Venezuelan migrant families: experiences of educational inclusion from a labor and cultural perspective
Descripción del Articulo
Venezuela’s population movement is the largest in Latin America, currently seven million Venezuelans have left their country. According to statistics from the Interagency Coordination for Refugees and Migrants of Venezuela (2023): more than six million people have moved to Latin America and the Cari...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad Científica del Sur |
Repositorio: | Revistas - Universidad Científica del Sur |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1783 |
Enlace del recurso: | https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/DES-1603-2024-0050 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Inclusión migración venezolana educación migrantes Inclusion Venezuelan migration education migrants |
id |
REVUCS_56660dffc2f93557b13c942bf4637c31 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1783 |
network_acronym_str |
REVUCS |
network_name_str |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
repository_id_str |
. |
spelling |
Venezuelan migrant families: experiences of educational inclusion from a labor and cultural perspectiveFamilias migrantes venezolanas en Ecuador: experiencias de inclusión educativa desde una perspectiva laboral y culturalPanizo Toapanta, AlexInclusiónmigración venezolanaeducaciónmigrantesInclusionVenezuelan migrationeducationmigrantsVenezuela’s population movement is the largest in Latin America, currently seven million Venezuelans have left their country. According to statistics from the Interagency Coordination for Refugees and Migrants of Venezuela (2023): more than six million people have moved to Latin America and the Caribbean. The objective of this research is to know the process of educational inclusion of Venezuelan boys, girls and adolescents in the public educational system. It is hypothesized that education depends on two factors: the employment situation of the parents and their immigration status. Results show that learning is linked to a cultural, symbolic and social dynamic. Furthermore, Ecuador lacks a public policy for the inclusion of migrants in daily life and the recognition of their rights. On the other hand, the training of teachers with an intercultural approach and a global vision is urgent and transcendental.El movimiento poblacional de Venezuela es el más grande de América Latina: actualmente 7 millones de venezolanos han abandonado su país. Según estadísticas de la Coordinación Interagencial para Refugiados y Migrantes de Venezuela (2023), 6,10 millones de personas se han desplazado hacia América Latina y el Caribe. El objetivo de esta investigación es conocer el proceso de inclusión educativa de niños, niñas y adolescentes venezolanos/as en el sistema público. Se plantea como hipótesis que la educación depende de dos factores: la situación laboral de los padres de familia y su estatus migratorio. Los resultados demuestran que el aprendizaje está ligado a una dinámica cultural, simbólica y social. Además, el Estado ecuatoriano carece de una política pública para la inclusión de los migrantes en la cotidianidad y en el ejercicio de sus derechos. Por otra parte, es urgente la formación de docentes con un enfoque intercultural y con una visión global.Universidad Cientifica del Sur2024-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotextapplication/pdfhttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/DES-1603-2024-005010.21142/DES-1603-2024-0050Desde el Sur; Vol. 16 No. 3 (2024): Post-human ecosophies facing the Capitalocene: the position of the human in the contemporany ecological crisis; e0050Desde el Sur; Vol. 16 Núm. 3 (2024): Ecosofías poshumanas frente al capitaloceno: la posición de lo humano en la crisis ecológica contemporánea; e0050Desde el Sur; v. 16 n. 3 (2024): Ecosofías poshumanas frente al capitaloceno: la posición de lo humano en la crisis ecológica contemporánea; e00502415-09592076-267410.21142/DES-1603-2024reponame:Revistas - Universidad Científica del Surinstname:Universidad Científica del Surinstacron:CIENTÍFICAspahttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/DES-1603-2024-0050/DES-1603-2024-0050Derechos de autor 2024 Alex Panizo Toapantainfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.cientifica.edu.pe:article/17832024-11-04T23:46:27Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Venezuelan migrant families: experiences of educational inclusion from a labor and cultural perspective Familias migrantes venezolanas en Ecuador: experiencias de inclusión educativa desde una perspectiva laboral y cultural |
title |
Venezuelan migrant families: experiences of educational inclusion from a labor and cultural perspective |
spellingShingle |
Venezuelan migrant families: experiences of educational inclusion from a labor and cultural perspective Panizo Toapanta, Alex Inclusión migración venezolana educación migrantes Inclusion Venezuelan migration education migrants |
title_short |
Venezuelan migrant families: experiences of educational inclusion from a labor and cultural perspective |
title_full |
Venezuelan migrant families: experiences of educational inclusion from a labor and cultural perspective |
title_fullStr |
Venezuelan migrant families: experiences of educational inclusion from a labor and cultural perspective |
title_full_unstemmed |
Venezuelan migrant families: experiences of educational inclusion from a labor and cultural perspective |
title_sort |
Venezuelan migrant families: experiences of educational inclusion from a labor and cultural perspective |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Panizo Toapanta, Alex |
author |
Panizo Toapanta, Alex |
author_facet |
Panizo Toapanta, Alex |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Inclusión migración venezolana educación migrantes Inclusion Venezuelan migration education migrants |
topic |
Inclusión migración venezolana educación migrantes Inclusion Venezuelan migration education migrants |
description |
Venezuela’s population movement is the largest in Latin America, currently seven million Venezuelans have left their country. According to statistics from the Interagency Coordination for Refugees and Migrants of Venezuela (2023): more than six million people have moved to Latin America and the Caribbean. The objective of this research is to know the process of educational inclusion of Venezuelan boys, girls and adolescents in the public educational system. It is hypothesized that education depends on two factors: the employment situation of the parents and their immigration status. Results show that learning is linked to a cultural, symbolic and social dynamic. Furthermore, Ecuador lacks a public policy for the inclusion of migrants in daily life and the recognition of their rights. On the other hand, the training of teachers with an intercultural approach and a global vision is urgent and transcendental. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-07-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto text |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/DES-1603-2024-0050 10.21142/DES-1603-2024-0050 |
url |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/DES-1603-2024-0050 |
identifier_str_mv |
10.21142/DES-1603-2024-0050 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/DES-1603-2024-0050/DES-1603-2024-0050 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Alex Panizo Toapanta info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Alex Panizo Toapanta |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cientifica del Sur |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cientifica del Sur |
dc.source.none.fl_str_mv |
Desde el Sur; Vol. 16 No. 3 (2024): Post-human ecosophies facing the Capitalocene: the position of the human in the contemporany ecological crisis; e0050 Desde el Sur; Vol. 16 Núm. 3 (2024): Ecosofías poshumanas frente al capitaloceno: la posición de lo humano en la crisis ecológica contemporánea; e0050 Desde el Sur; v. 16 n. 3 (2024): Ecosofías poshumanas frente al capitaloceno: la posición de lo humano en la crisis ecológica contemporánea; e0050 2415-0959 2076-2674 10.21142/DES-1603-2024 reponame:Revistas - Universidad Científica del Sur instname:Universidad Científica del Sur instacron:CIENTÍFICA |
instname_str |
Universidad Científica del Sur |
instacron_str |
CIENTÍFICA |
institution |
CIENTÍFICA |
reponame_str |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
collection |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1841806281568944128 |
score |
12.873224 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).