Evaluation of the perception of learning of functional orofacial exploration in paediatric patients

Descripción del Articulo

It was assessed the perception of improvement in the knowledge in functional orofacial exploration after its explanation and practical demonstration to dentistry students. A questionnaire was administered to 63 students containing questions on functional exploration and the students’ ability to perf...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Sánchez - Sánchez, Esperanza, Gallardo - López, Nuria Esther
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Sociedad Peruana de Odontopediatría
Repositorio:Odontología pediátrica
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaodontologiapediatrica.com:article/116
Enlace del recurso:http://www.op.spo.com.pe/index.php/odontologiapediatrica/article/view/116
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Exploración funcional
Niño
Aprendizaje
Enseñanza
Educación dental
Functional exploration, Child
Learning
Teaching
Dental education
id REVSPO_cb85d83893aa6151037c3498a5a049c2
oai_identifier_str oai:revistaodontologiapediatrica.com:article/116
network_acronym_str REVSPO
network_name_str Odontología pediátrica
repository_id_str
spelling Evaluation of the perception of learning of functional orofacial exploration in paediatric patientsValoración de la percepción del aprendizaje de la exploración orofacial funcional en pacientes infantiles Sánchez - Sánchez, EsperanzaGallardo - López, Nuria EstherExploración funcionalNiñoAprendizajeEnseñanzaEducación dentalFunctional exploration, ChildLearningTeachingDental educationIt was assessed the perception of improvement in the knowledge in functional orofacial exploration after its explanation and practical demonstration to dentistry students. A questionnaire was administered to 63 students containing questions on functional exploration and the students’ ability to perform it. Groups of 10 students were randomly established and an experienced teacher explained the procedure. Two weeks later, the students completed the same questionnaire. Changes in performance were evaluated using the chi-square test, whereas the relationships between some questions were determined using the kappa statistic. All variables in the questionnaires showed a significant improvement between the first and second questionnaires except the question regarding finger sucking, where there were no important changes. In general terms, before the practical explanation in small groups, 54,8% knew how to perform an orofacial functional exploration. At the end of the study, the percentage rose to 86,3%. The methodology proposed in our study improves students’ perception of their ability to perform a functional exploration in paediatric patients. The most unknown areas were the centric relation, lip sucking and palpation of the masticatory muscles, and the best-known one was the exploration of the type of breathing.Se evaluó la percepción de la mejora del aprendizaje de la exploración funcional orofacial después de una explicación práctica a estudiantes de 4º curso del Grado de Odontología. A 63 estudiantes se les pasó un cuestionario con preguntas relacionadas con la exploración funcional y sobre su capacidad para realizarla en pacientes infantiles. Posteriormente, se crearon grupos reducidos de 10 alumnos distribuidos aleatoriamente y un profesor experto explicó detenidamente el procedimiento de dicha exploración. Dos semanas después, los alumnos completaron el mismo cuestionario. Los cambios en el aprendizaje fueron evaluados utilizando el test chi-square, y se usó el test de Kappa para encontrar la relación entre algunas preguntas. Todas las variables preguntadas en los cuestionarios experimentaron un cambio significativo a mejor entre el primer y segundo cuestionario excepto en la cuestión referente a la succión digital, donde apenas hubo cambios importantes. De forma general, podemos afirmar que antes de la explicación práctica en grupos reducidos el 54,8% conocían cómo realizar este tipo de exploración. Al terminar el estudio, el porcentaje subió considerablemente al 86,3%. La metodología propuesta en nuestro estudio, permitió a los alumnos mejorar sus capacidades para realizar una exploración funcional en el paciente infantil. Las áreas más desconocidas por los alumnos fueron la relación céntrica, la succión labial y la palpación de los músculos masticatorios, y la que conocían mejor fue la exploración del tipo de respiración.Sociedad Peruana de Odontopediatría2020-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.op.spo.com.pe/index.php/odontologiapediatrica/article/view/11610.33738/spo.v19i1.116REVISTA ODONTOLOGÍA PEDIÁTRICA; Vol. 19 Núm. 1 (2020): Enero - Junio; 31-382709-47821814-487X10.33738/spo.v19i1reponame:Odontología pediátricainstname:Sociedad Peruana de Odontopediatríainstacron:SPOspahttp://www.op.spo.com.pe/index.php/odontologiapediatrica/article/view/116/121info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaodontologiapediatrica.com:article/1162021-09-13T03:52:03Z
