Evaluation of the perception of learning of functional orofacial exploration in paediatric patients
Descripción del Articulo
It was assessed the perception of improvement in the knowledge in functional orofacial exploration after its explanation and practical demonstration to dentistry students. A questionnaire was administered to 63 students containing questions on functional exploration and the students’ ability to perf...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Sociedad Peruana de Odontopediatría |
Repositorio: | Odontología pediátrica |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaodontologiapediatrica.com:article/116 |
Enlace del recurso: | http://www.op.spo.com.pe/index.php/odontologiapediatrica/article/view/116 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Exploración funcional Niño Aprendizaje Enseñanza Educación dental Functional exploration, Child Learning Teaching Dental education |
id |
REVSPO_cb85d83893aa6151037c3498a5a049c2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaodontologiapediatrica.com:article/116 |
network_acronym_str |
REVSPO |
network_name_str |
Odontología pediátrica |
repository_id_str |
|
spelling |
Evaluation of the perception of learning of functional orofacial exploration in paediatric patientsValoración de la percepción del aprendizaje de la exploración orofacial funcional en pacientes infantiles Sánchez - Sánchez, EsperanzaGallardo - López, Nuria EstherExploración funcionalNiñoAprendizajeEnseñanzaEducación dentalFunctional exploration, ChildLearningTeachingDental educationIt was assessed the perception of improvement in the knowledge in functional orofacial exploration after its explanation and practical demonstration to dentistry students. A questionnaire was administered to 63 students containing questions on functional exploration and the students’ ability to perform it. Groups of 10 students were randomly established and an experienced teacher explained the procedure. Two weeks later, the students completed the same questionnaire. Changes in performance were evaluated using the chi-square test, whereas the relationships between some questions were determined using the kappa statistic. All variables in the questionnaires showed a significant improvement between the first and second questionnaires except the question regarding finger sucking, where there were no important changes. In general terms, before the practical explanation in small groups, 54,8% knew how to perform an orofacial functional exploration. At the end of the study, the percentage rose to 86,3%. The methodology proposed in our study improves students’ perception of their ability to perform a functional exploration in paediatric patients. The most unknown areas were the centric relation, lip sucking and palpation of the masticatory muscles, and the best-known one was the exploration of the type of breathing.Se evaluó la percepción de la mejora del aprendizaje de la exploración funcional orofacial después de una explicación práctica a estudiantes de 4º curso del Grado de Odontología. A 63 estudiantes se les pasó un cuestionario con preguntas relacionadas con la exploración funcional y sobre su capacidad para realizarla en pacientes infantiles. Posteriormente, se crearon grupos reducidos de 10 alumnos distribuidos aleatoriamente y un profesor experto explicó detenidamente el procedimiento de dicha exploración. Dos semanas después, los alumnos completaron el mismo cuestionario. Los cambios en el aprendizaje fueron evaluados utilizando el test chi-square, y se usó el test de Kappa para encontrar la relación entre algunas preguntas. Todas las variables preguntadas en los cuestionarios experimentaron un cambio significativo a mejor entre el primer y segundo cuestionario excepto en la cuestión referente a la succión digital, donde apenas hubo cambios importantes. De forma general, podemos afirmar que antes de la explicación práctica en grupos reducidos el 54,8% conocían cómo realizar este tipo de exploración. Al terminar el estudio, el porcentaje subió considerablemente al 86,3%. La metodología propuesta en nuestro estudio, permitió a los alumnos mejorar sus capacidades para realizar una exploración funcional en el paciente infantil. Las áreas más desconocidas por los alumnos fueron la relación céntrica, la succión labial y la palpación de los músculos masticatorios, y la que conocían mejor fue la exploración del tipo de respiración.Sociedad Peruana de Odontopediatría2020-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.op.spo.com.pe/index.php/odontologiapediatrica/article/view/11610.33738/spo.v19i1.116REVISTA ODONTOLOGÍA PEDIÁTRICA; Vol. 19 Núm. 1 (2020): Enero - Junio; 31-382709-47821814-487X10.33738/spo.v19i1reponame:Odontología pediátricainstname:Sociedad Peruana de Odontopediatríainstacron:SPOspahttp://www.op.spo.com.pe/index.php/odontologiapediatrica/article/view/116/121info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaodontologiapediatrica.com:article/1162021-09-13T03:52:03Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evaluation of the perception of learning of functional orofacial exploration in paediatric patients Valoración de la percepción del aprendizaje de la exploración orofacial funcional en pacientes infantiles |
