Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru
Descripción del Articulo
The present work arose after the situational diagnosis and observation of thesis quality and Scientific articles produced in Pre and Postgraduate in Universities of the country. We worked with a representative sample of 50 university actors, who answered the questionnaire and scientifically allowed...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2016 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/793 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/793 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Modelo Gestión Conocimiento Liderazgo Calidad Investigación Científica Epistemología Model Management Knowledge Leadership Quality Research Scientific Epistemology |
id |
REVUCV_0dca664a4c68a8031a5eaca9b5b75b03 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/793 |
network_acronym_str |
REVUCV |
network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository_id_str |
|
spelling |
Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in PeruModelo de gestión del conocimiento para mejorar la calidad de investigación científica en universidades del PerúZeña Quépuy, Carlos NatalioArévalo Chilón, Jorge AtilaModeloGestiónConocimientoLiderazgoCalidadInvestigaciónCientíficaEpistemologíaModelManagementKnowledgeLeadershipQualityResearchScientificEpistemologyThe present work arose after the situational diagnosis and observation of thesis quality and Scientific articles produced in Pre and Postgraduate in Universities of the country. We worked with a representative sample of 50 university actors, who answered the questionnaire and scientifically allowed to verify the problematic situation. A model of knowledge management based on pedagogical constructivism, curriculum by competences in universities of the country and in strategic management was proposed. This model constitutes a multidisciplinary educational effort, aimed at changing attitudes, values, behaviors and structure of scientific research, adapted with new conjunctures, technologies and challenges in the university.El presente trabajo surgió después del diagnóstico situacional y observación de la calidad de tesis y artículos científicos producidos en Pre y Post Grado en Universidades del país. Se trabajó con muestra representativa de 50 actores universitarios, que respondieron al cuestionario y permitió científicamente constatar la situación problemática. Se propuso un modelo de gestión del conocimiento basado en constructivismo pedagógico, currículo por competencias en universidades del país y en la gestión estratégica. Este modelo se constituye en esfuerzo educacional multidisciplinario, destinado a cambiar actitudes, valores, comportamientos y estructura de investigación científica, adaptada con nuevas coyunturas, tecnologías y desafíos en la Universidad.Universidad Cesar Vallejo2016-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/793UCV Hacer; Vol. 5 No. 2 (2016): July - December; 76-83UCV Hacer; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - Diciembre; 76-832414-86952305-8552reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspaenghttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/793/781http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/793/782https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/7932021-09-30T07:53:09Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru Modelo de gestión del conocimiento para mejorar la calidad de investigación científica en universidades del Perú |
title |
Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru |
spellingShingle |
Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru Zeña Quépuy, Carlos Natalio Modelo Gestión Conocimiento Liderazgo Calidad Investigación Científica Epistemología Model Management Knowledge Leadership Quality Research Scientific Epistemology |
title_short |
Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru |
title_full |
Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru |
title_fullStr |
Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru |
title_full_unstemmed |
Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru |
title_sort |
Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Zeña Quépuy, Carlos Natalio Arévalo Chilón, Jorge Atila |
author |
Zeña Quépuy, Carlos Natalio |
author_facet |
Zeña Quépuy, Carlos Natalio Arévalo Chilón, Jorge Atila |
author_role |
author |
author2 |
Arévalo Chilón, Jorge Atila |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Modelo Gestión Conocimiento Liderazgo Calidad Investigación Científica Epistemología Model Management Knowledge Leadership Quality Research Scientific Epistemology |
topic |
Modelo Gestión Conocimiento Liderazgo Calidad Investigación Científica Epistemología Model Management Knowledge Leadership Quality Research Scientific Epistemology |
description |
The present work arose after the situational diagnosis and observation of thesis quality and Scientific articles produced in Pre and Postgraduate in Universities of the country. We worked with a representative sample of 50 university actors, who answered the questionnaire and scientifically allowed to verify the problematic situation. A model of knowledge management based on pedagogical constructivism, curriculum by competences in universities of the country and in strategic management was proposed. This model constitutes a multidisciplinary educational effort, aimed at changing attitudes, values, behaviors and structure of scientific research, adapted with new conjunctures, technologies and challenges in the university. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/793 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/793 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/793/781 http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/793/782 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
UCV Hacer; Vol. 5 No. 2 (2016): July - December; 76-83 UCV Hacer; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - Diciembre; 76-83 2414-8695 2305-8552 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842454290832031744 |
score |
12.863076 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).