Teaching Mathematics: Epistemological foundation, meaning and learning

Descripción del Articulo

Part of the research Epistemology Underlying Teaching Work is presented, with data collected in Peru, Chile and Uruguay, through interviews with 17 teachers. It aims to identify epistemological conceptions that underlie the teaching of Mathematics and verify whether such conceptions are similar to t...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Becker, Fernando
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:portugués
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27076
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/27076
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Epistemology of the mathematics teacher
Meaning of mathematics taught at school
Multiplication tables teaching
Algorithm memorization
Problem solving
Epistemología del profesor de matemáticas
Significado de las matemáticas enseñadas en la escuela
Enseñanza de las tablas de multiplicar
Memorización de algoritmos
Solución de problemas
Épistémologie de l’enseignant de mathématiques
Sens des mathématiques enseignées à l’école
Enseignement des tables de multiplication
Mémorisation d’algorithmes
Résolution de problèmes
Epistemologia do professor de matemática
Significado da matemática ensinada na escola
Ensino de tabuadas
Memorização de algoritmos
Resolução de problemas
id REVPUCP_fff232cbc73cd0211c1ed715e5bb28cb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27076
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
dc.title.none.fl_str_mv Teaching Mathematics: Epistemological foundation, meaning and learning
Enseñanza escolar de Matemáticas: Fundamento epistemológico, significado y aprendizaje
Enseignement des mathématiques à l’école: fondements épistémologiques, signification et apprentissage
Ensino de Matemática: fundamentação epistemológica, significado e aprendizagem
title Teaching Mathematics: Epistemological foundation, meaning and learning
spellingShingle Teaching Mathematics: Epistemological foundation, meaning and learning
Becker, Fernando
Epistemology of the mathematics teacher
Meaning of mathematics taught at school
Multiplication tables teaching
Algorithm memorization
Problem solving
Epistemología del profesor de matemáticas
Significado de las matemáticas enseñadas en la escuela
Enseñanza de las tablas de multiplicar
Memorización de algoritmos
Solución de problemas
Épistémologie de l’enseignant de mathématiques
Sens des mathématiques enseignées à l’école
Enseignement des tables de multiplication
Mémorisation d’algorithmes
Résolution de problèmes
Epistemologia do professor de matemática
Significado da matemática ensinada na escola
Ensino de tabuadas
Memorização de algoritmos
Resolução de problemas
title_short Teaching Mathematics: Epistemological foundation, meaning and learning
title_full Teaching Mathematics: Epistemological foundation, meaning and learning
title_fullStr Teaching Mathematics: Epistemological foundation, meaning and learning
title_full_unstemmed Teaching Mathematics: Epistemological foundation, meaning and learning
title_sort Teaching Mathematics: Epistemological foundation, meaning and learning
dc.creator.none.fl_str_mv Becker, Fernando
author Becker, Fernando
author_facet Becker, Fernando
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Epistemology of the mathematics teacher
Meaning of mathematics taught at school
Multiplication tables teaching
Algorithm memorization
Problem solving
Epistemología del profesor de matemáticas
Significado de las matemáticas enseñadas en la escuela
Enseñanza de las tablas de multiplicar
Memorización de algoritmos
Solución de problemas
Épistémologie de l’enseignant de mathématiques
Sens des mathématiques enseignées à l’école
Enseignement des tables de multiplication
Mémorisation d’algorithmes
Résolution de problèmes
Epistemologia do professor de matemática
Significado da matemática ensinada na escola
Ensino de tabuadas
Memorização de algoritmos
Resolução de problemas
topic Epistemology of the mathematics teacher
Meaning of mathematics taught at school
Multiplication tables teaching
Algorithm memorization
Problem solving
Epistemología del profesor de matemáticas
Significado de las matemáticas enseñadas en la escuela
Enseñanza de las tablas de multiplicar
Memorización de algoritmos
Solución de problemas
Épistémologie de l’enseignant de mathématiques
Sens des mathématiques enseignées à l’école
Enseignement des tables de multiplication
Mémorisation d’algorithmes
Résolution de problèmes
Epistemologia do professor de matemática
Significado da matemática ensinada na escola
Ensino de tabuadas
Memorização de algoritmos
Resolução de problemas
description Part of the research Epistemology Underlying Teaching Work is presented, with data collected in Peru, Chile and Uruguay, through interviews with 17 teachers. It aims to identify epistemological conceptions that underlie the teaching of Mathematics and verify whether such conceptions are similar to those found in Brazil. The objective is to apprehend the epistemological conceptions underlying the answers to questions 20-23 of the research. The result is the almost total lack of understanding that mathematical knowledge results from constructive processes. They attribute learning to teaching, without thematizing the origin of such capabilities or structures; they widely believe in its achievement by memorizing algorithms, putting creative processes such as problem solving in the background. The basic theoretical reference is Piagetian Genetic Epistemology.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-13
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/27076
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/27076
dc.language.none.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/27076/25357
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Revista de Psicología
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Revista de Psicología
