Joaquín de Fiore and Franciscan eschatology in the cathedral of Ayaviri
Descripción del Articulo
It has long been recognized that Joachim of Fiore (+1202), the Calabrian abbot, prophet and artist, had a profound influence on the mendicant orders, especially among the Franciscans, who recognized their holy founder in his eschatological prophecies. Andean Franciscan art -such as the Ayaviri canva...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2011 |
Institución: | Universidad Católica San Pablo |
Repositorio: | Revistas - Universidad Católica San Pablo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.ucsp.edu.pe:article/403 |
Enlace del recurso: | https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/403 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Ayaviri Joaquín de Fiore Apocalipsis franciscanos escatología arte art |
id |
REVUCSP_974e180b85db971f17b65c1a490e9fc4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ucsp.edu.pe:article/403 |
network_acronym_str |
REVUCSP |
network_name_str |
Revistas - Universidad Católica San Pablo |
repository_id_str |
|
spelling |
Joaquín de Fiore and Franciscan eschatology in the cathedral of AyaviriJoaquín de Fiore y la escatología franciscana en la catedral de AyaviriLara, JaimeAyaviriJoaquín de FioreApocalipsisfranciscanosescatologíaarteAyaviriartIt has long been recognized that Joachim of Fiore (+1202), the Calabrian abbot, prophet and artist, had a profound influence on the mendicant orders, especially among the Franciscans, who recognized their holy founder in his eschatological prophecies. Andean Franciscan art -such as the Ayaviri canvases- used Joaquinist references and influenced the portrait of the abbot in paintings that show a flying Saint Francis, iconography that has its origin among the indigenous artists of Cusco. There is evidence that the Andean people saw and understood the winged saint, with his utopian messages, as a shaman and bird-man. Anthropologists have found the memory of the three Joachim ages of the Father, Son, and Holy Spirit in various Andean communities today. This research suggests that Joachim de Fiore was better known in the colonial world than in the medieval Europe in which he lived, and that the visual arts had much to do with this fact.Desde hace mucho tiempo se ha reconocido que Joaquín de Fiore (+1202), el abad, profeta y artista calabrés, tuvo una influencia profunda en las órdenes mendicantes, especialmente entre los franciscanos, que reconocieron a su santo fundador en sus profecías escatológicas. El arte franciscano andino -como los lienzos de Ayaviri- empleó referencias joaquinistas e influtó el retrato del abad en pinturas que muestran un san Francisco volante, iconografía que tiene su origen entre los artistas indígenas de Cusco. Hay evidencia de que el pueblo andino vio y entendió al santo alado, con sus mensajes utópicos, como un chamán y hombre-pájaro. Los antropólogos han encontrado el recuerdo de las tres edades joaquinistas del Padre, Hijo y Espíritu Santo en varias comunidades andinas de hoy. Esta investigación sugiere que Joaquín de Fiore fue mejor conocido en el mundo colonial que en la Europa medieval en que vivía, y que las artes visuales tuvieron mucho que ver con este hecho.Universidad Católica San Pablo2011-01-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiondossierapplication/pdfhttps://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/40310.36901/allpanchis.v43i77/78.403Allpanchis; Vol. 43 Núm. 77/78 (2011): Una Mirada al Arte Surandino; 83-118Allpanchis; Vol. 43 No. 77/78 (2011): A Look at South American Art; 83-1182708-89600252-883510.36901/allpanchis.v43i77/78reponame:Revistas - Universidad Católica San Pabloinstname:Universidad Católica San Pabloinstacron:UCSPspahttps://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/403/939Derechos de autor 2011 Jaime Larahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.ucsp.edu.pe:article/4032022-05-25T13:03:18Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Joaquín de Fiore and Franciscan eschatology in the cathedral of Ayaviri Joaquín de Fiore y la escatología franciscana en la catedral de Ayaviri |
title |
Joaquín de Fiore and Franciscan eschatology in the cathedral of Ayaviri |
spellingShingle |
Joaquín de Fiore and Franciscan eschatology in the cathedral of Ayaviri Lara, Jaime Ayaviri Joaquín de Fiore Apocalipsis franciscanos escatología arte Ayaviri art |
title_short |
Joaquín de Fiore and Franciscan eschatology in the cathedral of Ayaviri |
title_full |
Joaquín de Fiore and Franciscan eschatology in the cathedral of Ayaviri |
title_fullStr |
Joaquín de Fiore and Franciscan eschatology in the cathedral of Ayaviri |
title_full_unstemmed |
Joaquín de Fiore and Franciscan eschatology in the cathedral of Ayaviri |
title_sort |
Joaquín de Fiore and Franciscan eschatology in the cathedral of Ayaviri |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Lara, Jaime |
author |
Lara, Jaime |
author_facet |
Lara, Jaime |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Ayaviri Joaquín de Fiore Apocalipsis franciscanos escatología arte Ayaviri art |
topic |
Ayaviri Joaquín de Fiore Apocalipsis franciscanos escatología arte Ayaviri art |
description |
It has long been recognized that Joachim of Fiore (+1202), the Calabrian abbot, prophet and artist, had a profound influence on the mendicant orders, especially among the Franciscans, who recognized their holy founder in his eschatological prophecies. Andean Franciscan art -such as the Ayaviri canvases- used Joaquinist references and influenced the portrait of the abbot in paintings that show a flying Saint Francis, iconography that has its origin among the indigenous artists of Cusco. There is evidence that the Andean people saw and understood the winged saint, with his utopian messages, as a shaman and bird-man. Anthropologists have found the memory of the three Joachim ages of the Father, Son, and Holy Spirit in various Andean communities today. This research suggests that Joachim de Fiore was better known in the colonial world than in the medieval Europe in which he lived, and that the visual arts had much to do with this fact. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-01-19 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion dossier |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/403 10.36901/allpanchis.v43i77/78.403 |
url |
https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/403 |
identifier_str_mv |
10.36901/allpanchis.v43i77/78.403 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/403/939 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2011 Jaime Lara http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2011 Jaime Lara http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica San Pablo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica San Pablo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Allpanchis; Vol. 43 Núm. 77/78 (2011): Una Mirada al Arte Surandino; 83-118 Allpanchis; Vol. 43 No. 77/78 (2011): A Look at South American Art; 83-118 2708-8960 0252-8835 10.36901/allpanchis.v43i77/78 reponame:Revistas - Universidad Católica San Pablo instname:Universidad Católica San Pablo instacron:UCSP |
instname_str |
Universidad Católica San Pablo |
instacron_str |
UCSP |
institution |
UCSP |
reponame_str |
Revistas - Universidad Católica San Pablo |
collection |
Revistas - Universidad Católica San Pablo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843436032319553536 |
score |
13.210282 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).