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation of the perception of learning of functional orofacial exploration in paediatric patients
Valoración de la percepción del aprendizaje de la exploración orofacial funcional en pacientes infantiles
title Evaluation of the perception of learning of functional orofacial exploration in paediatric patients
spellingShingle Evaluation of the perception of learning of functional orofacial exploration in paediatric patients
Sánchez - Sánchez, Esperanza
Exploración funcional
Niño
Aprendizaje
Enseñanza
Educación dental
Functional exploration, Child
Learning
Teaching
Dental education
title_short Evaluation of the perception of learning of functional orofacial exploration in paediatric patients
title_full Evaluation of the perception of learning of functional orofacial exploration in paediatric patients
title_fullStr Evaluation of the perception of learning of functional orofacial exploration in paediatric patients
title_full_unstemmed Evaluation of the perception of learning of functional orofacial exploration in paediatric patients
title_sort Evaluation of the perception of learning of functional orofacial exploration in paediatric patients
dc.creator.none.fl_str_mv Sánchez - Sánchez, Esperanza
Gallardo - López, Nuria Esther
author Sánchez - Sánchez, Esperanza
author_facet Sánchez - Sánchez, Esperanza
Gallardo - López, Nuria Esther
author_role author
author2 Gallardo - López, Nuria Esther
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Exploración funcional
Niño
Aprendizaje
Enseñanza
Educación dental
Functional exploration, Child
Learning
Teaching
Dental education
topic Exploración funcional
Niño
Aprendizaje
Enseñanza
Educación dental
Functional exploration, Child
Learning
Teaching
Dental education
description It was assessed the perception of improvement in the knowledge in functional orofacial exploration after its explanation and practical demonstration to dentistry students. A questionnaire was administered to 63 students containing questions on functional exploration and the students’ ability to perform it. Groups of 10 students were randomly established and an experienced teacher explained the procedure. Two weeks later, the students completed the same questionnaire. Changes in performance were evaluated using the chi-square test, whereas the relationships between some questions were determined using the kappa statistic. All variables in the questionnaires showed a significant improvement between the first and second questionnaires except the question regarding finger sucking, where there were no important changes. In general terms, before the practical explanation in small groups, 54,8% knew how to perform an orofacial functional exploration. At the end of the study, the percentage rose to 86,3%. The methodology proposed in our study improves students’ perception of their ability to perform a functional exploration in paediatric patients. The most unknown areas were the centric relation, lip sucking and palpation of the masticatory muscles, and the best-known one was the exploration of the type of breathing.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://www.op.spo.com.pe/index.php/odontologiapediatrica/article/view/116
10.33738/spo.v19i1.116
url http://www.op.spo.com.pe/index.php/odontologiapediatrica/article/view/116
identifier_str_mv 10.33738/spo.v19i1.116
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.op.spo.com.pe/index.php/odontologiapediatrica/article/view/116/121
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedad Peruana de Odontopediatría
publisher.none.fl_str_mv Sociedad Peruana de Odontopediatría
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA ODONTOLOGÍA PEDIÁTRICA; Vol. 19 Núm. 1 (2020): Enero - Junio; 31-38
2709-4782
1814-487X
10.33738/spo.v19i1
reponame:Odontología pediátrica
instname:Sociedad Peruana de Odontopediatría
instacron:SPO
instname_str Sociedad Peruana de Odontopediatría
instacron_str SPO
institution SPO
reponame_str Odontología pediátrica
collection Odontología pediátrica
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1842262284972326912
score 12.87381
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).