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Psicología; Vol. 41 Núm. 2 (2023); 915-962
Revista de Psicología; v. 41 n. 2 (2023); 915-962
2223-3733
0254-9247
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1847243846614777856
spelling Teaching Mathematics: Epistemological foundation, meaning and learningEnseñanza escolar de Matemáticas: Fundamento epistemológico, significado y aprendizajeEnseignement des mathématiques à l’école: fondements épistémologiques, signification et apprentissageEnsino de Matemática: fundamentação epistemológica, significado e aprendizagemBecker, FernandoEpistemology of the mathematics teacherMeaning of mathematics taught at schoolMultiplication tables teachingAlgorithm memorizationProblem solvingEpistemología del profesor de matemáticasSignificado de las matemáticas enseñadas en la escuelaEnseñanza de las tablas de multiplicarMemorización de algoritmosSolución de problemasÉpistémologie de l’enseignant de mathématiquesSens des mathématiques enseignées à l’écoleEnseignement des tables de multiplicationMémorisation d’algorithmesRésolution de problèmesEpistemologia do professor de matemáticaSignificado da matemática ensinada na escolaEnsino de tabuadasMemorização de algoritmosResolução de problemasPart of the research Epistemology Underlying Teaching Work is presented, with data collected in Peru, Chile and Uruguay, through interviews with 17 teachers. It aims to identify epistemological conceptions that underlie the teaching of Mathematics and verify whether such conceptions are similar to those found in Brazil. The objective is to apprehend the epistemological conceptions underlying the answers to questions 20-23 of the research. The result is the almost total lack of understanding that mathematical knowledge results from constructive processes. They attribute learning to teaching, without thematizing the origin of such capabilities or structures; they widely believe in its achievement by memorizing algorithms, putting creative processes such as problem solving in the background. The basic theoretical reference is Piagetian Genetic Epistemology.Presentamos parte del estudio Epistemología subyacente al trabajo docente, con datos recogidos en Perú, Chile y Uruguay mediante entrevistas a 17 docentes de primer a tercer grado. El objetivo de la investigación fue identificar las concepciones epistemológicas que subyacen a la enseñanza de las Matemáticas y verificar si son similares a las encontradas en Brasil. Específicamente, se buscó identificar las concepciones epistemológicas subyacentes en las respuestas a las preguntas 20-23. Los profesores sobrevaloran las matemáticas que enseñan y piensan que los alumnos las subestiman. El resultado es la falta casi total de comprensión de que el conocimiento matemático resulta de procesos constructivos. Atribuyen el aprender a la enseñanza (empirismo), sin discutir el origen de tales capacidades o estructuras (apriorismo); la creencia generalizada es que se puede aprender memorizando algoritmos, dejando en un segundo plano procesos creativos e inventivos como la resolución de problemas. El referente teórico básico es la Epistemología Genética Piagetiana.Nous présentons une partie de l’étude Épistémologie sous-jacente au travail des enseignants, avec des données collectées au Pérou, au Chili et en Uruguay par le biais d’entretiens avec 17 professeurs de la première à la troisième année. L’objectif de la recherche était d’identifier les conceptions épistémologiques qui sous-tendent l’enseignement des mathématiques et de vérifier si elles sont similaires à celles que l’on trouve au Brésil. Plus précisément, nous avons cherché à identifier les conceptions épistémologiques qui sous-tendent les réponses aux questions 20 à 23. Les professeurs surévaluent les mathématiques qu’ils enseignent et pensent que les élèves les sous-évaluent. Il en résulte une incompréhension quasi totale du fait que les connaissances mathématiques résultent de processus constructifs. Ils attribuent l’apprentissage à l’enseignement (empirisme), sans discuter de l’origine de ces capacités ou structures (apriorisme) ; la croyance largement répandue est que l’on peut apprendre en mémorisant des algorithmes, laissant en arrière-plan les processus créatifs et inventifs tels que la résolution de problèmes. La référence théorique de base est l’épistémologie génétique piagétienne.Apresenta-se parte da pesquisa Epistemologia Subjacente ao Trabalho Docente, com dados coletados no Peru, Chile e Uruguai, mediante entrevistas a 17 docentes, do primeiro ao terceiro grau de ensino. Ela visa a identificar concepções epistemológicas que fundamentam o ensino de Matemática e verificar se tais concepções assemelham-se às encontradas no Brasil. O objetivo desta análise é apreender as concepções epistemológicas subjacentes às respostas às questões 20-23 da pesquisa. Os docentes supervalorizam a matemática que ensinam e pensam que os estudantes a subestimam. O resultado é a quase total ausência da compreensão de que os conhecimentos matemáticos resultam de processos construtivos. Atribuem as aprendizagens ao ensino (empirismo), sem tematizar a origem de tais capacidades ou estruturas (apriorismo); acreditam amplamente em sua realização pela memorização de algoritmos, pondo em segundo plano processos criativos e inventivos como a resolução de problemas. A referência teórica básica é a Epistemologia Genética piagetiana.Pontificia Universidad Católica del Perú2023-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/27076Revista de Psicología; Vol. 41 Núm. 2 (2023); 915-962Revista de Psicología; v. 41 n. 2 (2023); 915-9622223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPporhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/27076/25357Derechos de autor 2023 Revista de Psicologíahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/270762024-08-28T14:38:45Z
score 13.121576
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).