Teaching Mathematics: Epistemological foundation, meaning and learning
Descripción del Articulo
Part of the research Epistemology Underlying Teaching Work is presented, with data collected in Peru, Chile and Uruguay, through interviews with 17 teachers. It aims to identify epistemological conceptions that underlie the teaching of Mathematics and verify whether such conceptions are similar to t...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Lenguaje: | portugués |
| OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27076 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/27076 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Epistemology of the mathematics teacher Meaning of mathematics taught at school Multiplication tables teaching Algorithm memorization Problem solving Epistemología del profesor de matemáticas Significado de las matemáticas enseñadas en la escuela Enseñanza de las tablas de multiplicar Memorización de algoritmos Solución de problemas Épistémologie de l’enseignant de mathématiques Sens des mathématiques enseignées à l’école Enseignement des tables de multiplication Mémorisation d’algorithmes Résolution de problèmes Epistemologia do professor de matemática Significado da matemática ensinada na escola Ensino de tabuadas Memorização de algoritmos Resolução de problemas |
| id |
REVPUCP_fff232cbc73cd0211c1ed715e5bb28cb |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27076 |
| network_acronym_str |
REVPUCP |
| network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository_id_str |
|
| dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching Mathematics: Epistemological foundation, meaning and learning Enseñanza escolar de Matemáticas: Fundamento epistemológico, significado y aprendizaje Enseignement des mathématiques à l’école: fondements épistémologiques, signification et apprentissage Ensino de Matemática: fundamentação epistemológica, significado e aprendizagem |
| title |
Teaching Mathematics: Epistemological foundation, meaning and learning |
| spellingShingle |
Teaching Mathematics: Epistemological foundation, meaning and learning Becker, Fernando Epistemology of the mathematics teacher Meaning of mathematics taught at school Multiplication tables teaching Algorithm memorization Problem solving Epistemología del profesor de matemáticas Significado de las matemáticas enseñadas en la escuela Enseñanza de las tablas de multiplicar Memorización de algoritmos Solución de problemas Épistémologie de l’enseignant de mathématiques Sens des mathématiques enseignées à l’école Enseignement des tables de multiplication Mémorisation d’algorithmes Résolution de problèmes Epistemologia do professor de matemática Significado da matemática ensinada na escola Ensino de tabuadas Memorização de algoritmos Resolução de problemas |
| title_short |
Teaching Mathematics: Epistemological foundation, meaning and learning |
| title_full |
Teaching Mathematics: Epistemological foundation, meaning and learning |
| title_fullStr |
Teaching Mathematics: Epistemological foundation, meaning and learning |
| title_full_unstemmed |
Teaching Mathematics: Epistemological foundation, meaning and learning |
| title_sort |
Teaching Mathematics: Epistemological foundation, meaning and learning |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Becker, Fernando |
| author |
Becker, Fernando |
| author_facet |
Becker, Fernando |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Epistemology of the mathematics teacher Meaning of mathematics taught at school Multiplication tables teaching Algorithm memorization Problem solving Epistemología del profesor de matemáticas Significado de las matemáticas enseñadas en la escuela Enseñanza de las tablas de multiplicar Memorización de algoritmos Solución de problemas Épistémologie de l’enseignant de mathématiques Sens des mathématiques enseignées à l’école Enseignement des tables de multiplication Mémorisation d’algorithmes Résolution de problèmes Epistemologia do professor de matemática Significado da matemática ensinada na escola Ensino de tabuadas Memorização de algoritmos Resolução de problemas |
| topic |
Epistemology of the mathematics teacher Meaning of mathematics taught at school Multiplication tables teaching Algorithm memorization Problem solving Epistemología del profesor de matemáticas Significado de las matemáticas enseñadas en la escuela Enseñanza de las tablas de multiplicar Memorización de algoritmos Solución de problemas Épistémologie de l’enseignant de mathématiques Sens des mathématiques enseignées à l’école Enseignement des tables de multiplication Mémorisation d’algorithmes Résolution de problèmes Epistemologia do professor de matemática Significado da matemática ensinada na escola Ensino de tabuadas Memorização de algoritmos Resolução de problemas |
| description |
Part of the research Epistemology Underlying Teaching Work is presented, with data collected in Peru, Chile and Uruguay, through interviews with 17 teachers. It aims to identify epistemological conceptions that underlie the teaching of Mathematics and verify whether such conceptions are similar to those found in Brazil. The objective is to apprehend the epistemological conceptions underlying the answers to questions 20-23 of the research. The result is the almost total lack of understanding that mathematical knowledge results from constructive processes. They attribute learning to teaching, without thematizing the origin of such capabilities or structures; they widely believe in its achievement by memorizing algorithms, putting creative processes such as problem solving in the background. The basic theoretical reference is Piagetian Genetic Epistemology. |
| publishDate |
2023 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-13 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/27076 |
| url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/27076 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
por |
| language |
