Pensamiento indígena y planes de estudio en políticas públicas: ¿es posible una descolonización epistémica desde las universidades mexicanas?
Descripción del Articulo
In Latin America, various voices have questioned the role of universities in reproducing hegemonic epistemic structures. This article analyzes how five undergraduate programs in public policy, offered by Mexican public universities, incorporate—and to what extent—elements of Indigenous thought into...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2025 |
Institución: | Universidad Científica del Sur |
Repositorio: | Revistas - Universidad Científica del Sur |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/2404 |
Enlace del recurso: | https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/2404 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Colonialism critical thinking teaching university Colonialismo pensamiento crítico enseñanza universidad |
Sumario: | In Latin America, various voices have questioned the role of universities in reproducing hegemonic epistemic structures. This article analyzes how five undergraduate programs in public policy, offered by Mexican public universities, incorporate—and to what extent—elements of Indigenous thought into their curricula as part of a possible curricular transformation that challenges the coloniality of knowledge. An analytical matrix based on four dimensions (epistemic, ontological, organizational, and political-ethical) was applied to evaluate the curricular designs through document analysis. The findings reveal limited incorporation, generally superficial or fragmented, with only one program showing significant progress in the organizational dimension. The study concludes that, although there are incipient efforts, most programs have yet to structurally integrate Indigenous epistemological and ontological frameworks that foster a dialogue of knowledges and challenge modern-colonial knowledge systems. |
---|
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).