How do you educate yourself to be a woman and a man in Quechua Andean peasant communities?
Descripción del Articulo
We start by saying that one is educated to be a woman or a man because we understand that one is not only born a man or a woman, but that biological determinations need, and in fact they are, to be completed via an infinity of sociocultural mechanisms of all kinds to become a man. or woman within a...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2001 |
Institución: | Universidad Católica San Pablo |
Repositorio: | Revistas - Universidad Católica San Pablo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.ucsp.edu.pe:article/588 |
Enlace del recurso: | https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/588 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | comunidades campesinas educación de género comunidades quechua gender education |
id |
REVUCSP_3a5152e945a74e3ab30f58ab9c5eff6e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ucsp.edu.pe:article/588 |
network_acronym_str |
REVUCSP |
network_name_str |
Revistas - Universidad Católica San Pablo |
repository_id_str |
|
spelling |
How do you educate yourself to be a woman and a man in Quechua Andean peasant communities?Cómo se educa para ser mujer y varón en las comunidades campesinas andinas quechuasFlores Lizana, Carloscomunidades campesinaseducación de génerocomunidades quechuagender educationWe start by saying that one is educated to be a woman or a man because we understand that one is not only born a man or a woman, but that biological determinations need, and in fact they are, to be completed via an infinity of sociocultural mechanisms of all kinds to become a man. or woman within a given culture in time and place. Another presupposition from which we start is that cultures are always in a process of change and that speaking of Andean peasant communities, and in general of Andean culture, is a fairly broad and somewhat generic term, since the communities are in a process of change. of permanent change and that, according to the ethnographic data that we have or choose, we can say if these changes are fast or slow or superficial or fundamental.Partimos diciendo que se educa para ser mujer o ser varón porque entendemos que no se nace solamente varón o mujer, sino que las determinaciones biológicas necesitan, y de hecho así es, ser completadas vía infinidad de mecanismos socioculturales de todo tipo para llegar a ser varón o mujer dentro de una cultura determinada en tiempo y lugar. Otro presupuesto del que partimos es que las culturas siempre están en proceso de cambio y que hablar de las comunidades campesinas andinas, y en general de la cultural andina, es un término bastante amplio y de alguna manera genérico, ya que las comunidades están en proceso de cambio permanente y que, de acuerdo a los datos etnográficos que tengamos o escojamos, podemos decir si estos cambios son rápidos o lentos o son superficiales o de fondo.Universidad Católica San Pablo2001-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/58810.36901/allpanchis.v33i57.588Allpanchis; Vol. 33 Núm. 57 (2001): Género: Diversidad y Armonía; 23-47Allpanchis; Vol. 33 No. 57 (2001): Gender: Diversity and Harmony; 23-472708-89600252-883510.36901/allpanchis.v33i57reponame:Revistas - Universidad Católica San Pabloinstname:Universidad Católica San Pabloinstacron:UCSPspahttps://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/588/1259Derechos de autor 2001 Carlos Flores Lizana http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.ucsp.edu.pe:article/5882022-06-03T14:40:47Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
How do you educate yourself to be a woman and a man in Quechua Andean peasant communities? Cómo se educa para ser mujer y varón en las comunidades campesinas andinas quechuas |
title |
How do you educate yourself to be a woman and a man in Quechua Andean peasant communities? |
spellingShingle |
How do you educate yourself to be a woman and a man in Quechua Andean peasant communities? Flores Lizana, Carlos comunidades campesinas educación de género comunidades quechua gender education |
title_short |
How do you educate yourself to be a woman and a man in Quechua Andean peasant communities? |
title_full |
How do you educate yourself to be a woman and a man in Quechua Andean peasant communities? |
title_fullStr |
How do you educate yourself to be a woman and a man in Quechua Andean peasant communities? |
title_full_unstemmed |
How do you educate yourself to be a woman and a man in Quechua Andean peasant communities? |
title_sort |
How do you educate yourself to be a woman and a man in Quechua Andean peasant communities? |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Flores Lizana, Carlos |
author |
Flores Lizana, Carlos |
author_facet |
Flores Lizana, Carlos |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
comunidades campesinas educación de género comunidades quechua gender education |
topic |
comunidades campesinas educación de género comunidades quechua gender education |
description |
We start by saying that one is educated to be a woman or a man because we understand that one is not only born a man or a woman, but that biological determinations need, and in fact they are, to be completed via an infinity of sociocultural mechanisms of all kinds to become a man. or woman within a given culture in time and place. Another presupposition from which we start is that cultures are always in a process of change and that speaking of Andean peasant communities, and in general of Andean culture, is a fairly broad and somewhat generic term, since the communities are in a process of change. of permanent change and that, according to the ethnographic data that we have or choose, we can say if these changes are fast or slow or superficial or fundamental. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001-01-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/588 10.36901/allpanchis.v33i57.588 |
url |
https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/588 |
identifier_str_mv |
10.36901/allpanchis.v33i57.588 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/588/1259 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2001 Carlos Flores Lizana http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2001 Carlos Flores Lizana http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica San Pablo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica San Pablo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Allpanchis; Vol. 33 Núm. 57 (2001): Género: Diversidad y Armonía; 23-47 Allpanchis; Vol. 33 No. 57 (2001): Gender: Diversity and Harmony; 23-47 2708-8960 0252-8835 10.36901/allpanchis.v33i57 reponame:Revistas - Universidad Católica San Pablo instname:Universidad Católica San Pablo instacron:UCSP |
instname_str |
Universidad Católica San Pablo |
instacron_str |
UCSP |
institution |
UCSP |
reponame_str |
Revistas - Universidad Católica San Pablo |
collection |
Revistas - Universidad Católica San Pablo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842802219298062336 |
score |
12.860346 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).