Two scenes from the Nueva Corónica and good government on the confession of indigenous people: Early sacramental iconography in viceregal Peru

Descripción del Articulo

This article studies two representive images from the Nueva Corónica y buen gobierno, written by the Andean chronicler Felipe Guaman Poma de Ayala (c. 1615). These drawings depict how the Catholic Sacrament of Penance and Reconciliation was administered to indigenous people within the Viceroyalty of...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Velezmoro-Montes, Víctor
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2011
Institución:Universidad Católica San Pablo
Repositorio:Revistas - Universidad Católica San Pablo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.ucsp.edu.pe:article/286
Enlace del recurso:https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/286
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Guamán Poma de Ayala
evangelización de América
sacramentos
iconografía religiosa
América virreinal
sacerdotes doctrineros
Guaman Poma de Ayala
sacraments
id REVUCSP_228a998e5a4bdea813ed9f46f1649099
oai_identifier_str oai:revistas.ucsp.edu.pe:article/286
network_acronym_str REVUCSP
network_name_str Revistas - Universidad Católica San Pablo
repository_id_str
spelling Two scenes from the Nueva Corónica and good government on the confession of indigenous people: Early sacramental iconography in viceregal PeruDos escenas de la Nueva Corónica y buen gobierno sobre la confesión de indígenas: Iconografía sacramental temprana en el Perú virreinalVelezmoro-Montes, VíctorGuamán Poma de Ayalaevangelización de Américasacramentosiconografía religiosaAmérica virreinalsacerdotes doctrinerosGuaman Poma de AyalasacramentsThis article studies two representive images from the Nueva Corónica y buen gobierno, written by the Andean chronicler Felipe Guaman Poma de Ayala (c. 1615). These drawings depict how the Catholic Sacrament of Penance and Reconciliation was administered to indigenous people within the Viceroyalty of Peru. The scenes are connected to the traditional iconography of sacraments developed within Spanish America, especially those techniques and methods developed by Franciscans within the Americas. This is especially the case when these images are compared as a point of reference with the manuals and documents produced from the Third Council of Lima (1582-1583). However, and despite these obvious connections, this analysis emphasizes the uniqueness of Guaman Poma´s drawings for their novel techniques of composition as a so called "imagen testimonial" (testimonial image) as well as the message that they convey, which departs from information regarding religious conversion in order to subtly complain about religious and civil governance within the Viceroyalty of Peru.El artículo centra su interés en el estudio iconográfico de dos imágenes procedentes de la Nueva Corónica y buen gobierno de Felipe Guamán Poma de Ayala (+ c.1615), que reproducen la administración del sacramento de la confesión a los indígenas del Perú virreinal. Las escenas se conectan con la tradición iconográfica sacramental desarrollada en Américva hispana, especialmente con los modelos y motivos desarrollados por laprédica franciscana novohispana. Para e caso del Perú, se comparan las imágenes tanto con una referencia visual contemporánea como con referencias textuales de manuales y documentos del III Concilio Limense (1582-1583). Sin embargo, y pese a esas evidentes conexiones, el análisis rescata la singularidad de las imágenes pomianas por su innovadora técnica de representación (la imagen testimonial) así como por el mensaje que transmiten, el cual se separa de la información sobre la conversión indígena para adquirir tintes de denuncia hacia el buen gobierno religioso de las Indias. Universidad Católica San Pablo2011-01-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiondossierapplication/pdfhttps://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/28610.36901/allpanchis.v43i77/78.286Allpanchis; Vol. 43 Núm. 77/78 (2011): Una Mirada al Arte Surandino; 119-155Allpanchis; Vol. 43 No. 77/78 (2011): A Look at South American Art; 119-1552708-89600252-883510.36901/allpanchis.v43i77/78reponame:Revistas - Universidad Católica San Pabloinstname:Universidad Católica San Pabloinstacron:UCSPspahttps://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/286/304Derechos de autor 2011 Víctor Velezmoro Monteshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.ucsp.edu.pe:article/2862022-05-25T13:02:08Z
