Teaching Mathematics: Epistemological foundation, meaning and learning

Descripción del Articulo

Part of the research Epistemology Underlying Teaching Work is presented, with data collected in Peru, Chile and Uruguay, through interviews with 17 teachers. It aims to identify epistemological conceptions that underlie the teaching of Mathematics and verify whether such conceptions are similar to t...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Becker, Fernando
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:portugués
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27076
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/27076
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Epistemology of the mathematics teacher
Meaning of mathematics taught at school
Multiplication tables teaching
Algorithm memorization
Problem solving
Epistemología del profesor de matemáticas
Significado de las matemáticas enseñadas en la escuela
Enseñanza de las tablas de multiplicar
Memorización de algoritmos
Solución de problemas
Épistémologie de l’enseignant de mathématiques
Sens des mathématiques enseignées à l’école
Enseignement des tables de multiplication
Mémorisation d’algorithmes
Résolution de problèmes
Epistemologia do professor de matemática
Significado da matemática ensinada na escola
Ensino de tabuadas
Memorização de algoritmos
Resolução de problemas
Descripción
Sumario:Part of the research Epistemology Underlying Teaching Work is presented, with data collected in Peru, Chile and Uruguay, through interviews with 17 teachers. It aims to identify epistemological conceptions that underlie the teaching of Mathematics and verify whether such conceptions are similar to those found in Brazil. The objective is to apprehend the epistemological conceptions underlying the answers to questions 20-23 of the research. The result is the almost total lack of understanding that mathematical knowledge results from constructive processes. They attribute learning to teaching, without thematizing the origin of such capabilities or structures; they widely believe in its achievement by memorizing algorithms, putting creative processes such as problem solving in the background. The basic theoretical reference is Piagetian Genetic Epistemology.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).