The competences of the graduate teacher: a comparative study of four specialized master’s degrees, from the students’ perspective

Descripción del Articulo

The aim of this study is to demonstrate that significant differences emerge when comparing the evaluation of teachers’ competences from the perspective of the students of the four specialized master’s programs at CENTRUM PUCP, Lima. The applied research was of a non-experimental design, employing co...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Valcazar Montenegro, Edy Esther
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Científica del Sur
Repositorio:Revistas - Universidad Científica del Sur
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/505
Enlace del recurso:https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/505
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Competencias
planificación
evaluación
enseñanza
aprendizaje
Competencies
planning
evaluation
teaching and learning
id REVUCS_bbd005f86c17d176c94eddb012226c1a
oai_identifier_str oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/505
network_acronym_str REVUCS
network_name_str Revistas - Universidad Científica del Sur
repository_id_str .
spelling The competences of the graduate teacher: a comparative study of four specialized master’s degrees, from the students’ perspectiveLas competencias del docente de posgrado: un estudio comparativo en cuatro maestrías especializadas desde la percepción de los estudiantesValcazar Montenegro, Edy EstherCompetenciasplanificaciónevaluaciónenseñanzaaprendizajeCompetenciesplanningevaluationteaching and learningThe aim of this study is to demonstrate that significant differences emerge when comparing the evaluation of teachers’ competences from the perspective of the students of the four specialized master’s programs at CENTRUM PUCP, Lima. The applied research was of a non-experimental design, employing comparative description and hypothetical-deductive and quantitative methods. The sample was composed of 143 students from four specialized master’s programs, chosen at random. The information was gathered through a survey, by means of a questionnaire containing 30 items associated with teacher competences. Using the Kruskal-Wallis Test, a meaningful inference was obtained (p-value <0.01) statistically demonstrating the general hypothesis. It can therefore be concluded that significant differences arise when comparing the evaluation of teachers’ competences from the perspective of the students of the four specialized master’s programs.  El presente estudio tuvo el propósito de probar que existen diferencias significativas al comparar los niveles de evaluación de las competencias del docente desde la percepción de los estudiantes de las cuatro maestrías especializadas de CENTRUM PUCP en Lima. La investigación fue de tipo aplicada, con diseño no experimental, descriptivo comparativo, de método hipotético-deductivo y cuantitativo. La muestra fue de 143 estudiantes de cuatro maestrías especializadas, elegidos aleatoriamente. Se compiló información por encuesta, mediante la elaboración de un cuestionario con 30 ítems para las competencias del docente. Se hizo inferencia mediante el estadístico Kruskal-Wallis, p-valor < 0,01, por el cual se probó estadísticamente la hipótesis general, y se concluyó que existen diferencias significativas al comparar los niveles de evaluación de las competencias del docente desde la percepción de los estudiantes de las cuatro maestrías especializadas.Universidad Cientifica del Sur2019-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/50510.21142/DES-1101-2019-191-206Desde el Sur; Vol. 11 No. 1 (2019); 191-206Desde el Sur; Vol. 11 Núm. 1 (2019); 191-206Desde el Sur; v. 11 n. 1 (2019); 191-2062415-09592076-267410.21142/DES-1101-2019reponame:Revistas - Universidad Científica del Surinstname:Universidad Científica del Surinstacron:CIENTÍFICAspahttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/505/562Derechos de autor 2019 Desde el Surinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.cientifica.edu.pe:article/5052020-02-20T19:11:19Z
dc.title.none.fl_str_mv The competences of the graduate teacher: a comparative study of four specialized master’s degrees, from the students’ perspective
Las competencias del docente de posgrado: un estudio comparativo en cuatro maestrías especializadas desde la percepción de los estudiantes
title The competences of the graduate teacher: a comparative study of four specialized master’s degrees, from the students’ perspective
spellingShingle The competences of the graduate teacher: a comparative study of four specialized master’s degrees, from the students’ perspective
Valcazar Montenegro, Edy Esther
Competencias
planificación
evaluación
enseñanza
aprendizaje
Competencies
planning
evaluation
teaching and learning
title_short The competences of the graduate teacher: a comparative study of four specialized master’s degrees, from the students’ perspective
title_full The competences of the graduate teacher: a comparative study of four specialized master’s degrees, from the students’ perspective
title_fullStr The competences of the graduate teacher: a comparative study of four specialized master’s degrees, from the students’ perspective
title_full_unstemmed The competences of the graduate teacher: a comparative study of four specialized master’s degrees, from the students’ perspective
title_sort The competences of the graduate teacher: a comparative study of four specialized master’s degrees, from the students’ perspective
dc.creator.none.fl_str_mv Valcazar Montenegro, Edy Esther
author Valcazar Montenegro, Edy Esther
author_facet Valcazar Montenegro, Edy Esther
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Competencias
planificación
evaluación
enseñanza
aprendizaje
Competencies
planning
evaluation
teaching and learning
topic Competencias
planificación
evaluación
enseñanza
aprendizaje
Competencies
planning
evaluation
teaching and learning
description The aim of this study is to demonstrate that significant differences emerge when comparing the evaluation of teachers’ competences from the perspective of the students of the four specialized master’s programs at CENTRUM PUCP, Lima. The applied research was of a non-experimental design, employing comparative description and hypothetical-deductive and quantitative methods. The sample was composed of 143 students from four specialized master’s programs, chosen at random. The information was gathered through a survey, by means of a questionnaire containing 30 items associated with teacher competences. Using the Kruskal-Wallis Test, a meaningful inference was obtained (p-value <0.01) statistically demonstrating the general hypothesis. It can therefore be concluded that significant differences arise when comparing the evaluation of teachers’ competences from the perspective of the students of the four specialized master’s programs.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-23
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/505
10.21142/DES-1101-2019-191-206
url https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/505
identifier_str_mv 10.21142/DES-1101-2019-191-206
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/505/562
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Desde el Sur
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Desde el Sur
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Cientifica del Sur
publisher.none.fl_str_mv Universidad Cientifica del Sur
dc.source.none.fl_str_mv Desde el Sur; Vol. 11 No. 1 (2019); 191-206
Desde el Sur; Vol. 11 Núm. 1 (2019); 191-206
Desde el Sur; v. 11 n. 1 (2019); 191-206
2415-0959
2076-2674
10.21142/DES-1101-2019
reponame:Revistas - Universidad Científica del Sur
instname:Universidad Científica del Sur
instacron:CIENTÍFICA
instname_str Universidad Científica del Sur
instacron_str CIENTÍFICA
institution CIENTÍFICA
reponame_str Revistas - Universidad Científica del Sur
collection Revistas - Universidad Científica del Sur
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1841806270452989952
score 12.851315
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).