowledge in Law: analysis of the items by applying the Rasch model Belén Ghio, Fernanda Test de conocimiento general Construcción de test Banco de ítems Teoría de respuesta al ítem Leyes General Knowledge Testing Test Construction Item bank Item Response Theory Laws |
title_short |
Test to evaluate knowledge in Law: analysis of the items by applying the Rasch model |
title_full |
Test to evaluate knowledge in Law: analysis of the items by applying the Rasch model |
title_fullStr |
Test to evaluate knowledge in Law: analysis of the items by applying the Rasch model |
title_full_unstemmed |
Test to evaluate knowledge in Law: analysis of the items by applying the Rasch model |
title_sort |
Test to evaluate knowledge in Law: analysis of the items by applying the Rasch model |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Belén Ghio, Fernanda Cupani, Marcos Garrido, Sebastian Jesús Azpilicueta, Ana Estefanía Morán, Valeria Estefanía |
author |
Belén Ghio, Fernanda |
author_facet |
Belén Ghio, Fernanda Cupani, Marcos Garrido, Sebastian Jesús Azpilicueta, Ana Estefanía Morán, Valeria Estefanía |
author_role |
author |
author2 |
Cupani, Marcos Garrido, Sebastian Jesús Azpilicueta, Ana Estefanía Morán, Valeria Estefanía |
author2_role |
author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Test de conocimiento general Construcción de test Banco de ítems Teoría de respuesta al ítem Leyes General Knowledge Testing Test Construction Item bank Item Response Theory Laws |
topic |
Test de conocimiento general Construcción de test Banco de ítems Teoría de respuesta al ítem Leyes General Knowledge Testing Test Construction Item bank Item Response Theory Laws |
description |
The evaluation of the academic performance of university students is a fundamental element to measure the quality of education in a higher education. The most direct way to obtain this qualification is through exams or probing tests, however if we consider that teachers are the ones who determine the form of evaluation, these instruments may present shortcomings in their elaboration. Therefore, in the School of Psychology of the National University of Cordoba is being built a test that attempts to estimate the academic performance of university students. Reason for which in this work the Rasch model is applied to evaluate the psychometric properties of 31 items of Level I of the knowledge domain in Laws. The sample consisted of 170 students aged between 19 and 60 years (M = 24.59, DE = 6.22). In general, the items have good psychometric properties. This work makes significant contributions in the field of measurement and evaluation in our environment, based on the need to evaluate the wide range of knowledge and skills that students must achieve in the university environment. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/191 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/191 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/191/182 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
PsiqueMag; Vol. 8 No. 1 (2019): January - June; 105-116 PsiqueMag; Vol. 8 Núm. 1 (2019): Enero - Junio; 105-116 2307-0846 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843709007590588416 |
score |
12.772538 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).