Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru

Descripción del Articulo

The present work arose after the situational diagnosis and observation of thesis quality and Scientific articles produced in Pre and Postgraduate in Universities of the country. We worked with a representative sample of 50 university actors, who answered the questionnaire and scientifically allowed...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Zeña Quépuy, Carlos Natalio, Arévalo Chilón, Jorge Atila
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2016
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revistas - Universidad César Vallejo
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/793
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/793
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Modelo
Gestión
Conocimiento
Liderazgo
Calidad
Investigación
Científica
Epistemología
Model
Management
Knowledge
Leadership
Quality
Research
Scientific
Epistemology
id REVUCV_0dca664a4c68a8031a5eaca9b5b75b03
oai_identifier_str oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/793
network_acronym_str REVUCV
network_name_str Revistas - Universidad César Vallejo
repository_id_str
spelling Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in PeruModelo de gestión del conocimiento para mejorar la calidad de investigación científica en universidades del PerúZeña Quépuy, Carlos NatalioArévalo Chilón, Jorge AtilaModeloGestiónConocimientoLiderazgoCalidadInvestigaciónCientíficaEpistemologíaModelManagementKnowledgeLeadershipQualityResearchScientificEpistemologyThe present work arose after the situational diagnosis and observation of thesis quality and Scientific articles produced in Pre and Postgraduate in Universities of the country. We worked with a representative sample of 50 university actors, who answered the questionnaire and scientifically allowed to verify the problematic situation. A model of knowledge management based on pedagogical constructivism, curriculum by competences in universities of the country and in strategic management was proposed. This model constitutes a multidisciplinary educational effort, aimed at changing attitudes, values, behaviors and structure of scientific research, adapted with new conjunctures, technologies and challenges in the university.El presente trabajo surgió después del diagnóstico situacional y observación de la calidad de tesis y artículos científicos producidos en Pre y Post Grado en Universidades del país. Se trabajó con muestra representativa de 50 actores universitarios, que respondieron al cuestionario y permitió científicamente constatar la situación problemática. Se propuso un modelo de gestión del conocimiento basado en constructivismo pedagógico, currículo por competencias en universidades del país y en la gestión estratégica. Este modelo se constituye en esfuerzo educacional multidisciplinario, destinado a cambiar actitudes, valores, comportamientos y estructura de investigación científica, adaptada con nuevas coyunturas, tecnologías y desafíos en la Universidad.Universidad Cesar Vallejo2016-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/793UCV Hacer; Vol. 5 No. 2 (2016): July - December; 76-83UCV Hacer; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - Diciembre; 76-832414-86952305-8552reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspaenghttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/793/781http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/793/782https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/7932021-09-30T07:53:09Z
dc.title.none.fl_str_mv Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru
Modelo de gestión del conocimiento para mejorar la calidad de investigación científica en universidades del Perú
title Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru
spellingShingle Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru
Zeña Quépuy, Carlos Natalio
Modelo
Gestión
Conocimiento
Liderazgo
Calidad
Investigación
Científica
Epistemología
Model
Management
Knowledge
Leadership
Quality
Research
Scientific
Epistemology
title_short Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru
title_full Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru
title_fullStr Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru
title_full_unstemmed Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru
title_sort Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru
dc.creator.none.fl_str_mv Zeña Quépuy, Carlos Natalio
Arévalo Chilón, Jorge Atila
author Zeña Quépuy, Carlos Natalio
author_facet Zeña Quépuy, Carlos Natalio
Arévalo Chilón, Jorge Atila
author_role author
author2 Arévalo Chilón, Jorge Atila
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Modelo
Gestión
Conocimiento
Liderazgo
Calidad
Investigación
Científica
Epistemología
Model
Management
Knowledge
Leadership
Quality
Research
Scientific
Epistemology
topic Modelo
Gestión
Conocimiento
Liderazgo
Calidad
Investigación
Científica
Epistemología
Model
Management
Knowledge
Leadership
Quality
Research
Scientific
Epistemology
description The present work arose after the situational diagnosis and observation of thesis quality and Scientific articles produced in Pre and Postgraduate in Universities of the country. We worked with a representative sample of 50 university actors, who answered the questionnaire and scientifically allowed to verify the problematic situation. A model of knowledge management based on pedagogical constructivism, curriculum by competences in universities of the country and in strategic management was proposed. This model constitutes a multidisciplinary educational effort, aimed at changing attitudes, values, behaviors and structure of scientific research, adapted with new conjunctures, technologies and challenges in the university.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/793
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/793
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/793/781
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/793/782
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
dc.source.none.fl_str_mv UCV Hacer; Vol. 5 No. 2 (2016): July - December; 76-83
UCV Hacer; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - Diciembre; 76-83
2414-8695
2305-8552
reponame:Revistas - Universidad César Vallejo
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
reponame_str Revistas - Universidad César Vallejo
collection Revistas - Universidad César Vallejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1842454290832031744
score 12.863076
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).