dc.title.none.fl_str_mv Two scenes from the Nueva Corónica and good government on the confession of indigenous people: Early sacramental iconography in viceregal Peru
Dos escenas de la Nueva Corónica y buen gobierno sobre la confesión de indígenas: Iconografía sacramental temprana en el Perú virreinal
title Two scenes from the Nueva Corónica and good government on the confession of indigenous people: Early sacramental iconography in viceregal Peru
spellingShingle Two scenes from the Nueva Corónica and good government on the confession of indigenous people: Early sacramental iconography in viceregal Peru
Velezmoro-Montes, Víctor
Guamán Poma de Ayala
evangelización de América
sacramentos
iconografía religiosa
América virreinal
sacerdotes doctrineros
Guaman Poma de Ayala
sacraments
title_short Two scenes from the Nueva Corónica and good government on the confession of indigenous people: Early sacramental iconography in viceregal Peru
title_full Two scenes from the Nueva Corónica and good government on the confession of indigenous people: Early sacramental iconography in viceregal Peru
title_fullStr Two scenes from the Nueva Corónica and good government on the confession of indigenous people: Early sacramental iconography in viceregal Peru
title_full_unstemmed Two scenes from the Nueva Corónica and good government on the confession of indigenous people: Early sacramental iconography in viceregal Peru
title_sort Two scenes from the Nueva Corónica and good government on the confession of indigenous people: Early sacramental iconography in viceregal Peru
dc.creator.none.fl_str_mv Velezmoro-Montes, Víctor
author Velezmoro-Montes, Víctor
author_facet Velezmoro-Montes, Víctor
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Guamán Poma de Ayala
evangelización de América
sacramentos
iconografía religiosa
América virreinal
sacerdotes doctrineros
Guaman Poma de Ayala
sacraments
topic Guamán Poma de Ayala
evangelización de América
sacramentos
iconografía religiosa
América virreinal
sacerdotes doctrineros
Guaman Poma de Ayala
sacraments
description This article studies two representive images from the Nueva Corónica y buen gobierno, written by the Andean chronicler Felipe Guaman Poma de Ayala (c. 1615). These drawings depict how the Catholic Sacrament of Penance and Reconciliation was administered to indigenous people within the Viceroyalty of Peru. The scenes are connected to the traditional iconography of sacraments developed within Spanish America, especially those techniques and methods developed by Franciscans within the Americas. This is especially the case when these images are compared as a point of reference with the manuals and documents produced from the Third Council of Lima (1582-1583). However, and despite these obvious connections, this analysis emphasizes the uniqueness of Guaman Poma´s drawings for their novel techniques of composition as a so called "imagen testimonial" (testimonial image) as well as the message that they convey, which departs from information regarding religious conversion in order to subtly complain about religious and civil governance within the Viceroyalty of Peru.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-01-19
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dossier
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/286
10.36901/allpanchis.v43i77/78.286
url https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/286
identifier_str_mv 10.36901/allpanchis.v43i77/78.286
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/286/304
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2011 Víctor Velezmoro Montes
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2011 Víctor Velezmoro Montes
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica San Pablo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica San Pablo
dc.source.none.fl_str_mv Allpanchis; Vol. 43 Núm. 77/78 (2011): Una Mirada al Arte Surandino; 119-155
Allpanchis; Vol. 43 No. 77/78 (2011): A Look at South American Art; 119-155
2708-8960
0252-8835
10.36901/allpanchis.v43i77/78
reponame:Revistas - Universidad Católica San Pablo
instname:Universidad Católica San Pablo
instacron:UCSP
instname_str Universidad Católica San Pablo
instacron_str UCSP
institution UCSP
reponame_str Revistas - Universidad Católica San Pablo
collection Revistas - Universidad Católica San Pablo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846606927817080832
score 13.08741
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).