Themes of Anthropology, Autoethnography and Anti-Racist Pedagogies at a Peruvian University

Descripción del Articulo

This article analyzes the ethnic-racial debate proposed by the subject «Topics I: Race, Ethnicity and (Counter)Mestizaje in Peru’s Bicentennial», in the Bachelor of Anthropology of the Faculty of Social Sciences of a public university in the capital of Peru, Lima, carried out in 2021. The theoretica...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Silva, Marcos Antonio Batista da
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26530
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/26530
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Peru
Afro-descendants
Autoethnography
Anti-racism
University
Perú
Afrodescendientes
Autoetnografía
Antirracismo
Universidad
id REVPUCP_f2984c0381ea1f018f58cd0df86ccf8e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26530
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Themes of Anthropology, Autoethnography and Anti-Racist Pedagogies at a Peruvian UniversityTemas de antropología, autoetnografía y pedagogías antirracistas en una universidad peruanaSilva, Marcos Antonio Batista daPeruAfro-descendantsAutoethnographyAnti-racismUniversityPerúAfrodescendientesAutoetnografíaAntirracismoUniversidadThis article analyzes the ethnic-racial debate proposed by the subject «Topics I: Race, Ethnicity and (Counter)Mestizaje in Peru’s Bicentennial», in the Bachelor of Anthropology of the Faculty of Social Sciences of a public university in the capital of Peru, Lima, carried out in 2021. The theoretical-methodological debate is anchored in the theory of ethnic-racial relations on the production of knowledge around race, racism, anti-racism, miscegenation and other recurring themes. The work focuses on a reflection on issues of race, racism and anti-racism in a course taught by the author as a guest professor in collaboration with another professor at the institution. With the participation, the author can reflect with students on how to produce knowledge about race, racism, and anti-racism from a perspective of critical autoethnography oriented toward antiracist education. The work carried out indicates that the course provided the possibility of immersion in multiple debates, concept proposals, theoretical analyzes and historical experiences to address issues related, in particular, with race, racism and anti-racism in higher education in Peru in favor of anti-racist education.Este artículo analiza el debate étnico-racial propuesto por la asignatura «Temas I: Raza, etnia y (contra)mestizaje ante el Perú Bicentenario», en la carrera de Antropología de la Facultad de Ciencias Sociales de una universidad pública de la capital del Perú, Lima, llevado a cabo el 2021. El debate teórico-metodológico está anclado en la teoría de las relaciones étnico-raciales sobre la producción de conocimiento en torno a raza, racismo, antirracismo, mestizaje y otros temas recurrentes. El trabajo se centra en una reflexión sobre cuestiones de raza, racismo y antirracismo en un curso impartido por el autor como profesor invitado en colaboración con otro profesor de la institución. Con esta participación, el autor puede reflexionar con los estudiantes sobre cómo producir conocimientos sobre raza, racismo y antirracismo desde una perspectiva de autoetnografía crítica orientada a la educación antirracista. El trabajo realizado indica que el curso brindó la posibilidad de inmersión en múltiples debates, propuestas de conceptos, análisis teóricos y experiencias históricas para abordar temas relacionados, en particular, con raza, racismo y antirracismo en la educación superior en el Perú a favor de la educación antirracista.Pontificia Universidad Católica del Perú2024-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewed articleArtículo evaluado por paresArtigo avaliado por paresapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/26530Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 42 No. 53 (2024): Contemporary Anthropological Perspectives on Public Health/Infrastructure Studies In and From Latin America/New Cultural Perspectives; 236-265Anthropologica; Vol. 42 Núm. 53 (2024): Enfoques antropológicos contemporáneos de la salud pública/Estudios de infraestructura en y desde América Latina/Nuevas perspectivas culturales; 236-2652224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/26530/26999Derechos de autor 2024 Marcos Antonio Batista da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/265302025-02-26T18:26:41Z
dc.title.none.fl_str_mv Themes of Anthropology, Autoethnography and Anti-Racist Pedagogies at a Peruvian University
Temas de antropología, autoetnografía y pedagogías antirracistas en una universidad peruana
title Themes of Anthropology, Autoethnography and Anti-Racist Pedagogies at a Peruvian University
spellingShingle Themes of Anthropology, Autoethnography and Anti-Racist Pedagogies at a Peruvian University
Silva, Marcos Antonio Batista da
Peru
Afro-descendants
Autoethnography
Anti-racism
University
Perú
Afrodescendientes
Autoetnografía
Antirracismo
Universidad
title_short Themes of Anthropology, Autoethnography and Anti-Racist Pedagogies at a Peruvian University
title_full Themes of Anthropology, Autoethnography and Anti-Racist Pedagogies at a Peruvian University
title_fullStr Themes of Anthropology, Autoethnography and Anti-Racist Pedagogies at a Peruvian University
title_full_unstemmed Themes of Anthropology, Autoethnography and Anti-Racist Pedagogies at a Peruvian University
title_sort Themes of Anthropology, Autoethnography and Anti-Racist Pedagogies at a Peruvian University
dc.creator.none.fl_str_mv Silva, Marcos Antonio Batista da
author Silva, Marcos Antonio Batista da
author_facet Silva, Marcos Antonio Batista da
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Peru
Afro-descendants
Autoethnography
Anti-racism
University
Perú
Afrodescendientes
Autoetnografía
Antirracismo
Universidad
topic Peru
Afro-descendants
Autoethnography
Anti-racism
University
Perú
Afrodescendientes
Autoetnografía
Antirracismo
Universidad
description This article analyzes the ethnic-racial debate proposed by the subject «Topics I: Race, Ethnicity and (Counter)Mestizaje in Peru’s Bicentennial», in the Bachelor of Anthropology of the Faculty of Social Sciences of a public university in the capital of Peru, Lima, carried out in 2021. The theoretical-methodological debate is anchored in the theory of ethnic-racial relations on the production of knowledge around race, racism, anti-racism, miscegenation and other recurring themes. The work focuses on a reflection on issues of race, racism and anti-racism in a course taught by the author as a guest professor in collaboration with another professor at the institution. With the participation, the author can reflect with students on how to produce knowledge about race, racism, and anti-racism from a perspective of critical autoethnography oriented toward antiracist education. The work carried out indicates that the course provided the possibility of immersion in multiple debates, concept proposals, theoretical analyzes and historical experiences to address issues related, in particular, with race, racism and anti-racism in higher education in Peru in favor of anti-racist education.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-12-02
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed article
Artículo evaluado por pares
Artigo avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/26530
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/26530
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/26530/26999
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Marcos Antonio Batista da Silva
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Marcos Antonio Batista da Silva
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 42 No. 53 (2024): Contemporary Anthropological Perspectives on Public Health/Infrastructure Studies In and From Latin America/New Cultural Perspectives; 236-265
Anthropologica; Vol. 42 Núm. 53 (2024): Enfoques antropológicos contemporáneos de la salud pública/Estudios de infraestructura en y desde América Latina/Nuevas perspectivas culturales; 236-265
2224-6428
0254-9212
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1841535760392519680
score 13.7211075
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).