Virtual Education in the critical thinking of university students
Descripción del Articulo
The goal was to determine the influence generated by virtual education on the critical thinking of students during the pandemic. The design incorporated positivist paradigm, applied type, explanatory level, quantitative approach, hypothetical-deductive method and quasi-experimental design elements....
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad Científica del Sur |
Repositorio: | Revistas - Universidad Científica del Sur |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/778 |
Enlace del recurso: | https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/778 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | educación virtual pensamiento crítico foro de discusión virtual education critical thinking discussion forum |
id |
REVUCS_69c102ae9c65e842216efec8c5b0bd3c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/778 |
network_acronym_str |
REVUCS |
network_name_str |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
repository_id_str |
. |
spelling |
Virtual Education in the critical thinking of university studentsLa Educación virtual en el pensamiento crítico de los estudiantes universitariosValencia Morocho, Carlos Arturoeducación virtualpensamiento críticoforo de discusiónvirtual educationcritical thinkingdiscussion forumThe goal was to determine the influence generated by virtual education on the critical thinking of students during the pandemic. The design incorporated positivist paradigm, applied type, explanatory level, quantitative approach, hypothetical-deductive method and quasi-experimental design elements. The sample was non-probabilistic and consisted of 68 students, divided into an experimental group with 35 students, and a control group with 33 students. Both groups were given a pre-test composed of 20 items with argumentative texts, in order to evaluate their critical thinking. The control group was administered traditional teaching in virtual mode, and the experimental group the virtual teaching program through the discussion forum. A similar test was applied to both groups in the post-test phase. Following the application of the program, the results obtained by means of the Mann Whitney U test (81.00, Z= -6.142< .05) were significant. Conclusion: Virtual education significantly influences critical thinking.El objetivo fue determinar la influencia que genera la educación virtual en el pensamiento crítico en los estudiantes durante la pandemia. Corresponde al paradigma positivista, tipo aplicada, nivel explicativo, enfoque cuantitativo, método hipotético-deductivo, diseño cuasiexperimental. La muestra fue no probabilística y estuvo conformada por 68 estudiantes, divididos en el grupo experimental con 35 estudiantes y el grupo control con 33 estudiantes. A ambos se les aplicó un pretest con una prueba de 20 ítems con textos argumentativos para evaluar el pensamiento crítico. Al grupo control se le aplicó en modalidad virtual con la enseñanza tradicional y al grupo experimental, el programa de enseñanza virtual a través del foro de discusión. Prueba similar se aplicó a ambos grupos en el postest. Después de la aplicación del programa, son significativos los resultados obtenidos por medio de la prueba de la U de Mann Whitney (81,00, Z = –6,142 < ,05). En conclusión, la educación virtual influye significativamente en el pensamiento crítico.Universidad Cientifica del Sur2021-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/77810.21142/DES-1302-2021-0018Desde el Sur; Vol. 13 No. 2 (2021): Education and Pandemic; e0018Desde el Sur; Vol. 13 Núm. 2 (2021): Educación y Pandemia; e0018Desde el Sur; v. 13 n. 2 (2021): Educación y Pandemia; e00182415-09592076-267410.21142/DES-1302-2021reponame:Revistas - Universidad Científica del Surinstname:Universidad Científica del Surinstacron:CIENTÍFICAspahttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/778/819Derechos de autor 2021 Desde el Surinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.cientifica.edu.pe:article/7782024-01-31T15:29:00Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Virtual Education in the critical thinking of university students La Educación virtual en el pensamiento crítico de los estudiantes universitarios |
title |
Virtual Education in the critical thinking of university students |
spellingShingle |
Virtual Education in the critical thinking of university students Valencia Morocho, Carlos Arturo educación virtual pensamiento crítico foro de discusión virtual education critical thinking discussion forum |
title_short |
Virtual Education in the critical thinking of university students |
title_full |
Virtual Education in the critical thinking of university students |
title_fullStr |
Virtual Education in the critical thinking of university students |
title_full_unstemmed |
Virtual Education in the critical thinking of university students |
title_sort |
Virtual Education in the critical thinking of university students |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Valencia Morocho, Carlos Arturo |
author |
Valencia Morocho, Carlos Arturo |
author_facet |
Valencia Morocho, Carlos Arturo |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
educación virtual pensamiento crítico foro de discusión virtual education critical thinking discussion forum |
topic |
educación virtual pensamiento crítico foro de discusión virtual education critical thinking discussion forum |
description |
The goal was to determine the influence generated by virtual education on the critical thinking of students during the pandemic. The design incorporated positivist paradigm, applied type, explanatory level, quantitative approach, hypothetical-deductive method and quasi-experimental design elements. The sample was non-probabilistic and consisted of 68 students, divided into an experimental group with 35 students, and a control group with 33 students. Both groups were given a pre-test composed of 20 items with argumentative texts, in order to evaluate their critical thinking. The control group was administered traditional teaching in virtual mode, and the experimental group the virtual teaching program through the discussion forum. A similar test was applied to both groups in the post-test phase. Following the application of the program, the results obtained by means of the Mann Whitney U test (81.00, Z= -6.142< .05) were significant. Conclusion: Virtual education significantly influences critical thinking. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/778 10.21142/DES-1302-2021-0018 |
url |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/778 |
identifier_str_mv |
10.21142/DES-1302-2021-0018 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/778/819 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Desde el Sur info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Desde el Sur |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cientifica del Sur |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cientifica del Sur |
dc.source.none.fl_str_mv |
Desde el Sur; Vol. 13 No. 2 (2021): Education and Pandemic; e0018 Desde el Sur; Vol. 13 Núm. 2 (2021): Educación y Pandemia; e0018 Desde el Sur; v. 13 n. 2 (2021): Educación y Pandemia; e0018 2415-0959 2076-2674 10.21142/DES-1302-2021 reponame:Revistas - Universidad Científica del Sur instname:Universidad Científica del Sur instacron:CIENTÍFICA |
instname_str |
Universidad Científica del Sur |
instacron_str |
CIENTÍFICA |
institution |
CIENTÍFICA |
reponame_str |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
collection |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1841806274320138240 |
score |
12.873224 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).