title |
Evaluation of the perception of learning of functional orofacial exploration in paediatric patients |
spellingShingle |
Evaluation of the perception of learning of functional orofacial exploration in paediatric patients Sánchez - Sánchez, Esperanza Exploración funcional Niño Aprendizaje Enseñanza Educación dental Functional exploration, Child Learning Teaching Dental education |
title_short |
Evaluation of the perception of learning of functional orofacial exploration in paediatric patients |
title_full |
Evaluation of the perception of learning of functional orofacial exploration in paediatric patients |
title_fullStr |
Evaluation of the perception of learning of functional orofacial exploration in paediatric patients |
title_full_unstemmed |
Evaluation of the perception of learning of functional orofacial exploration in paediatric patients |
title_sort |
Evaluation of the perception of learning of functional orofacial exploration in paediatric patients |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Sánchez - Sánchez, Esperanza Gallardo - López, Nuria Esther |
author |
Sánchez - Sánchez, Esperanza |
author_facet |
Sánchez - Sánchez, Esperanza Gallardo - López, Nuria Esther |
author_role |
author |
author2 |
Gallardo - López, Nuria Esther |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Exploración funcional Niño Aprendizaje Enseñanza Educación dental Functional exploration, Child Learning Teaching Dental education |
topic |
Exploración funcional Niño Aprendizaje Enseñanza Educación dental Functional exploration, Child Learning Teaching Dental education |
description |
It was assessed the perception of improvement in the knowledge in functional orofacial exploration after its explanation and practical demonstration to dentistry students. A questionnaire was administered to 63 students containing questions on functional exploration and the students’ ability to perform it. Groups of 10 students were randomly established and an experienced teacher explained the procedure. Two weeks later, the students completed the same questionnaire. Changes in performance were evaluated using the chi-square test, whereas the relationships between some questions were determined using the kappa statistic. All variables in the questionnaires showed a significant improvement between the first and second questionnaires except the question regarding finger sucking, where there were no important changes. In general terms, before the practical explanation in small groups, 54,8% knew how to perform an orofacial functional exploration. At the end of the study, the percentage rose to 86,3%. The methodology proposed in our study improves students’ perception of their ability to perform a functional exploration in paediatric patients. The most unknown areas were the centric relation, lip sucking and palpation of the masticatory muscles, and the best-known one was the exploration of the type of breathing. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-04 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://www.op.spo.com.pe/index.php/odontologiapediatrica/article/view/116 10.33738/spo.v19i1.116 |
url |
http://www.op.spo.com.pe/index.php/odontologiapediatrica/article/view/116 |
identifier_str_mv |
10.33738/spo.v19i1.116 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.op.spo.com.pe/index.php/odontologiapediatrica/article/view/116/121 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedad Peruana de Odontopediatría |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedad Peruana de Odontopediatría |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA ODONTOLOGÍA PEDIÁTRICA; Vol. 19 Núm. 1 (2020): Enero - Junio; 31-38 2709-4782 1814-487X 10.33738/spo.v19i1 reponame:Odontología pediátrica instname:Sociedad Peruana de Odontopediatría instacron:SPO |
instname_str |
Sociedad Peruana de Odontopediatría |
instacron_str |
SPO |
institution |
SPO |
reponame_str |
Odontología pediátrica |
collection |
Odontología pediátrica |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842262284972326912 |
score |
12.87381 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).