por |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/27076/25357 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Revista de Psicología https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Revista de Psicología https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Psicología; Vol. 41 Núm. 2 (2023); 915-962 Revista de Psicología; v. 41 n. 2 (2023); 915-962 2223-3733 0254-9247 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
| instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| instacron_str |
PUCP |
| institution |
PUCP |
| reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1847243846614777856 |
| spelling |
Teaching Mathematics: Epistemological foundation, meaning and learningEnseñanza escolar de Matemáticas: Fundamento epistemológico, significado y aprendizajeEnseignement des mathématiques à l’école: fondements épistémologiques, signification et apprentissageEnsino de Matemática: fundamentação epistemológica, significado e aprendizagemBecker, FernandoEpistemology of the mathematics teacherMeaning of mathematics taught at schoolMultiplication tables teachingAlgorithm memorizationProblem solvingEpistemología del profesor de matemáticasSignificado de las matemáticas enseñadas en la escuelaEnseñanza de las tablas de multiplicarMemorización de algoritmosSolución de problemasÉpistémologie de l’enseignant de mathématiquesSens des mathématiques enseignées à l’écoleEnseignement des tables de multiplicationMémorisation d’algorithmesRésolution de problèmesEpistemologia do professor de matemáticaSignificado da matemática ensinada na escolaEnsino de tabuadasMemorização de algoritmosResolução de problemasPart of the research Epistemology Underlying Teaching Work is presented, with data collected in Peru, Chile and Uruguay, through interviews with 17 teachers. It aims to identify epistemological conceptions that underlie the teaching of Mathematics and verify whether such conceptions are similar to those found in Brazil. The objective is to apprehend the epistemological conceptions underlying the answers to questions 20-23 of the research. The result is the almost total lack of understanding that mathematical knowledge results from constructive processes. They attribute learning to teaching, without thematizing the origin of such capabilities or structures; they widely believe in its achievement by memorizing algorithms, putting creative processes such as problem solving in the background. The basic theoretical reference is Piagetian Genetic Epistemology.Presentamos parte del estudio Epistemología subyacente al trabajo docente, con datos recogidos en Perú, Chile y Uruguay mediante entrevistas a 17 docentes de primer a tercer grado. El objetivo de la investigación fue identificar las concepciones epistemológicas que subyacen a la enseñanza de las Matemáticas y verificar si son similares a las encontradas en Brasil. Específicamente, se buscó identificar las concepciones epistemológicas subyacentes en las respuestas a las preguntas 20-23. Los profesores sobrevaloran las matemáticas que enseñan y piensan que los alumnos las subestiman. El resultado es la falta casi total de comprensión de que el conocimiento matemático resulta de procesos constructivos. Atribuyen el aprender a la enseñanza (empirismo), sin discutir el origen de tales capacidades o estructuras (apriorismo); la creencia generalizada es que se puede aprender memorizando algoritmos, dejando en un segundo plano procesos creativos e inventivos como la resolución de problemas. El referente teórico básico es la Epistemología Genética Piagetiana.Nous présentons une partie de l’étude Épistémologie sous-jacente au travail des enseignants, avec des données collectées au Pérou, au Chili et en Uruguay par le biais d’entretiens avec 17 professeurs de la première à la troisième année. L’objectif de la recherche était d’identifier les conceptions épistémologiques qui sous-tendent l’enseignement des mathématiques et de vérifier si elles sont similaires à celles que l’on trouve au Brésil. Plus précisément, nous avons cherché à identifier les conceptions épistémologiques qui sous-tendent les réponses aux questions 20 à 23. Les professeurs surévaluent les mathématiques qu’ils enseignent et pensent que les élèves les sous-évaluent. Il en résulte une incompréhension quasi totale du fait que les connaissances mathématiques résultent de processus constructifs. Ils attribuent l’apprentissage à l’enseignement (empirisme), sans discuter de l’origine de ces capacités ou structures (apriorisme) ; la croyance largement répandue est que l’on peut apprendre en mémorisant des algorithmes, laissant en arrière-plan les processus créatifs et inventifs tels que la résolution de problèmes. La référence théorique de base est l’épistémologie génétique piagétienne.Apresenta-se parte da pesquisa Epistemologia Subjacente ao Trabalho Docente, com dados coletados no Peru, Chile e Uruguai, mediante entrevistas a 17 docentes, do primeiro ao terceiro grau de ensino. Ela visa a identificar concepções epistemológicas que fundamentam o ensino de Matemática e verificar se tais concepções assemelham-se às encontradas no Brasil. O objetivo desta análise é apreender as concepções epistemológicas subjacentes às respostas às questões 20-23 da pesquisa. Os docentes supervalorizam a matemática que ensinam e pensam que os estudantes a subestimam. O resultado é a quase total ausência da compreensão de que os conhecimentos matemáticos resultam de processos construtivos. Atribuem as aprendizagens ao ensino (empirismo), sem tematizar a origem de tais capacidades ou estruturas (apriorismo); acreditam amplamente em sua realização pela memorização de algoritmos, pondo em segundo plano processos criativos e inventivos como a resolução de problemas. A referência teórica básica é a Epistemologia Genética piagetiana.Pontificia Universidad Católica del Perú2023-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/27076Revista de Psicología; Vol. 41 Núm. 2 (2023); 915-962Revista de Psicología; v. 41 n. 2 (2023); 915-9622223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPporhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/27076/25357Derechos de autor 2023 Revista de Psicologíahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/270762024-08-28T14:38:45Z |
| score |
13.121576 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).