Relationship between childhood anemia and intellectual performance in youth

Descripción del Articulo

Objective:To determine the relationship between anemia suffered by a generation as children and their performance in the PISA test at 15 years of age. Material and methods:The score that young people in each country obtained in the PISA 2018 test was related to the prevalence of childhood anemia in...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Palacios-Solano, Jesús
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Sociedad Peruana de Medicina Interna
Repositorio:Revista de la Sociedad Peruana de Medicina Interna
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:medicinainterna.net.pe:article/650
Enlace del recurso:https://revistamedicinainterna.net/index.php/spmi/article/view/650
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Anemia
prueba PISA
escolaridad
Ingreso Nacional Bruto per cápita
PISA test
schooling
Gross National Income per capita
id REVSPMI_e4bb35fe30b18c38e36f231a7ff92f1d
oai_identifier_str oai:medicinainterna.net.pe:article/650
network_acronym_str REVSPMI
network_name_str Revista de la Sociedad Peruana de Medicina Interna
repository_id_str
spelling Relationship between childhood anemia and intellectual performance in youthRelación entre la anemia infantil y el desempeño intelectual en la juventudPalacios-Solano, JesúsAnemiaprueba PISAescolaridadIngreso Nacional Bruto per cápitaAnemiaPISA testschoolingGross National Income per capitaObjective:To determine the relationship between anemia suffered by a generation as children and their performance in the PISA test at 15 years of age. Material and methods:The score that young people in each country obtained in the PISA 2018 test was related to the prevalence of childhood anemia in 2005, the Gross National Income per capita and the Expected Years of Schooling of the Human Development Index of the year 2018. Results:The score obtained in the PISA test is related to anemia as children, the Gross National Income per capita and the Expected Years of Schooling (Educational Effort) with determination coefficients (r2) of 0.5168, 0.1951 and 0.3536, respectively. Conclusion:The score obtained in the PISA test is associated more strongly with the prevalence of anemia that this generation suffered when they were children than with any other current economic or social factor.Objetivo: Determinar la relación que entre la anemia padecida por una generación cuando eran niños y su rendimiento en la prueba PISA a los 15 años de edad. Material y métodos: Se relacionó el puntaje que los jóvenes de cada país obtuvieron en la prueba PISA 2018 con la prevalencia de anemia infantil en 2005, el Ingreso Nacional Bruto per cápita y los Años Esperados de Escolaridad del Índice de Desarrollo Humano del año 2018. Resultados: El puntaje obtenido en la prueba PISA se relaciona con la anemia cuando niños, el Ingreso Nacional Bruto per cápita y los Años Esperados de Escolaridad (Esfuerzo Educativo) con coeficientes de determinación (r2) de 0.5168, 0.1951 y 0.3536, respectivamente. Conclusión: El puntaje obtenido en la prueba PISA se asocia con más fuerza con la prevalencia de anemia que padeció esa generación cuando eran niños que con cualquier otro factor económico o social actuales.Sociedad Peruana de Medicina Interna2022-03-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistamedicinainterna.net/index.php/spmi/article/view/65010.36393/spmi.v35i1.650Revista de la Sociedad Peruana de Medicina Interna; Vol. 35 Núm. 1 (2022); 13-18Revista de la Sociedad Peruana de Medicina Interna; Vol. 35 No. 1 (2022); 13-181609-71731681-972110.36393/spmi.v35i1reponame:Revista de la Sociedad Peruana de Medicina Internainstname:Sociedad Peruana de Medicina Internainstacron:SPMIspahttps://revistamedicinainterna.net/index.php/spmi/article/view/650/718Derechos de autor 2022 Jesús Palacios-Solanoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:medicinainterna.net.pe:article/6502022-03-07T07:56:28Z
dc.title.none.fl_str_mv Relationship between childhood anemia and intellectual performance in youth
Relación entre la anemia infantil y el desempeño intelectual en la juventud
title Relationship between childhood anemia and intellectual performance in youth
spellingShingle Relationship between childhood anemia and intellectual performance in youth
Palacios-Solano, Jesús
Anemia
prueba PISA
escolaridad
Ingreso Nacional Bruto per cápita
Anemia
PISA test
schooling
Gross National Income per capita
title_short Relationship between childhood anemia and intellectual performance in youth
title_full Relationship between childhood anemia and intellectual performance in youth
title_fullStr Relationship between childhood anemia and intellectual performance in youth
title_full_unstemmed Relationship between childhood anemia and intellectual performance in youth
title_sort Relationship between childhood anemia and intellectual performance in youth
dc.creator.none.fl_str_mv Palacios-Solano, Jesús
author Palacios-Solano, Jesús
author_facet Palacios-Solano, Jesús
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Anemia
prueba PISA
escolaridad
Ingreso Nacional Bruto per cápita
Anemia
PISA test
schooling
Gross National Income per capita
topic Anemia
prueba PISA
escolaridad
Ingreso Nacional Bruto per cápita
Anemia
PISA test
schooling
Gross National Income per capita
description Objective:To determine the relationship between anemia suffered by a generation as children and their performance in the PISA test at 15 years of age. Material and methods:The score that young people in each country obtained in the PISA 2018 test was related to the prevalence of childhood anemia in 2005, the Gross National Income per capita and the Expected Years of Schooling of the Human Development Index of the year 2018. Results:The score obtained in the PISA test is related to anemia as children, the Gross National Income per capita and the Expected Years of Schooling (Educational Effort) with determination coefficients (r2) of 0.5168, 0.1951 and 0.3536, respectively. Conclusion:The score obtained in the PISA test is associated more strongly with the prevalence of anemia that this generation suffered when they were children than with any other current economic or social factor.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-06
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistamedicinainterna.net/index.php/spmi/article/view/650
10.36393/spmi.v35i1.650
url https://revistamedicinainterna.net/index.php/spmi/article/view/650
identifier_str_mv 10.36393/spmi.v35i1.650
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistamedicinainterna.net/index.php/spmi/article/view/650/718
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Jesús Palacios-Solano
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Jesús Palacios-Solano
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedad Peruana de Medicina Interna
publisher.none.fl_str_mv Sociedad Peruana de Medicina Interna
dc.source.none.fl_str_mv Revista de la Sociedad Peruana de Medicina Interna; Vol. 35 Núm. 1 (2022); 13-18
Revista de la Sociedad Peruana de Medicina Interna; Vol. 35 No. 1 (2022); 13-18
1609-7173
1681-9721
10.36393/spmi.v35i1
reponame:Revista de la Sociedad Peruana de Medicina Interna
instname:Sociedad Peruana de Medicina Interna
instacron:SPMI
instname_str Sociedad Peruana de Medicina Interna
instacron_str SPMI
institution SPMI
reponame_str Revista de la Sociedad Peruana de Medicina Interna
collection Revista de la Sociedad Peruana de Medicina Interna
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1843168630390390784
score 12.8608675
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).